Ar Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumu "4. studija" sazinājās Ainārs, kurš ir sašutis par, viņaprāt, absurdo situāciju ar bagāžas pārvadāšanu starppilsētu autobusos. Viņš stāstīja, ka vasaras sezonā, lai pārvietotos, izmanto skrejriteni. Tas ir ērts veids, lai nokļūtu līdz autobusa pieturai un pēc tam, sasniedzot galamērķi, pasažieris atkal ir ļoti mobils. Taču satraukumu radījis fakts, ka uzņēmums "VTU Valmiera" atsakās elektroskrejriteņus pieņemt bagāžas nodalījumā.
Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Aigars Vītols norādīja, ka pārvadātājs nevar būt drošs par skrejriteņa tehnisko stāvokli un, tā kā bagāžas nodalījumā nav speciālu stiprinājumu, lai tas nekustētos, pastāv arī bažas, ka skrejritenis var tikt bojāts.
"Pirmais arguments ir, ka nav normatīvā regulējuma, ka mums ir jāved krava jeb transportlīdzeklis. Nav šobrīd mūsu kompetencē izvērtēt, vai šis skrejritenis ir drošs vai nav drošs. Tiem pastāv pašaizdegšanās risks. Tas ir iespējams divos gadījumos: viens – pie lādēšanas, otrs – ja šis baterijas korpuss elektroskrejritenim ir bojāts. Mēs negribam būt pirmie Latvijā, kuru bagāžas nodalījumā aizdegas šis skrejritenis," uzsvēra Vītols.
Kā arguments izskanēja arī tas – ja elektroskrejritenis aizdegsies, tad apdrošinātājs nekompensēs zaudējumus ne par skrejriteni, ne autobusu, jo uzņēmums ir neatbilstoši pārvadājis kravu vai bagāžu.
Bet vai tiešām pārvadātājs vienpersoniski var izlemt, ko ņemt bagāžā un ko - nē?
VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD) pārstāvis Viktors Zaķis skaidroja, ka ir Ministru kabineta (MK) noteikumi, kas nosaka, ko drīkst un ko nedrīkst pārvadāt sabiedriskajā transportā:
"Bet tas ir tādās lielās līnijās. Izmēri reglamentēti. Ir tādi punkti, kas saka, lai neapdraud un netraucē citiem pasažieriem, lai nesmērē drēbes citiem un tamlīdzīgi. Bet beigās pats pārvadātājs jau ir tas, kas nosaka to, vai šis atbilst vai neatbilst prasībām. Un šajā gadījumā skūteris – vai tas lielizmēra instruments, kas ir ar litija baterijām, kur arī esam dzirdējuši atsevišķus stāstus par to drošību, tad ir tas diskusijas jautājums," atzīmēja Zaķis.
Tātad šobrīd nekur nav definēts, vai elektroskrejritenis ir vai nav jāņem bagāžas nodalījumā. Līdz ar to ATD nevar pārmest pārvadātājiem ne to, ka skrejritenis tiek ņemts bagāžas nodalījumā, ne arī to, ka netiek.
Ainārs ir pārliecinājies, ka citiem transporta pārvadātājiem, piemēram, "Rīgas satiksmei" un "Latvijas dzelzceļam", pretenziju nav – drīkst pārvadāt gan velosipēdus, gan elektroskrejriteņus.
Pārvadātāja rīcībā nav autobusu, kas aprīkoti ar speciāliem stiprinājumiem, taču, ja valsts pasūtījumā tā būtu obligāta prasība – vest skrejriteņus, tad būtu arī jānosaka, kādiem šiem stiprinājumiem jābūt.
"Ja šāds pasūtījums ir no pasūtītāja puses, tad attiecīgi mēs pēc tam iegādājamies šādus transportlīdzekļus ar atsevišķām novietnēm," norādīja "VTU Valmiera" vadītājs Vītols.
Elektroskrejriteņus izmanto arvien vairāk cilvēku, un pasažieri ir pārliecinājušies, ka tas ir ļoti ērti – ņemt skrejriteni līdzi autobusā, taču patlaban pārvadātāji paši lemj – ņemt tos vai nē.
Satiksmes ministrijā pat notika domnīca par šo jautājumu – kā un vai pārvadātājiem ir jānodrošina elektroskrejriteņu pārvadāšana, domas par šo jautājumu dalījušās.
ATD atzina, ka skrejriteņi vairs nav jaunums. Direkcijas pārstāvis Zaķis sacīja: "Kaut kādi gadi ir pagājuši, pieredze sakrāta un kaut kādai nostājai būtu jābūt, bet šobrīd līdz galam valstij vēl nav skaidrs, kā ar to darboties. Labā ziņa, ka tas process ir sācies, sākuši diskutēt un mēģina saprast, pa kuru taku iet, bet gala lēmums nav pieņemts."
Savukārt "VTU Valmiera" valdes priekšsēdētājs norādīja – lai arī elektroskūteri ir ērti un praktiski, tomēr "pasažieru drošību stādām augstāk par atsevišķu pasažieru ērtībām".
"Mēs šobrīd esam rosinājuši nozarē diskusiju par to, ka ir nepieciešams konkrēts regulējums par to, kā tas tiek darīts, ja tas tiek darīts, un kas mums ir jāievēro kā pārvadātājam," sacīja Vītols.
Ja tiks pieņemts regulējums, ka pārvadātājiem ir jānodrošina elektroskrejriteņu nodošana bagāžā, tad viņiem tas būs jādara. Patlaban katrs pārvadātājs izlemj pats, un pasažieriem ar šo lēmumu jāsamierinās.