Panorāma

RAKUS var neapgūt 90 miljonus Eiropas naudas un palikt bez jaunas slimnīcas

Panorāma

Daugavpils slimnīca ar valsts ieguldīto maksās parādus

OCTA turpmāk būs obligāta visiem transportlīdzekļiem; arī automašīnām, kas satiksmē nepiedalās

Obligātā OCTA arī auto, kas satiksmē nepiedalās – deputāts kļūdu likumā sola labot

Saeimā pieņemtie likuma grozījumi paredz, ka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) būs nepieciešama arī transportlīdzekļiem, kuri nepiedalās satiksmē, ja nav pārtraukta to reģistrācija. Šo normu par absurdu sauc Saeimas deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts") un sola jau pieņemtos grozījumus labot. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā norādīja, ka šādu prasību gan paredzot Eiropas Savienības (ES) direktīva.

ĪSUMĀ:

  • Saeima pieņēmusi likuma grozījumus, kas paredz obligātu OCTA arī transportlīdzekļiem, kas satiksmē nepiedalās.
  • Apdrošinātāji norāda, ka izmaiņas nepieciešamas, lai izpildītu ES direktīvas prasības.
  • Deputāts grib pieņemto normu labot, detalizētāk atrunājot gadījumus, kad OCTA vajadzīga.
  • Saeimas komisijas vadītājs piedāvā atvieglot reģistrācijas pārtraukšanu. 
  • Saeimas Tautsaimniecības komisija jautājumu skatīs ārkārtas sēdē nākamnedēļ. 

Obligātā OCTA arī auto, kas satiksmē nepiedalās – deputāts kļūdu likumā sola labot
00:00 / 03:20
Lejuplādēt

Grozījumi likumā saistībā ar OCTA pieņemti 14. novembrī. Taču tikai otrdien, 26. novembrī, Saeimas deputāts Kulbergs sociālā medija "X" kontā vērsa uzmanību, ka nupat pieņemtās likuma izmaiņas pieprasa iegādāt OCTA polises arī transportlīdzekļiem, kas atrodas glabāšanā garāžā, stāvlaukumā vai mājas pagalmā, vai motocikliem un vēsturiskajiem auto, kas nepiedalās satiksmē. Deputāts komentēja, ka pieprasīs labot šo normu.

Jāievēro ES direktīva

Saeimas Budžeta komisija, kas iestrādāja likumā šos grozījumus, kā arī biedrība "Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs" grozījumus pamato ar Eiropas direktīvu. Tā tapusi, lai aizsargātu cietušos reizēs, kad negadījumu izraisījis transportlīdzeklis bez autovadītāja klātbūtnes.

Šobrīd paredzēts, ka jaunie likuma grozījumi stāsies spēkā 10. decembrī, un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes loceklis Juris Stengrevics skaidroja, ka polises ir nepieciešamas tikai tad, ja šiem "garāžā stāvošajiem" spēkratiem nav pārtraukta reģistrācija.

Ja automašīna netiek ikdienā aktīvi izmantota, tad īpašniekiem iesaka apsvērt iespēju uz laiku pārtraukt reģistrāciju.

Šīs izmaiņas veiktas saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvas prasībām, lai paplašinātu cietušo personu aizsardzību, ja stāvošā transportlīdzekļa dēļ tomēr notiek kāds negadījums, norādīja Stengrevics:

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes loceklis Juris Stengrēvics par auto apdrošināšanu
00:00 / 00:44
Lejuplādēt

"Ja gadījumā notiek negadījums, cietušajiem šī atlīdzība ir jāsaņem. Līdz ar to caur šiem likuma grozījumiem auto īpašnieki tiek brīdināti par to, ka jebkurā gadījumā viņiem pastāv atbildība par šo transportlīdzekli."

Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja vadītājs Jānis Abāšins LTV skaidroja, ka "transportlīdzeklis var sākt ripot, uzripot virsu cilvēkiem,

bojāt īpašumus, transportlīdzeklis var aizdegties, gan elektriskais, gan ar benzīna vai dīzeļdzinējiem, transportlīdzekļi mēdz stāvēt pie dzīvojamām mājām un mēdz caur šo aizdegšanos nodarīt kaitējumus apkārtējai videi cilvēkiem vai īpašumiem."

Tiesa, jautāts, cik šādi gadījumi fiksēti Latvijā, Abāšins atzina: "Nu… tāda statistika es nezinu, vai kādam ir, katrā ziņā mums tā statistika šāda nav."

Šādas atsevišķas statistikas nav arī Valsts policijai un Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD). Vienīgais, kas zināms – pēc CSDD datiem Latvijā ir vairāk nekā viens miljons transportlīdzekļu, no kuriem apdrošināti šobrīd – aptuveni 955 000.

