Autobusa šoferis Eventijs Zelčs jau 12 gadus sēž pie stūres autobusiem. Viņam šī ir trešā diena, kad jāstrādā ar jauno tehniku, un latgalietis atzīst, ka vislielāko baudu sagādā automātiskā ātrumkārba.
"Jāsaprot, kā strādā kondicionieris, jāiemācās iestatīt priekšapsildi, lai ieslēdzas automātiski. [..] Vēl jau ķibeles ir, un pašreiz arī pasmagi izdot biļeti, kaut kur ķeras. Ir bijuši gadījumi, kad neņem karti pretī," par pieredzi ar jauno autobusu stāstīja Eventijs Zelčs.
Pēc šofera novērojumiem, lielākā daļa pasažieru ir apmierināti ar jauno autobusu. Īpaši tiek novērtēti skaļruņi un ekrāni, kas paziņo par pieturām.
"Tas ļoti noder, ja iebrauc, piemēram, svešāks cilvēks. Viņš ļoti labi orientējas, kur viņam jākāpj ārā, un redzu – tagad ir mana pietura laikam," sacīja pasažieris Jāzeps.
Jauno autobusu vidējais vecums nedrīkst pārsniegt četrus gadus, un tiem jāatbilst vairākām prasībām.
VSIA "Autotransporta direkcija" Komunikācijas daļas vadītājs Viktors Zaķis stāstīja, ka "visi transportlīdzekļi ir aprīkoti ar elektronisko maršruta zīmi, drošības jostām, bezvadu internetu Wi-Fi, kā arī tajos ir pieejami bezskaidras naudas norēķini".
"Pluss – vēl arī vairāk nekā 30% no visiem autobusiem ir aprīkoti ar velosipēdu turētājiem un vairāk nekā 50% no visiem autobusiem ir pielāgoti personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām – pārvadāšanai un atvieglojot iekļūšanu autobusos," norādīja Zaķis.
"Talsu autotransports", kas drīzumā būs pazīstams ar jaunu nosaukumu "Wanema", norādīja, ka no 125 uzņēmuma autobusiem 98 ir pavisam jauni, lielākā daļa pielāgota cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Pārvadātājs atzīmēja, ka precīzas izmaksas gan būs zināmas tikai gada beigās, bet projekts izmaksās vairākus miljonus eiro. Daudz ko noteiks arī pasažieru plūsma.
"Dažos reisos jau ir problēmas, jo pēc konkursa tur pasažieru īsti nebija. Tagad mums zvana no pašvaldībām un saka, ka nu ar to autobusu nepietiek, bet mēs jau nezinām. Mēs to nevaram zināt uz 1. novembri, ka būs tāda situācija," atzina AS "Talsu autotransports" pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Mareks Bidzāns.
Valstī kopējās reģionālā autobusu tīkla uzturēšanas izmaksas gadā ir ap 100 miljoniem eiro. No 1. novembra vairāk nekā 170 jauni autobusi jau no esošajiem 582 uzlabotajiem transportlīdzekļiem visā valstī tika ieviesti trīs jaunās maršruta tīkla daļās – "Talsi, Tukums", "Jelgava, Dobele" un "Gulbene, Alūksne, Balvi". Šobrīd mūsdienīgi autobusi kursē jau 13 maršruta tīkla daļās no 16.
Savukārt 2025. gada 1. janvārī ilgtermiņa līgumi ar iepirkuma konkursa uzvarētājiem stāsies spēkā daļā "Rēzekne, Ludza". Savukārt atlikušajās maršruta tīkla daļās "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda" iepirkumu pakalpojuma sniegšanai plānots noslēgt šogad.