Stacijās izkāpj un iekāpj ļoti reti
Tuvāko mēnešu laikā gatavojas slēgt staciju "Cena", kas ir Jelgavas līnijā, "Kūdra" – Tukuma līnijā, "Inčupe" – Skultes līnijā. Savukārt Aizkraukles līnijā gatavojas slēgt pat trīs pieturas – "Dārziņi", "Rumbula" un "Kaibala".
Uzņēmuma "Pasažieru vilciens" informācija liecina, ka Latvijā ir 135 dzelzceļa pieturas. Slēgs sešas, tātad nedaudz vairāk kā 4%.
Aplēses liecina, ka aptuvenais ietaupījums, slēdzot šīs stacijas, būtu ap 30-40 tūkstošiem eiro gadā,
tostarp izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, personālu, dažādiem uzturēšanai nepieciešamajiem materiāliem. Vienlaikus "Latvijas Dzelzceļš" turpināšot uzturēt dzelzceļa darbībai nepieciešamās ēkas un pārējos infrastruktūras objektus.
Iemesls staciju slēgšanai – ļoti maz pasažieru šajās pieturās iekāpj un izkāpj.
Pēc direkcijas datiem, pagājušajā gadā darbadienās šajās pieturās vienā vilcienā iekāpa/izkāpa vidēji mazāk par vienu cilvēku, bet stacijā "Inčupe" viens pasažieris iekāpa vai izkāpa tikai vidēji katrā trešajā vilcienā.
Brīvdienās cilvēku bija vēl mazāk – bija tādi reisi, kuros nevienam pasažierim minētās stacijas nebija vajadzīgas.
"Tie cilvēki, kuri izmanto. Un tās nelielās plūsmas… Protams, es viņus varu saprast, bet es domāju, ka tie cilvēki, kuri brauc tālāk aiz šīm pieturvietām un grib ātrāk nokļūt gan darbā, gan mājās, viņiem ātrums palielināsies," vērtēja Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis.
"Sabiedriskajā transportā tāda situācija ir – kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp –,
bet tajā pašā laikā sabiedriskais [transports] ir orientēts uz sabiedrību kopumā. Pasažieriem saglabājas iespējas nokļūt nepieciešamajos galapunktos ar reģionālo autobusu,"
skaidroja Zaķis.
Lai gan lēmums ir pieņemts šajās dienās, Sabiedriskā transporta padome par to spriedusi jau kopš 2019. gada. Sociālajā platformā "Facebook" šāds lēmums izsaucis ļoti lielu rezonansi. Daudzi cilvēki to nosoda.
Valdis: "Nelieši! Esmu par to, lai kaut arī dēļ dažiem vērts pieturēt šajās stacijās. Nav dižs ietaupījums."
Lolita: "Politiķi, lai paturētu savas algas, iznīcina citu darbavietas."
Imants: "Grimstam arvien dziļāk un dziļāk, pateicoties svešzemju tukšgalvjiem un pāridarītājiem."
Baiba: "Nu, re cik labi! Skolas slēdz, medicīnas iestādes slēdz, stacijas slēdz… Kad slēgs ministru kabinetu un citus "atslēgu turētājus"?"
Andis: "Pērk jaunus vilcienus, bet stacijas slēdz! Super loģika!"
Netālredzīgs lēmums
Satiksmes eksperts un bijušais nozares ministrs Anrijs Matīss lēmumu nodēvēja par nepareizu, atgādinot, ka šogad ir plānoti jaunie elektrovilcieni.
"Tas ir ļoti nepareizs solis, jo daudzas no šīm stacijām varbūt ir sezonāli aktuālas, bet jebkurā gadījumā tās iedzīvotājiem ir aktuālas. Tieši otrādi – vajadzētu domāt par jaunu staciju atvēršanu, jo būs vilcieni [jauni elektrovilcieni]. Valsts cenšas, lai iedzīvotāji izmantotu zaļākus transportlīdzekļus un transporta veidus, mazāk brauc ar savām mašīnām.
Igaunijā, kad tika iedarbināti un palaisti ekspluatācijā jaunie vilcieni, braucēju skaits palielinājās divas reizes. Mēs tieši otrādāk – uzlabojam komfortu un slēdzam stacijas.
Tas ir nepareizs solis," vērtēja Matīss.
Līdzīgās domās ir arī satiksmes eksperts un bijušais nozares ministrs Tālis Linkaits ("Konservatīvie"), kas savu nostāju pauda aģentūrā "LETA".
Atvērs četras jaunas stacijas
Tiesa, jāņem vērā, ka neviena stacija, kuru paredzēts aizvērt, nav iekļauta peronu modernizācijas projektā. Tāpat Autotransporta direkcijā mierināja, ka slēgt citas stacijas nav plānots.
Gluži otrādi – līdz gada beigām taisās atklāt četras jaunas stacijas. "Latvijas dzelzceļā" informēja, ka Siguldas līnijā tā būs pietura "Šmerlis", Skultes līnijā – "Dauderi", bet virzienā uz Bolderāju būs pietura "Iļģuciems" un "Bolderāja". Savukārt Jelgavas līnijā stacijai "Atgāzene" būs jauns nosaukums. To dēvēs par "Bērnu slimnīcu".