Plāno ierobežot alkohola reklāmas un uz pudelēm norādīt dzērienu sastāvu un uzturvērtību

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Lai samazinātu alkohola patēriņu Latvijā, Veselības ministrija rosina turpmāk uz alkohola pudelēm norādīt produkta uzturvērtību un sastāvdaļas, aizliegt tirgot stiprus dzērienus plastmasas "kortelīšos" un azartspēļu zālēs piedāvāt alkoholu par brīvu, kā arī ierobežot alkohola atlaižu reklāmas.  

ĪSUMĀ:

  • VM rosina alkohola marķējumā norādīt uzturvērtību un sastāvdaļu sarakstu.
  • VM grib aizliegt azartspēļu rīkošanas vietās piedāvāt alkoholu par brīvu.
  • VM grib aizliegt 22% un stiprākus dzērienus tirgot 0,2l PET iepakojumā.
  • Piedāvāts aizliegt alkohola cenu un atlaižu reklāmas.
  • Plānos aizliegt alkoholu piedāvāt akcijās ar citiem produktiem un pakalpojumiem.
  • Grib aizliegt alkoholam akcijas "Pērc vairāk, maksā mazāk". 
  •  Plāno aizliegt arī vīna un alus atlaižu reklāmas televīzijā un radio.
  • VM: Latvijā aug alkohola patēriņš, 2021. gadā izdevumi veselības aprūpei alkohola dēļ – 56 miljoni eiro.

Norādīt informāciju par sastāvu

Ministrija paziņojumā medijiem informēja, ka rosina iekļaut alkoholisko dzērienu marķējumā informāciju par produkta uzturvērtību un sastāvdaļu sarakstu (var arī ar QR kodu) un piktogrammas, kas brīdina nelietot alkoholiskus dzērienu grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli.

Tāpat piedāvāts aizliegt azartspēļu organizēšanas vietās piedāvāt alkoholiskos dzērienus par brīvu, tos tirgot un lietot pie azartspēļu iekārtām un galdiem.

Izmaiņas paredzētu arī izvietot brīdinājuma informāciju mazumtirdzniecības vietās ar šādu tekstu: "Alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt".

Tāpat ministrija vēlas aizliegt tirgot alkoholiskos dzērienus, kuros spirta daudzums pārsniedz 22%, bet tilpums nepārsniedz 0,2 litrus un kuri pildīti plastmasas (PET) iepakojumā.

Reklāmas ierobežojumi

Saskaņā ar Slimību profilakses un kontroles centra 2020. gada pētījumu 69% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka alkohola reklāma ir jāaizliedz vispār, savukārt  66% respondenti uzskata, ka ir jāaizliedz reklamēt alkoholisko dzērienu speciālie piedāvājumi un alkoholisko dzērienu izpārdošanas, informēja ministrija.

Ministrijas piedāvātās izmaiņas paredz aizliegt alkoholisko dzērienu cenu vai atlaižu reklāmu presē un drukātos reklāmas izdevumos, kinoteātros, interneta vietnēs, tiešsaistē un aplikācijas, pastā un e-pastā un citās vietās ārpus alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietām, izņemot alkoholisko dzērienu ražošanas vietas vai ražotāja struktūrvienības.

Plānots aizliegt tirdzniecībā piedāvāt alkoholu kopā ar citu preci vai pakalpojumu par izdevīgāku cenu,

piedāvāt alkoholu degustācijā (izņemot mazumtirdzniecības vietā) par velti, kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu.

Iecerēts arī aizliegt tirdzniecības vietās akcijas, izpārdošanas u.tml., kas piedāvā iegādāties vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu un citus līdzīgus piedāvājumus, kas rada ekonomiska ieguvuma iespaidu, kā arī piedāvāt alkohola iegādi ar atlaidi patērētāja lojalitātes programmas ietvaros (izņemot atlaidi, kas tiek piemērota vienai vienībai).

Plānots aizliegt cenu vai atlaižu reklāmu alum un vīnam televīzijā un radio.

Šobrīd televīzijā un radio ir atļauta tikai alus un vīna reklāma, un jaunā iecere pilnībā neaizliegs alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā un radio, "tiks aizliegtas šo dzērienu cenu vai atlaižu reklāmas, tādējādi mazinot alkoholisko dzērienu reklāmas ietekmi uz Latvijas iedzīvotājiem", norāda ministrija.

Ministrija atzīst, ka izmaiņas ietekmēs alkohola ražotājus un tirgotājus, azartspēļu zāles un plašsaziņas līdzekļus, kuri izvieto reklāmu, taču "sociālās un veselības  izmaksas un zaudējumi, kas rodas, lietojot alkoholisko dzērienu un rada sekas gan pašam lietotājam, gan viņa tuviniekiem, gan visai sabiedrībai, ir lielākas, ko apliecina līdz šim veiktie pētījumi un arī finanšu aprēķini".

Veselības ministrijas piedāvātās izmaiņas likumos valdība plāno skatīt otrdien, 21. martā.

Alkohola dēļ veselības aprūpei izdevumi – 56 miljoni 2021. gadā

Ministrija norāda, ka 2020. gadā Latvijā ir bijis augstākais absolūtā alkohola patēriņš sabiedrībā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstu vidū – 12,1 litrs uz vienu iedzīvotāju, neieskaitot tūristu patēriņu.

Savukārt 2021. gadā šis rādītājs turpināja palielināties, sasniedzot  12,2 litrus.

Ministrija vēlas samazināt alkohola patēriņu Latvijā un ilgtermiņā samazināt ar alkohola lietošanu saistīto slimību īpatsvaru un mirstību no alkohola lietošanas sekām, piemēram, aknu cirozes, satiksmes negadījumiem, noslīkšanas, traumām, pašnāvībām u.c.

"Šobrīd ministrijā tiek īstenots pētījums "Par alkohola lietošanu, tā radītajām sekām un profilakses ekonomiskajiem ieguvumiem Latvijā".  Balstoties uz pirmreizējiem aprēķiniem, 2021. gadā tiešie alkohola radītā kaitējuma izdevumi veselības aprūpes jomā Latvijā bija 56,6 miljoni eiro," uzsvēra ministrijas Sabiedrības veselības departamenta direktore Jana Feldmane.

KONTEKSTS:

Iecere par obligātu uzturvērtības un sastāvdaļu norādīšanu uz alkohola iepakojuma ministrijai bija jau pirms diviem gadiem, taču toreiz iepriekšējā sasaukuma Saeima šo priekšlikumu noraidīja, vairāki deputāti toreiz kritizēja ieceri, paužot, ka šādas izmaiņas nepalīdzēs cilvēkiem, kuriem ir alkohola atkarība.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti