Saeima ceturtdien, 28. novembrī, nodeva izskatīšanai komisijā grozījumus likumā par OCTA, kas šo prasību atceltu. Par to Saeima balsoja lielā vienprātībā – par bija 92, atturējās viens deputāts.
Deputāts Edmunds Zivtiņš ("Latvija pirmajā vietā"), aicinot atbalstīt likuma grozījumu vērtēšanu Tautsaimniecības komisijā, atzina, ka "kļūdīties ir cilvēcīgi, bet savas kļūdas jāatzīst".
Viņš klāstīja, ka tiešām var notikt dažādi kuriozi satiksmes negadījumi, kuros iesaistīts stāvošs auto vai auto kustībā bez autovadītāja, bet tie ir retums, un tiem bija izveidota sistēma – rezerves atbalsta fonds, lai atmaksātu zaudējumus šādos gadījumos. Tāpēc nav nepieciešams prasīt OCTA arī transportlīdzekļiem, kuri nepiedalās satiksmē.
Saeimas Budžeta komisijas vadītājs Jānis Reirs ("Jaunā Vienotība") gan uzstāja, ka obligātu OCTA visiem uzskaitē esošajiem transportlīdzekļiem prasa Eiropas Savienības direktīva, un problēma ir tikai tāda, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijā "nav noregulēta noņemšana un uzlikšana uzskaitē, – ja būtu šis jautājums atrisināms ar vienu klikšķi internetā un par to neņemtu lielu naudu, nebūtu problēmas".
Saeimas deputāti tikai divas nedēļas pēc lēmuma pieņemšanas par obligātu OCTA visiem transportlīdzekļiem paši saprata, ko tas īsti nozīmē. Vairāki opozīcijas deputāti sociālajos medijos, reaģējot uz sabiedrības kritiku, atzinās, ka īsti neesot sapratuši vai zinājuši, par ko balsojuši. Piemēram, deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts") vietnē X trešdien rakstīja, ka atvainojas autobraucējiem, ka "palaidis šo garām", noveļot vainu uz Saeimas Budžeta komisiju, kurā viņš nestrādā. Taču OCTA likumu grozījumiem iesniegtie priekšlikumi liecina, ka viņš bija iesniedzis savu redzējumu par kādiem labojumiem tajā. Arī deputāts Didzis Šmits ir atvainojies, ka nobalsojis, nesaprotot, par ko.
Spriež par iespējamiem risinājumiem
Saeimas pieņemtajam brāķim varētu būt vairāki risinājumi. Deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts") piedāvā labot šo kļūdu, precizējot attiecīgās ES direktīvas prasības. Piemēram, obligāti apdrošināt tikai tos auto, kuri stāv publiskā telpā – ielas malās, koplietošanas stāvvietās, bet ne tos, kas novietoti privātīpašnieku garāžās vai pagalmos.
Arī Latvijas Motoklubu Asociācijas pārstāvji jau izteikušies, ka OCTA ir nepieciešama transportlīdzeklim, kas piedalās satiksmē vai novietots publiskajā telpā, bet nepieņemami būtu sodīt īpašnieku, piemēram, par motociklu, kas glabājas telpās ziemas sezonā. Tiesa, nav skaidrības, kā šo varētu piemērot.
CSDD valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks par šo situāciju vēl nebija gatavs paust viedokli. Viņš sacīja, ka piektdien būs tikšanās ar Finanšu ministrijas pārstāvjiem un tad arī varēšot komentēt plašāk.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs kā risinājumu piedāvā atvieglot transporta reģistrācijas pārtraukšanu - ļaut īpašniekam pārtraukt nelietota transportlīdzekļa reģistrāciju ar dažiem klikšķiem CSDD portālā, nevedot nodot numuru. Tiesa – šāds risinājums vēl neesot izstrādāts.
Tikmēr Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes loceklis Juris Stengrevics uzskata, ka šobrīd lielam satraukumam neesot pamata.
"Pašlaik satraukumam nav pamata, jo nav arī sods par to, ka automašīna kaut kur stāv un netiek lietota un tai sods par neapdrošināšanu nevar tikt uzlikts. Un diez vai tuvākajā laikā tāds parādītos. Tāpēc šī problēma nav tik aktuāla, kā pašlaik sabiedrībai liekas," sprieda Stengrevics.
Finanšu ministrijas pārstāvis Aleksis Jarockis ceturtdien uzsvēra, ka šī ir Eiropas Savienības direktīva, kas esot jāievieš obligāti. Ja to neieviesīs, tad EK varētu piemērot sodu.
Jarockis sacīja, ka šobrīd Saeimas deputātiem būtu vairāk jādomā nevis par to, kā šo direktīvu neieviest, bet gan par to, kā atvieglot procedūru, lai iedzīvotāji savu auto varētu noņemt no uzskaites, saglabājot auto numurzīmi. Jābūt fiksētai rīcībai, ka auto tiek noņemts no uzskaites.
KONTEKSTS:
Saeimā pieņemtie likuma grozījumi paredz, ka OCTA būs nepieciešama arī transportlīdzekļiem, kuri nepiedalās satiksmē, ja nav pārtraukta to reģistrācija. Saeimas Budžeta komisija, kas iestrādāja likumā šos grozījumus, kā arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs to pamatoja ar Eiropas direktīvu. Tā tapusi, lai aizsargātu cietušos reizēs, kad negadījumu izraisījis transportlīdzeklis bez autovadītāja klātbūtnes. Šobrīd paredzēts, ka jaunie likuma grozījumi stāsies spēkā 10. decembrī.
Opozīcijas deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts") šos grozījumus nosauca par kļūdu un solīja jau pieņemtos grozījumus labot, tikmēr cilvēki sākuši vākt parakstus portālā manabalss.lv, lai OCTA būtu jāpērk tikai auto izmantošanas laikā. Nepilnas dienas laikā šo iniciatīvu parakstījuši jau vairāk nekā 15 000 cilvēku.