Saeima konceptuāli atbalsta būtiskus alkohola reklāmu ierobežojumus

Saeima ceturtdien, 18. maijā, konceptuāli atbalstīja Veselības ministrijas (VM) piedāvātos grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, kas būtiski ierobežos alkoholisko dzērienu reklāmas. Par likumprojektu vēl jābalso divos lasījumos.

Par likumprojektu pirmajā lasījumā balsoja 83 deputāti, pret nebija neviens. Debašu Saeimas sēdē par šo jautājumu nebija.

Likumprojekts paredz aizliegt cenu un atlaižu reklāmu alum un vīnam televīzijā un radio,

kas šobrīd nav aizliegta, tādējādi samazinot gan kopējo alkoholisko dzērienu patēriņu, gan riskantu alkoholisko dzērienu patēriņu sabiedrībā, vienlaikus pasargājot arī jauniešus no reklāmas negatīvās ietekmes, Saeimas sēdē ziņoja deputāte Laila Rasima ("Progresīvie").

Reklāmas ierobežojums gan neattieksies uz ārzemju masu medijiem, jo tie nav reģistrēti Latvijā.

Šobrīd atļauta ir tikai alus un vīna reklāma, bet reklāmu nedrīkst adresēt nepilngadīgajiem un tajās nedrīkst piedalīties nepilngadīgie, kā arī tās nedrīkst mudināt uz pārmērīgu alkohola lietošanu vai negatīvi atspoguļot atturību vai mērenību alkohola lietošanā.

Veselības ministrijas piedāvātie grozījumi paredz visaptverošus alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmas un mārketinga ierobežojumus ne tikai TV un radio, bet arī internetā, kinoteātros, patērētājiem paredzētajos drukātajos materiālos un tamlīdzīgi.

Rasima norādīja, ka šī norma palielinās administratīvo slogu Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, kura izskata iespējamos pārkāpumus medijos. 

"Komisijas sēdē padome pauda bažas, ka iestādes rīcībā esošie monitoringa instrumenti būs speciāli jāpielāgo jauno ierobežojumu ievērošanas uzraudzībai, kas prasīs vairāk laika un papildu cilvēkresursus, kā arī norādīja uz to, ka pašreizējais monitoringa programmatūras rīks spēj identificēt tādus komerciālus paziņojumus, kuros tiek reklamēti alkoholiskie dzērieni, kuru reklāma ir aizliegta. Tomēr programmatūras rīks nespēs izvērtēt, vai konkrētajā komerciālajā paziņojumā saturiski ir iekļauti paziņojumi par atlaidēm," skaidroja Rasima.

Turklāt Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sēdē bija diskusijas par to, ka atlaižu reklāmas ierobežojumi neattieksies uz mazumtirdzniecības vietām, kurās norisinās alkoholisko dzērienu tirdzniecība. Tādēļ uz otro lasījumu tiks iesniegti atbilstoši priekšlikumi, informēja Rasima.

Neskatoties uz spraigajām diskusijām, uzklausot Veselības ministrijas, Latvijas Raidorganizāciju asociācijas un Latvijas Reklāmas asociācijas pārstāvjus, komisija nolēma grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā virzīt tālāk. 

Saskaņā ar Slimību profilakses un kontroles centra 2020. gada pētījumu 69% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka alkohola reklāma ir jāaizliedz vispār, savukārt  66% respondenti uzskata, ka ir jāaizliedz reklamēt alkoholisko dzērienu speciālie piedāvājumi un alkoholisko dzērienu izpārdošanas, informēja Veselības ministrija.

Vienlaikus ar šo likumprojektu tiek virzītas vēl citas būtiskas izmaiņas likumos alkohola patēriņa ierobežošanai.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti