Pilsoņu iniciatīvu par retāku auto tehnisko apskati skatīs Saeima; CSDD un apdrošinātāji skeptiski

Saeimas atbildīgajā komisijā skatīs vairāk nekā 10 tūkstošu pilsoņu parakstīto iniciatīvu par vieglo automobiļu retāku tehnisko apskati. Lai gan Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija priekšlikumu nolēmusi virzīt tālāk, atbildīgo iestāžu pārstāvji uz to raugās ļoti piesardzīgi.

Saeimā skatīs pilsoņu iniciatīvu par automobiļu retāku tehnisko apskati
00:00 / 04:22
Lejuplādēt

Jau vairāk nekā piecus gadus Latvijā vieglajiem automobiļiem, kas ir līdz četrus gadus veci, tehniskā apskate jāveic reizi divos gados. Pēc tam reizi gadā. Grozījumus likumā izdevies panākt, pateicoties vairāk nekā 10 tūkstošu pilsoņu parakstītam iesniegumam, kurā gan bija aicināts kārtību attiecināt uz visām automašīnām, neatkarīgi no to vecuma. Taču 2017. gadā Saeima priekšlikumu atbalstīja tikai daļēji, norādot, ka Latvijas ceļi ir sliktā stāvoklī un automašīnas uz tiem ātri bojājas.

Vairāk nekā 10 tūkstoš parakstus par vieglo automašīnu tehniskā stāvokļa kontroli reizi divos gados vietnē "Manabalss.lv" savākuši arī šogad. Iniciatīvas autors Andris Vītols Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijas sēdē norādīja, ka Latvijā, salīdzinot ar 10 Eiropas Savienības valstīm, tehniskās apskates kārtība ir bargāka.

"Papētīju arī statistikas datus Eiropas mērogā. Tur nav nekādas būtiskas saistības starp pārbaužu biežumu un Ceļu satiksmes negadījumu skaitu. Ja biežāk pārbaužu mērķis būtu uzlabot satiksmes drošību, tad saskaņā ar šiem datiem pieejamais risinājums, manuprāt, nav tomēr efektīvs, lai sasniegtu šo iecerēto rezultātu, kas ir būtisks satiksmes drošības uzlabojums uz ceļiem," sacīja Vītols.

Uz priekšlikumu skeptiski raugās Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), norādot, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas datiem aptuveni katrs desmitais ceļu satiksmes negadījums notiek auto tehniskā stāvokļa dēļ.

CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš uzsvēra, ka tehnisko apskati ar pirmo reizi nevar iziet 40% automobiļu:

"Vismaz vidēji dienā 23 automobiļiem saplīst bremzes tehniskās apskates pārbaudes laikā,

transportlīdzeklim tiek vispār noņemtas pielaides ceļu satiksmē. Es teiktu, ka tas ir gana bīstams rādītājs, jo mēs katru dienu izvairāmies no potenciāli 23–25 avārijām, kuru dēļ varētu notikt ļoti smagi ceļu satiksmes negadījumi."

Ideju piesardzīgi vērtēja arī Finanšu ministrijā, paredzot, ka tā kaitēs valsts budžetam. Jau tagad vairums autovadītāju, kuriem ir jauns spēkrats, maksā nodokļus tikai tajā gadā, kad veic tehnisko apskati. Tāpēc, ja kārtību attiecinās uz visiem autovadītājiem, ministrijā paredz, ka nodokļu iekasēšanā gaidāms kritums, jo pirmajā gadā nodokli samaksās vien retais.

Arī Latvijas Apdrošinātāju asociācijā priekšlikumu par automobiļu retāku tehnisko apskati vērtēja ļoti piesardzīgi, norādot, ka Latvijā skaudra situācija ir ar ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušajiem. Saskaņā ar CSDD datiem 2021. gadā Latvijā uz vienu miljonu iedzīvotāju gāja bojā 78 cilvēki. Tas ir trešais augstākais rādītājs Eiropas Savienībā.

Argumentus vērā ņēmuši Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijas deputāti, kuru starpā bijuši atšķirīgi viedokļi.

"Ja mēs veidojam sistēmu, kas ir vajadzīga mazākai un ērtākai birokrātijai, bet mēs paturam prātā to drošības aspektu un argumentus, kas pamato, mēs nepiemērojam to kārtību visiem vienādu. Kaut kādā ziņā mēs audzinām sabiedrību un autovadītājus par to, kas ir svarīgi uz ceļa un kā attiekties pret savu transportlīdzekli, īpašumu, un kā tas ietekmē ceļu satiksmes dalībniekus, tai skaitā neaizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus," norādīja deputāte Antoņina Ņenaševa no "Progresīvajiem".

Deputāti ideju par automobiļu retāku tehnisko apskati vienbalsīgi atbalstīja, nosūtot to Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, kas Ceļu satiksmes likumā skata līdzīgus grozījumus, paredzot, ka jauniem automobiļiem tehniskā apskate būtu jāveic trīs gadus pēc pirmās apskates reizes. Nākamā divas pārbaudes būtu ik pēc diviem gadiem, tad – katru gadu.

Saeimas komisija priekšlikumu atbalstīja 2. lasījumā. Tālāk to skatīs Saeimas sēdē. Savukārt, kad komisija skatīs minēto pilsoņu iniciatīvu par tehnisko apskati reizi divos gados visiem automobiļiem, pagaidām nav zināms.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti