Ģimenes ārste Anita Liepa oktobra sākumā ar "airBaltic" lidoja no Katānijas uz Rīgu. Lidojuma laikā kādai pasažierei uz klāja kļuvis slikti. Stjuarti teikuši, ka tā esot vien migrēna, bet Anita kopā ar kolēģi nolēma pasažieri apskatīt.
"Viņa runāja ar grūtībām, seja visa ir sarkana, acu sklēras bija sarkanas, rokas trīcēja. Nu, es redzu, ka cilvēks tūlīt zaudēs samaņu. Pulss bija grūti izskaitāms – 100 pāri. Redzu hipertensijas krīzi, kas ir akūta saslimšana, nopietna. Par infarktu arī – tas var būt iemesls," situāciju atstāsta Liepa.
Tas nozīmē, ka jārīkojas uzreiz. Stjuartes ārstei atnesušas pirmās palīdzības kasti. Tās saturs gan viņu pārsteidzis.
"Tur bija daudz plāksteru, marles saites, korvalols, valokardīns... No visa, kas bija tajā kastē, tādā diezgan lielā, derīgs bija tikai paracetamols, kas aptur galvassāpes kā tādas. Es prasīju, lai skatās kaptoprilu, kas noņems spiedienu. Tāda tur nebija... Pirmās palīdzības komplekts bija neadekvāts," norāda ārste.
Par laimi, citiem pasažieriem atradās zāles, kuras palīdzējušas sievietei atgūties. Tomēr ārste ir neizpratnē par to, kāpēc pirmās palīdzības komplekts bijis tik niecīgs.
"airBaltic" gan norāda, ka aptieciņas saturs ir atbilstīgs regulām un apstiprināts Civilās aviācijas aģentūrā. Šajā situācijā viss ir darīts atbilstoši izstrādātajām vadlīnijām.
"Medikamenti, kas mums ir iekļauti pirmās palīdzības aptieciņā, paredzēti pret caureju, galvassāpēm, aizliktu degunu, kas pasažieriem var atvieglot lidošanu un nonākšanu galamērķī. Ja pasažieriem būtu kļuvis sliktāk, tad būtu pieņemts lēmums par lidmašīnas sēdināšanu tuvākajā lidostā," skaidro "airBaltic" Stjuartu vadītājs lidojumu standartu un procedūru jautājumos Gatis Stanga.
Pirmās palīdzības aprīkojums atšķiras starpkontinentiālajos un tā dēvētajos tuvajos reisos, kad lido Eiropā un ir iespēja nosēsties. Bet vai tiešām papildu medikamenti nebūtu lētāki par ārkārtas nosēšanos?
"Apkalpojošais personāls, kas ir uz gaisa kuģa, nav profesionāli mediķi. Viņi spēj sniegt pirmo palīdzību ārkārtas gadījumos. Tomēr viņi nespēj padziļināti veikt ārstēšanu lidojuma laikā. Līdz ar to primārais uzdevums ir pasažieri pie dzīvībai bīstamām situācijām nodot ārstniecības personālam, kurš attiecīgi rīkojas savu zināšanu un kompetences ietvaros," norāda Civilās aviācijas aģentūras Operatīvo situāciju vadītājs Aivis Vincevs.
"airBaltic" neizslēdz, ka aptieciņas saturs pēc kāda laika tiks papildināts, ja to uzskatīs par vajadzīgu.