Revidenti: Skandalozais armijas pārtikas iepirkums bija «izcelts ārā» no ierastās kārtības, līgums jāpārtrauc

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 3 mēnešiem.

Skandalozais 220 miljonus eiro vērtais armijas pārtikas iepirkums bija "izcelts ārā" no ierastās aizsardzības resora iepirkumu sistēmas, tas nebija labi izplānots un rezultāts neatbilst armijas vajadzībām – "tas būtu kā situācijā, kad armijai vajadzīgi tanki, bet iepirkti helikopteri", tā secināja Valsts kontroles revidenti. Valsts kontrole uzskata, ka līgums jāpārtrauc.

ĪSUMĀ:

  • Iepirkums "izcelts" no vispārējās aizsardzības resorā noteiktās iepirkumu kārtības
  • Iepirkums un līgums ir par loģistiku pārtikas piegādei NBS miera un krīzes laikā, bet nav prasību par piegādi un rezervēm krīzes laikā.
  • Prasības konkursā bija minimālas, nesniedz pārliecību par iespēju faktiski nodrošināt nepieciešamo.
  • Plānotā līguma summa līdz 220 miljoniem eiro pirmo reizi parādās, lemjot par līguma slēgšanu ar  uzvarētāju SIA "Zītari LZ".
  • SIA "Zītari LZ" neatbilst iepirkuma nolikuma prasībām par pieredzi loģistikas jomā.
  • Uzņēmumam deleģēti valsts uzdevumi - cenu aptaujas un firmu izvēle, kuras piegādās pārtiku NBS.
  • Pārtikas cenas nav vērtētas, lai gan pārtikas piegādes izmaksas veido finansiāli lielāko līguma daļu.
  • Līdz ar to patlaban pārtikas preces NBS tiek piegādātas, pārkāpjot likumus.

Valsts kontroles padomes locekle Kristīne Jaunzeme LTV "Rīta panorāmai" pastāstīja, ka sākotnēja iepirkumu iecere bija laba – izstrādāt sistēmu, kas ļautu apgādāt armiju ar pārtiku gan miera laikā, gan krīzes laikā. Taču iepirkuma rezultāts tam neatbilda un faktiski noslēgts līgums par starpniecību.

Valsts kontrolieris Rolands Irklis Latvijas Radio stāstīja, ka šis iepirkums faktiski "izcelts ārā" no ierastās aizsardzības resora iepirkumu kārtības.

Valsts kontrolieris Rolands Irklis
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Viņš skaidroja, ka parasti Nacionālie bruņotie spēki definē prasības, bet šajā gadījumā sākotnēji prasības definētas caur diskusijām ar nozari, tad apspriestas darba grupā un nodotas iepirkumu komisijai.

Taču tajā brīdī vēl bija vajadzīga papildu tirgus izpēte, armijai bija jādod iespēja definēt, ko vajag iepirkt.

Jaunzeme arī norādīja, ka ministra izveidotā darba grupa izstrādāja tikai aptuvenas iepirkuma prasības un darba grupas darbības rezultāts nevarēja kalpot par pamatu iepirkuma uzsākšanai.

Irklis Latvijas Radio pauda, ka armijai vajadzēja iepirkt pārtiku, darba grupa veidoja prasības loģistikas pakalpojumu iepirkumam, bet rezultātā komisija iegādājās elektroniskās starpniecības pakalpojumu.

Tas būtu tāpat kā gadījumā, kad "armijai vajadzīgi tanki, ir nopirkti helikopteri", situāciju raksturoja Jaunzeme.

"Redzami pārkāpumi visos posmos, jau sākotnēji iepirkums bijis nepareizi plānots,"  sacīja Jaunzeme.

Revidenti secināja, ka iepirkumu komisija atteicās no prasībām, kas liecinātu par pretendentu spēju nodrošināt reālu loģistikas pakalpojumu, un tā vietā virzītas minimālās prasības, bet uzvarētājs neatbilst arī tām, uzvarētājam vispār nav pieredzes loģistikas jomā.

Jaunzeme sacīja, ka armijas nodrošināšanai ar pārtiku būtu jāmeklē liels uzņēmums ar ievērojamu finanšu apgrozījumu, industriālo kapacitāti, noliktavām, kas var garantēt piegādes ķēžu drošību.

Taču iepirkumu komisija visu reducējusi uz starpnieka "e-platformu", kura krīzes laikā nedarbotos, uzsvēra Jaunzeme.

Jaunzeme preses brīfingā medijiem skaidroja, ka turklāt pašam uzvarētājam "Zītari ZL" nemaz nav IT kapacitātes šādas platformas izveidei, līdz ar to piesaistīts apakšuzņēmums, kurš nav atrunāts līgumā, nav vērtēts no drošības viedokļa, turklāt  "Zītari ZL" varētu šo apakšuzņēmumus  mainīt.