Vienlaikus Stengrevics norādīja, ka,

piemēram, Satiksmes likumā nekādi labojumi nav veikti, un arī sods par šādas automašīnas neapdrošināšanu nav paredzēts: 

"Līdz ar to tas ir vairāk likumdevēju jautājums, vai viņi ir vai nav gatavi sodīt par to, ka, piemēram, auto novietots ielas malā un nekustas – vai viņam jābūt vai nav jābūt apdrošināšanai. Protams, ja viņš nodrošinās, ka nekur nekas nenotiks, tad nekas nebūs. Tas ir vairāk deklaratīvi, teiksim, pārņemot direktīvas normas."

Tātad ir šī jaunā norma, bet atbildība par tās neievērošanu nav paredzēta.

Kulbergs: Likumā jābūt detalizētākam skaidrojumam

Savukārt Kulbergs ir pārliecināts, ka šī nupat pieņemtā norma tomēr ir jālabo, jo mūsu likumdošanā, piemērojot direktīvu, atšķirībā no regulas ir iespēja skaidri nodalīt, kuros gadījumos šāda prasība par OCTA polisi nav piemērojama:

Saeimas deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts") par OCTA prasībām
00:00 / 00:40
Lejuplādēt

"Kļūda ir izgājusi diemžēl cauri Saeimai, tai skaitā arī man. Šī ir direktīva, un mēs no viņas nevaram izbēgt.

Bet mums bija skaidri un gaiši jābūt labākam, detalizētam skaidrojumam likumā, kuros gadījumos nozīmē, ka ir vajadzīga šī OCTA, un kuros gadījumos nē.

Nu, "mocis" stāv garāžā, automašīna uz ziemu ir nolikta un nepiedalās satiksmē, vēsturiskie spēkrati, traktori. Gadījumi, kur tiešām pēc loģikas nav jābūt OCTA un nevajadzētu arī viņu pieprasīt, un par to nevajadzētu sodīt. Acīmredzot Satiksmes ministrija nav pildījusi savu lomu šajā gadījumā, un nekavējoties tas ir jāveic un jādara, un ir komisijā jāiesniedz nekavējoties steidzamības kārtā šie grozījumi, ātrā kārtā iziet cauri un nobalsot, lai šādu kļūdu nebūtu."

Kulbergs piedāvā labot šo kļūdu, precizējot direktīvas prasības,

piemēram, obligāti apdrošināt tikai tos auto, kuri stāv publiskā telpā – ielas malās, koplietošanas stāvvietās, bet ne tos, kas novietoti privātīpašnieku garāžās vai pagalmos.

Arī Latvijas Motoklubu Asociācijas pārstāvis Arnis Blodons uzskata, ka OCTA ir nepieciešama transportlīdzeklim, kas piedalās satiksmē vai novietots publiskajā telpā, bet nepieņemami būtu sodīt īpašnieku, piemēram, par motociklu, kas glabājas telpās ziemas sezonā.

"Bet, ja mēs runājam par to ziemas glabāšanu, nu, tad, teiksim, tāds kompromiss varētu būt, ka apdrošinātājs piedāvā specifisku apdrošināšanu tajā laikā, kad transportlīdzekļi netiek kustināti. Neoficiālās sarunās ar apdrošinātājiem jau ir izskanējis viedoklis, ka varētu piedāvāt par pieci eiro nodrošināt šādu apdrošināšanas veidu, bet es gribētu uzsvērt, ka tam ir jābūt brīvprātīgam, jo tātad mantas glabāšana, tas ir brīvprātīgs apdrošināšanas veids. Un es šeit kopēju tādu jēgu saistībā ar OCTA neredzu. Teju vienīgais, ko mēs redzam apakšā, ja kā privāts uzņēmējs nodarbojas ar privātbiznesu," sacīja Blodons.

Piedāvā atvieglot reģistrācijas pārtraukšanu 

Savukārt Saeimas Budžeta komisijas vadītājs un LTAB kā risinājumu piedāvā atvieglot transporta reģistrācijas pārtraukšanu. Proti, ļaut īpašniekam pārtraukt nelietota transportlīdzekļa reģistrāciju ar dažiem klikšķiem CSDD portālā, nevedot nodot numuru. Tiesa – šāds risinājums vēl nav izstrādāts.

Tikmēr Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā vēl norādīja, ka kārtība ar sodiem par polises neesamību jau darbojas, piemēram, Igaunijā un Skandināvijas valstīs, un direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas.

Patlaban paredzēts, ka minētās likuma izmaiņas spēkā stāsies jau 10. decembrī. Bažījoties, ka arī sodu ieviešana par OCTA polišu neesamību ir tikai laika jautājums, Saeimas Tautsaimniecības komisijas deputāti trešdien lēmuši jautājumu izskatīt ārkārtas sēdē nākamajā otrdienā.

Bet ar jaunajām prasībām neapmierināti cilvēki trešdien sākuši vākt parakstus portālā manabalss.lv, lai OCTA būtu jāpērk tikai auto izmantošanas laikā. Dažu stundu laikā šo iniciatīvu parakstījuši jau vairāk nekā 2500 cilvēki.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti