Vadīt autobusus jau no 18 gadiem
Lai varētu vadīt autobusu, līdz šim B kategorijas tiesību īpašniekam bija sākotnēji jānokārto C1 vai D1 kategorijas tiesības, kuras varēja iegūt attiecīgi no 18 un 21 gada vecuma. Pēc tam varēja sākt mācīties autobusa vadīšanu, lai iegūtu D kategorijas vadītāja tiesības, kuras varēja saņemt no 24 gadu vecuma.
Turpmāk paredzēts, ka personas, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus (jeb vieglo automašīnu), varēs iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo D kategorijas apliecību jau no 18 gadu vecuma un bez C1 vai D1 kategorijas tiesību esamības.
Šādus grozījumus Satiksmes ministrija (SM) rosināja, jo Latvijā akūti trūkst autobusa šoferu, kā dēļ bieži nākas atcelt reisus. Viens no būtiskākajiem autobusa vadītāju trūkuma iemesliem – vairāk nekā divas trešdaļas šoferu ir pirmspensijas un pensijas vecumā. SM norāda, ka ne vien Eiropā, bet arī pasaulē pēdējos gados ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.
Vienlaikus SM atzīst – līdzšinējie centieni piesaistīt jauniešus darbam sabiedriskā transporta nozarē nav bijuši ļoti sekmīgi.
Šobrīd Latvijā arī neviena Izglītības ministrijas profesionālā mācību iestāde neapmāca C un D kategorijas profesionālos vadītājus.
Lai arī 2020. gadā tika samazināts vecums, no kāda, apgūstot īpašu apmācību, var vadīt autobusu regulāros pasažieru pārvadājumos 50 km garos maršrutos, divu gadu laikā CSDD nesaņēma nevienu pieteikumu par gatavību realizēt šādu apmācības programmu. Nebija pat intereses par šādas programmas veidošanu.
Tāpat SM piedāvāja atsevišķās profesionālās izglītības iestādēs, piemēram, tehnikumos un augstskolās, iekļaut profesionālo vadītāju apmācības programmu, kas ļautu iegūt tiesības no 20 gadu vecuma. Taču arī par šādu iespēju nebija intereses.
"Intereses trūkums no apmācības iestādēm realizēt šādas apmācības programmas ir skaidrojams ar apmācības augstajām izmaksām, ko privātpersonas nevarētu segt no saviem līdzekļiem, jo īpaši, ņemot vērā sekojošu autobusu vadītāju zemo atalgojuma līmeni," atzīst SM.
Trešo valstu pilsoņiem, izņemot britus, būs jākārto eksāmens
Tāpat grozījumi maina kārtību, kādā trešajās valstīs iegūtās vadītāja apliecības var apmainīt pret Latvijas vadītāja apliecību, jo pēdējos gados Latvijā būtiski pieaudzis to cilvēku skaits, kas vēlas to izdarīt.
Taču bieži vien prasības autovadītāja tiesību iegūšanai trešajās valstīs atšķiras no Eiropas Savienībā noteiktās kārtības, kur tā ir stingrāka. Nereti ir tā, ka trešajās valstīs izsniegtās vieglā autovadītāja apliecības ļauj vadīt visa veida mašīnas, tostarp kravas auto un autobusus.
Tā kā Latvijā uz ceļiem ir daudz bojāgājušo, SM uzskata, ka transportlīdzekļu vadītāji, kam nav attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamo zināšanu un prasmju, būtiski apdraud satiksmes drošību.
Tādēļ, lai iegūtu Latvijas vadītāja apliecību ar tiesībām vadīt vairāku kategoriju transportlīdzekļus, personai būs jānokārto vadīšanas eksāmens ar katrai kategorijai atbilstošu transportlīdzekli.
Tāpat paredzēts, ka Lielbritānijā izsniegto autovadītāja tiesību īpašniekiem nebūs jākārto eksāmens, lai samainītu tiesības pret Latvijā izsniegtu apliecību. Šī norma bija palikusi nesakārtota pēc breksita, kad Lielbritānija kļuva par trešo valsti.
Tiesībām neesot vismaz 3 gadus, vēlreiz jānoliek eksāmens
Praksē nereti ir gadījumi, kad personas vēlas apmainīt vai atjaunot vadītāja apliecību, kurai jau ilgāku laiku atpakaļ ir beidzies tās derīguma termiņš. Tomēr 2023. un 2024. gadā veiktās aptaujas liecina, ka autovadītāji arvien retāk atjauno zināšanas, beidzoties vadītāja apliecības termiņam.
Eksperti norāda, ka braukšanas praktiskās iemaņas ir pietiekamas, ja autovadītājam ir liela pieredze un brauc katru dienu, dažādos gadalaikos un laikapstākļos. Tomēr ikvienam autovadītājam būtu regulāri jāatsvaidzina zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem, jo tajos mēdz būt izmaiņas.
Pavisam atšķirīga situācija ir, ja tiek iegūtas vadītāja tiesības, bet aktīva braukšana ikdienā neseko. Būtisks aspekts ir arī autovadītāju vecums – cienījama gadu gājuma šoferiem ir kritiski jāizvērtē savas koncentrēšanās spējas, redze, spēja reaģēt nekavējoties.
"Ievērojot to, ka Latvijā aizvien ir augsts ceļu satiksmes negadījumu skaits, tostarp ar cietušajiem un bojāgājušajiem, bet vienlaikus liels skaits autovadītāju uzskata, ka nav nepieciešams atsvaidzināt braukšanas prasmes un noteikumu zināšanas, var secināt, ka
Latvijā daļai šoferu ir visai vieglprātīga attieksme," norāda SM.
Turklāt Latvijā ir arī visai sarežģīti braukšanas apstākļi – četri dažādi gadalaiki, garš gada tumšais laiks, ne visi ceļa posmi ir apgaismoti, arī brauktuvju kvalitāte ir atšķirīga. Tāpēc autovadītājiem ir svarīgi praktizēt un regulāri atsvaidzināt savas braukšanas iemaņas.
Pēc satiksmes drošības ekspertu viedokļa personām, kuras nav vadījušas transportlīdzekli trīs gadus vai pat ilgāk, ir būtiski zudušas transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un prasmes, un tas ceļu satiksmē rada paaugstinātu risku. Autovadītāja apliecības atjaunošana bez braukšanas iemaņu un prakses atjaunošanas vien to negarantē.
Tādēļ turpmāk, ja vadītāja apliecības derīguma termiņš beidzies pirms trim vai vairāk gadiem, tiesības varēs mainīt vai atjaunot tikai pēc B kategorijai atbilstoša teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas. Tas ir pietiekams arī tad, ja personai bijušas tiesības vadīt kravas auto vai autobusu.