4. studija

Ko nozīmē norāde: "Avārijas dienestu maršruts nr.1"?

4. studija

4. studija. Nekārtības Vecrīgā un CNG lietošana transportlīdzekļos

Vai Latvijā paredzēts atbalsts ar LPG un CNG gāzi darbināmiem vieglajiem transportlīdzekļiem?

Atbalstu ar CNG gāzi darbināmiem auto varētu paredzēt tikai kravas transportam un autobusiem

Savulaik Latvijā kā dabai draudzīgāka tika popularizēta saspiestās dabasgāzes (CNG) izmantošana transportlīdzekļos un plānota arī CNG uzpildes staciju paplašināšana, tomēr šobrīd šāds pārvietošanās veids kļuvis dārgs un neizdevīgs, novērojis kāds Latvijas Televīzijas raidījuma "4. studija" skatītājs. Kā pastāstīja Klimata un enerģētikas ministrijā, tiek domāts par valsts atbalstu ar dabasgāzi darbināmu automašīnu īpašniekiem, tomēr tas būtu paredzēts tikai kravas transportlīdzekļiem un autobusiem.

Eiropas Savienības regulas mudina iedzīvotājus Latvijā pārvietoties pēc iespējas videi draudzīgāk, tostarp izmantojot videi draudzīgāku degvielu, piemēram, CNG, tomēr apstākļu, lai to veicinātu, nav, novērojis raidījuma skatītājs Andris, kurš uzskata – nepieciešami dažādi atbalsta mehānismi gan iegādājoties jaunu transportlīdzekli ar rūpnīcā uzstādītām autogāzes iekārtām, gan arī auto īpašniekam pašam tās uzstādot. Šobrīd CNG cena esot tik augsta, ka ir izdevīgāk pārvietoties ar LPG, benzīna vai dīzeļa darbināmiem spēkratiem.

Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) Enerģētikas ilgtspējas departamenta direktore Aija Timofejeva pastāstīja, ka pieprasījums pēc sašķidrinātās gāzes (LPG) samazinās, bet pieprasījums pēc CNG ir stabils, jo to izmanto atsevišķas sabiedrisko pārvadājumu kompānijas:

"Pirms pāris gadiem LPG īpatsvars enerģijas portfelī mums bija 5%, bet šobrīd šis īpatsvars samazinās, un tas ir apmēram 2-2,5%, kas nozīmē, ka pieprasījums tirgū pēc LPG gāzes īstenībā samazinās. Tas, visticamāk, nozīmē to, ka transportlīdzekļi, kuros ir iebūvētas šīs gāzes iekārtas, lēnām tiek norakstīti un iziet no tirgus. Attiecībā uz CNG, šeit gan tas pieprasījums ir stabils, jo mums ir atsevišķu sabiedrisko pārvadājumu kompānijas, kas darbina savus autobusus ar CNG, piemēram, Jēkabpils.

Ir arī vēl citi, kas par to domā, attiecīgi šis pieprasījums ir vairāk nevis vieglo transportlīdzekļu segmentā, bet drīzāk autobusos un kravas transportlīdzekļos."

Savukārt CNG tirgotājiem vēl ir iespējams pieteikties akcīzes nodokļa atlaidēm. 

Šobrīd Latvijā ir 10 CNG uzpildes vietas, un šis ir degvielas tirgotāju lēmums – attīstīt vai neattīstīt uzpildes staciju tīklu, kas, protams, ir atkarīgs no pieprasījuma. KEM norādīja, ka nākotnē, visticamāk, CNG tiks aizstāta ar biometānu – biogāzi.

Andris vērsa uzmanību, ka citviet CNG un LPG degvielas subsidējot valsts vai tām esot izteikti mazāks pievienotās vērtības nodoklis (PVN), tomēr Latvijā liels valsts atbalsts šādu videi draudzīgāku auto īpašniekiem neesot novērots.

Kā skaidroja Timofejeva, par atbalstu nākotnē tiek domāts, tomēr tas būs paredzēts kravas transportlīdzekļiem un autobusiem.

"Tas nebūs vieglo transportlīdzekļu segmentam, jo mēs neredzam, ka jaunajos transportlīdzekļos šāds degvielas vai transporta enerģijas veids tiktu attīstīts no transportlīdzekļu ražotāju puses," skaidroja KEM pārstāve.

Arī līdzfinansējums CNG gāzes iekārtu uzstādīšanai nav plānots.

"Un uz LPG mēs vispār neskatāmies, jo LPG pēc būtības ir gaisa kvalitātei sliktāka degviela nekā, piemēram, benzīns un nekā, piemēram, CNG gāze," norādīja Timofejeva.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti