Pērn decembrī "Pasažieru vilciens" sāka pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" ražotajiem elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti, bet tāpat radās virkne problēmu tieši ziemas apstākļos. Vilcieni nebrauca, kavējās reisi, un pasažieri līdz ar to kavēja savas ikdienas gaitas.
"Pasažieru vilciena" vadība nu sacīja, ka tehniskās problēmas ir identificētas un novērstas.
Veikti 18 papildu uzlabojumi jauno elektrovilcienu programmatūrā, piemēram, akumulatoru un strāvas noņēmēja veiktspējā, izbīdāmā pakāpiena darbībā, kā arī uzlabots aprīkojums – signāltaures, logu slotiņas.
Tāpat viens no daudzo ķibeļu iemesliem bija arī tas, ka darbiniekiem trūcis praktiskās pieredzes darbā ar jaunajiem vilcieniem. Gan elektrovilcienu vadītājiem, gan tiem, kas veic šo vilcienu apkopi un remontdarbus. Tagad darbinieki esot apmācīti par vilcienu ekspluatāciju ziemas apstākļos, izveidots diennakts operatīvais tehniskā atbalsta dienests.
"Pasažieru vilciens" sola lielāku gatavību ziemas sezonai un saka, ka šogad ar jauno vilcienu kavēšanās incidentiem tikšot galā veiksmīgāk.
Vienlaikus gan uzņēmums norādīja, ka ir arī nokomplektēta 13 veco elektrovilcienu rezerve, kas palīdzētu kontakttīklu apledošanas gadījumos.
Citās valstīs tam ir modernāki risinājumi, piemēram, kontakttīklu apsildīšana, bet šādas tehnoloģijas ieviešana būtu nesamērīgi dārga un laikietilpīga, atzina "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors. Ja laika prognoze paredzēs apledojumu, tad pa maršrutu izbrauks vecais vilciens, kas attīrīs kontakttīklus. Šādos gadījumos dienas pirmo braucienu izpildīs ar vecajiem elektrovilcieniem.
"Gan mūsu elektrovilcienu vadītāji, gan arī, protams, visi tehniskā atbalsta dienesta darbinieki ir daudz gatavāki. Nu, kā viņi paši saka – ja viņi ar šīm zināšanām, kas viņiem šobrīd ir, nonāktu tajā janvārī, tad tādu problēmu nebūtu, un tie visi ir elementāri un vienkārši risināmi jautājumi," sacīja Nešpors.
Savukārt "Latvijas Dzelzceļa" valdes loceklis Rinalds Pļavnieks sacīja, ka darīts viss, lai minimizētu kavējumu apjomu, bet nevar apgalvot ka to nebūs vispār. Problēmas rada arī atšķirīgie laika apstākļi dažādos valsts reģionos.
"Ziemas periodā patiešām ir šīs mitrās zonas – Tukuma līnija, Skultes līnija, pēc tam šie vilcieni bieži vien dodas Aizkraukles virzienā, kur savukārt ir lielākas salu temperatūras, līdz ar to viņu pārvietošanās ir pa it kā it kā šķietami tuviem kilometriskiem attālumiem, bet nu tā vide ziemas periodā, kur atrodas vilciens, patiešām ir ļoti atšķirīgi. Un līdz ar to ļoti kritisks elements šajā kontekstā kļūst kontakttīkls – kontakttīkla un vilcienu sadarbība caur strāvas noņēmēju. Šo visu mēs esam testējuši kopīgi, un tas vismaz pašreiz demonstrē rezultātus. Protams, redzēsim, kā mums ies ziemā. Mēs nevaram apgalvot, ka nebūs vispār kavējumi, bet noteikti tiek darīts viss, lai minimizētu to apjomu."
Vēl "Pasažieru vilciens" informēja, ka šī gada 10 mēnešos kopumā ar jaunajiem vilcieniem pārvadāti 16,3 miljoni pasažieru, kas ir par 13% vairāk nekā pērn šajā periodā.
Šogad līdz septembra beigām Latvijā nogādāti visi 32 jaunie elektrovilcieni, viens gan vēl ir pieņemšanas procesā. Daļa piegāžu būtiski kavējās, un uzņēmums vēl skaidro iemeslus no vilcienu ražotāja. Pēc to izvērtēšanas lems par galējo soda naudas apmēru. Summu gan šobrīd Nešpors izvairījās publiski nosaukt:
"Līguma konstrukcija ir tāda, ka ar katru vilcienu mēs ieturam 5% ieturējumu, maksājot par to, un līdz ar to šobrīd no 32 vilcieniem ir ieturējumus 5% apmērā, kas veido vairāk nekā 12 miljonu eiro summu. Un līguma konstrukcija ir tāda, ka šo pēdējo maksājumu veic tad, kad pēdējais vilciens ir piegādāts un nav nekādu citu strīdu vai pretenziju pret ražotāju. Šajā gadījumā, protams, šis ieturējums tiks ieturēts iespējamās soda naudas apmērā. Viennozīmīgi varu pateikt, ka šī summa ir krietni mazāka par iespējamo aprēķināto līmeni. Šobrīd mēs to summu publiski netaisāmies komentēt, ņemot vērā to, ka, protams, paredzam, ka tādas diskusijas var ar otru pusi izvērsties arī tiesas ceļā."
Bez šīs vēl aplēšamās soda naudas vilcienu ražotājam Nešpors norādīja, ka jau skaidri aprēķinātie zaudējumi ir 200 000 eiro, tostarp 3000 eiro izmaksātās kompensācijas pasažieriem.
KONTEKSTS:
Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko "Pasažieru vilciens" un "Škoda Vagonka" parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem.
Taču pirmo vilcienu Latvijā saņēma 2022. gada jūnija beigās, bet pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem vilcieniem sāka 2023. gada 15. decembrī. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti Latvijas dzelzceļa infrastruktūrā, bet, neraugoties uz to, jaunos vilcienus pērn decembrī un šā gada janvārī regulāri piemeklēja dažādas ķibeles.
Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.