2023. gadā Eiropas Savienībā vidēji bija 46 bojāgājušie uz miljons iedzīvotājiem, liecina dati. Vien četrās dalībvalstīs letālo gadījumu skaits uz miljons iedzīvotājiem bija vienāds vai lielāks par 60, un Latvija bija viena no tām. Kā to mainīt? Risinājumus 24 stundu hakatonā meklē vairāk nekā 20 komandas gan no Latvijas, gan ārvalstīm.
Katrā komandā ir no trīs līdz astoņiem cilvēkiem. Pasākumam nav vecuma vai profesiju ierobežojumi – piedalīties var jebkurš un atsaucības bijusi liela.
Marks ar komandu piedāvāja sensoru kameru, kas uzlabotu vērību elektroskrejriteņu vadītājiem, kuri nereti ceļu satiksmes negadījumos iekļūst tieši aiz neuzmanības. "Ierīce, kas varētu nolasīt cilvēka acis un seju, un saprast, uz kurieni viņš skatās. Tas būtu uz paša elektroskrejriteņa un varētu nolasīt apkārtni. Tad varētu saprast, vai cilvēks skatās uz šķērsli vai nē. Ja neskatās, tad dot kaut kādu signālu," skaidroja Marks.
Bet Valta komandas ideja ir ar 360 grādu kameras palīdzību radīt gudro gājēju pāreju.
"Tā regulētu un informētu gan gājējus par to, ka strauji tuvojas automašīna, gan autovadītājus, motobraucējus, ka gājēji šobrīd šķērso gājēju pāreju. Visbeidzot, ir informēta arī policija par to, ka tiek izdarīti pārkāpumi – gājēji apzināti netiek palaisti pāri ceļam, vai būtiski tiek pārsniegts ātrums," skaidroja Valts.
Kā cīnīties ar pārkāpējiem ceļa? Ar speciālu projekciju uz braucamās daļas, saka kāda komanda. "Tas ir balstīts mūsu uztverē uz robežas ar ilūzijām. Ar mērķi panākt to, ka autovadītājam šķiet, ka viņš brauc ātrāk nekā viņš patiesībā brauc. Mūsu ideja ir projekcijas taisīt arī dinamiskas. Ne tikai savilkt kaut kādas līnijas, zigzagus vai attēlus, bet lai tās arī kustās," stāstīja komandas dalībnieks, Latvijas Universitātes psiholoģijas profesors Ivars Austers.
Komandu paveikto vērtēs arī žūrija. Trīs augstāk novērtēto risinājumu autori tiks pie naudas balvām un labākos piedāvājumus plānots arī nodot Satiksmes ministrijas tālāk izvērtēšanai.