Irklis Latvijas Radio arī teica, ka bija daudzas amatpersonas, "drošinātāji", kuriem pastāvēja iespēja sekot līdzi iepirkumam, bet tas nenotika.

Arī Jaunzeme LTV norādīja, ka Aizsardzības ministrijā bija daudz mehānismu, kā sekot tam līdzi, arī armijai pirms līguma slēgšanas, tehniskās specifikācijas saskaņošanas laikā bija pietiekami daudz iespēju to koriģēt, lai nepieļautu šādu rezultātu.

Valsts kontroles vērtējumā ir maza varbūtība, ka Aizsardzības ministrijai un NBS vadošām amatpersonām nebija informācijas par iepirkumā un līgumā paredzēto loģistikas risinājumu pārtikas piegādei NBS vajadzībām.

Irklis atklāja, ka

revidentu ieskatā līgums būtu jāpārtrauc, jo tas neatbilst armijas vajadzībām, nav skaidrs, kā notiktu apgāde krīzes situācijā, un "ilgtermiņā nav jēgpilni uzturēt" šo līgumu.

Pēc viņa teiktā, pašlaik nevar runāt par lieliem zaudējumiem valstij, jo, lai gan līguma iespējamā summa ir līdz 220 miljoniem eiro, līdz aprīļa beigām par armijai piegādāto pārtiku ir samaksāts miljons eiro, bet starpnieks par pakalpojumu saņēma 30 000 eiro.

Pašlaik iepirkuma galvenais priekšmets ir pārtikas piegāde, nevis loģistikas pakalpojums, taču pārtikas saimnieciskais izdevīgums konkrētajā iepirkumā nav vērtēts.

Lai arī līgumā paredzēts, ka uzņēmums meklē pēc iespējas vairāk piegādātāju, nodrošinot pēc iespējas lielāku konkurenci zemākās cenas iegūšanai, tomēr atlīdzība par loģistikas pakalpojumu ir tieši atkarīga no piegādātās pārtikas produktu vērtības.

Valsts kontrole arī norādīja, plānotā līguma summa līdz 220 miljoniem eiro ar tiesībām to palielināt par 50% līdz 330 miljoniem eiro, pirmo reizi norādīta, iepirkuma komisijai lemjot par līguma slēgšanu ar uzvarētāju SIA "Zītari LZ". Līguma summa noteikta, balstoties iepirkuma komisijas amatpersonas pieņēmumos un nerēķinoties ar Centralizētajā iepirkumu plānā paredzēto finansējumu pārtikas iegādēm 8,02 miljonu eiro apmērā.

Irklis preses brīfingā medijiem arī sacīja, ka revīzijā nav atklāts kāds viens izšķirīgs notikums, kura dēļ "nonācām šajā situācijā", ir vairāku kļūdu vai neizdarību ķēde.

 Jaunzeme savukārt norādīja, ka tas ir "ārkārtīgi neveiksmīgs izņēmuma gadījums, kurā nogājis greizi viss, kas varēja noiet greizi".

Tajā pašā laikā viņa atzina: "Ja tā ir muļķība un paviršība, tad nevar valsts darbā strādāt, nevar būt tik liels muļķis".

Valsts kontroles pārstāvji uzsvēra, ka amatpersonu atbildību vērtēs tiesībsargājošās iestādes, un atgādināja, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs jau sācis izmeklēšanu.

Savukārt premjers Krišjānis Kariņš ("Jaunā Vienotība") LTV "Rīta panorāmā" norādīja, ka pašlaik gaida skaidrību, vai šis līgums beidzot tiks izbeigts un ar kādiem nosacījumiem, un kas būs mainīts iepirkumu algoritmos, lai šādi gadījumi neatkārtotos nākotnē.

KONTEKSTS:

Armijas iepirkumā par loģistikas pakalpojumu pārtikas piegādēm armijai nākamajos piecos gados uzvarēja salīdzinoši neliels uzņēmums "Zītari LZ". Aizsardzības ministre Ināra Mūrniece (Nacionālā apvienība) pieprasīja skaidrojumu par šo līdz 220 miljoniem eiro vērto iepirkumu un uzdeva pārbaudīt konkursa kvalifikācijas prasības atbilstību līguma mērķim. Vēlāk nolēma līgumu lauzt. Aizsardzības ministrija joprojām risina sarunas ar uzņēmumu par līguma laušanas nosacījumiem. 

Saskaņā ar līgumu "Zītari LZ" saņem 3% no summas par pārtikas piegādi par piegāžu administrēšanu.

Nacionālā drošības padome lūgusi Valsts kontroli veikt visaptverošu Aizsardzības ministrijas un NBS iepirkumu un apgādes sistēmas lietderības revīziju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti