Uzdevums, ko mācībās izspēlēja glābšanas dienestu pārstāvji – "airBaltic" civilā lidmašīna ar 74 pasažieriem, kas ir ceļā uz Azerbaidžānu, paziņo par tehniskās problēmām, veic piespiedu nolaišanos un pazūd no radariem, ir bojāgājušie un cietušie, notikusi aizdegšanās.
Audriņu lidlauks mūsdienās netiek izmantots, tam blakus atrodas NATO pretgaisa aizsardzības radars. Piekļūšana nav vienkārša, saka glābēji.
Pirmās katastrofas vietā ieradās Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigādes, pēc pāris minūtēm ugunsdzēsēji, policija. Gaisā virs negadījuma vietas riņķoja robežsardzes helikopters.
"Reālajā dzīvē, protams, ņemot vērā to apjomu, kas šeit ir izspēlēts, būtu krietni daudz vairāk tehnikas vienību no citām pilsētām. Šodien te piedalās no Rēzeknes, Ludzas, Viļāniem," pastāstīja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Operatīvās vadības pārvaldes operatīvais dežurants Ivars Boruns.
Robežsardzes un Civilās aviācijas aģentūras (CAA) pārstāvji skaidro, ka šīs mācības plānotas vairāku mēnešu garumā un tām nav nekādas saistības ar pirmdien Viļņā notikušo aviokatastrofu. Taču šī situācija liek saprast, ka šādas katastrofas var notikt arī pie mums un tādām ir jābūt gataviem.
"Šī ir pirmā reize, kad tiek pārbaudītas visu iesaistīto pušu spējas organizēt šādu meklēšanu un glābšanu arī tālu no centrālās Rīgas lidostas, pārbaudīt, cik ātri var ierasties visi glābšanas dienesti, cik ātri var sniegt palīdzību cietušajiem un kā sadarbojas savā starpā visas iesaistītās institūcijas," komentēja CAA operatīvo situāciju vadītājs Aivis Vincevs.
CAA pārstāvji konstatēja, ka būtu jāuzlabo informācijas apmaiņa.
"Ir ieradušies "airBaltic" pārstāvji un sniedz palīdzību pasažieriem, jo, protams, arī aviokompānijai ir savi uzdevumi. Pieņemsim, tā ir citas valsts aviokompānija, kura ir cietusi, – tātad ir jādomā, kur izmitināt šos pasažierus," mācību norisi skaidroja Vincevs.
Izmitināšanas meklējumos iesaista vietējo pašvaldību. Rēzeknes novada domes priekšsēdētājs Monvīds Švarcs ("Jaunā Vienotība") šoreiz ir klātienē. Viņaprāt, pēc drona nokrišanas gūtās kļūdas ir labotas:
"Viens ir, ka informēts ir pašvaldības vadītājs, bet vai arī paši iedzīvotāji tiek informēti? Ir iesaistīta pašvaldības policija, un šajā areālā iedzīvotāji tiek informēti.
Protams, ir lietas, par ko būtu vēl jāpadomā, jo mēs redzam, ka šobrīd pietrūkst vienkāršā valodā informācijas izplatīšana medijos."
Pašvaldībai palīdzību lūdz arī, meklējot autobusus, ar ko nogādāt cietušos, kas nav jānogādā slimnīcā. Autobusi kavējas.
"Ja ir viegli cietuši, kuru ārstēšanu var atlikt uz kādu laiku, bet viņi ir jāapskata, protams, mēs varam izmantot jebkādu transportlīdzekli, lai viņus nogādātu tur, kur viņus var pilnvērtīgi tālāk izmeklēt," paskaidroja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Operatīvās vadības centra vadītāja vietnieks Aigars Kairišs.
Mācībās konstatē arī problēmas
Vērojot operatīvo dienestu darbu, no malas varētu šķist, ka viss notiek raiti un bez kļūdām. Taču, kā izveidotā operatīvā štāba sanāksmē mācību norises laikā uzsvēra Valsts robežsardzes priekšnieks Guntis Pujāts, jau ir atklājušās zināmas nepilnības, bet mācību rezultāti, norise tiks vērtēti un detalizēti analizēti, lai atrastu un ņemtu vērā radušās problēmas:
"Ir ļoti liela problēma ar autobusiem, kas nogādātu vieglos cietušos vai arī "zaļos" pēc šķirošanas. Transportu nevar dabūt ne "airBaltic", ne citi dienesti, un cilvēki, kas bija viegli cietuši, pārtop par smagi cietušiem, jo šķirošanas brīdī NMPD izvērtē, ko vest uz slimnīcām primāri un kurus atstāt."
Būtu jāpiesaista arī psihologi, izskanēja krīzes vadības sanāksmē. Vadību šādās krīzes uzņemas Valsts robežsardze (VRS), kuras paspārnē darbojas Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs.
"Mēs saņemam informāciju, ka civilais gaisa kuģis var iekļūt briesmu fāzē, un mēs uzsākam savas darbības. Līdz ar ko mēs koordinējam pārējās iestādes – uzsākam meklēšanas un glābšanas operāciju, tā ir mums uzdota funkcija," pastāstīja VRS Aviācijas un speciālo operāciju pārvaldes priekšnieks Andrejs Kasatkins.
Šādas mācības būtu jāveic ik pēc diviem gadiem, pārbaudot arī citos reģionos strādājošo prasmes, sacīja robežsardzē.
Mācību laikā virs lidlauka bija slēgta gaisa telpa.