ATD norādīja, ka 2023. gada statistikas rādītāji par pārvadāto pasažieru skaitu uzrāda, ka kopš bezmaksas maršrutu ieviešanas ir tikai daži virzieni, kuros pasažieri vairāk izmanto bezmaksas maršrutus, turklāt nelielos apjomos. Līdz ar to bezmaksas reģionālā sabiedriskā transporta ieviešana atsevišķos maršrutos un reisos nesasniedz izvirzīto mērķi - paaugstināt sabiedriskā transporta pieejamību mazapdzīvotās teritorijās un stimulēt iedzīvotājus pēc iespējas vairāk izmantot sabiedrisko transportu ikdienā.
Padome uzdevusi ATD veikt izvērtējumu par pasažieru skaita svārstībām, nosakot reisus par maksas, un iesniegt rezultātus līdz 2025. gada 1. martam.
Balstoties uz minēto lēmumu, no 2024. gada 16. septembra tiek noteikti par maksu šādi patlaban esošie bezmaksas reisi reģionālās nozīmes autobusu maršrutos:
- Nr. 6711 Alūksne-Dēliņkalns-Korneti-Alūksne,
- Nr.5265 Ludza-Cibla-Krivanda-Cibla-Ludza,
- Nr.5634 Ludza-Felicianova-Zilupe-Šķaune,
- Nr.5497 Jēkabpils-Sunākste,
- Nr.6579 Ludza-Seiļi-Rundēni-Lauderi-Ludza,
- Nr.6552 Ludza-Zilupe-Konecpole-Ludza,
- Nr.5048 Balvi-Upetnieki-Balvi,
- Nr.6608 Rūjiena-Ipiķu skola-Rūjiena,
- Nr.6746 Saldus-Jaunauce,
- Nr.6686 Smiltene-Trikāta-Strenči-Smiltene,
- Nr.6597 Smiltene-Strenči-Smiltene,
- Nr.6444 Viļaka-Vecumi-Lavošnieki,
- Nr.6986 Jēkabpils-Mežgale,
- Nr.3034 Autoosta-Lugažu stacija-Autoosta,
- Nr.6572 Ludza-Blonti-Degļeva.
Savukārt reģionālās nozīmes autobusu maršruts Nr.6517 Ērgļi-Liepkalne-Sausnēja par maksu noteikts jau no 2024. gada 1. septembra.
KONTEKSTS:
2021. gada 1. oktobrī Sabiedriskā transporta padome lēma ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu 15 maršrutos Alūksnes, Rūjienas, Smiltenes, Strenču, Valkas, Ciblas, Ludzas, Dagdas, Balvu, Rugāju, Viļakas, Jēkabpils, Jaunjelgavas, Ērgļu un Saldus novadā.
Kritēriji bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai bija šādi: apdzīvotība ir mazāka par četriem iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru; valsts dotāciju īpatsvars maršruta/reisa uzturēšanai ir vismaz 85%; reisu skaits maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā; ieņēmumi no pārdotajām biļetēm, ieskaitot pasažierus, kuru braucienus daļēji vai pilnībā apmaksā valsts, nepārsniedz 15%.
Bezmaksas sabiedrisko transportu mazapdzīvotās teritorijās paredz "Sabiedriskā transporta koncepcija 2021.–2030. gadam", kuras galvenais mērķis ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātajiem automobiļiem uz konkurētspējīgu, integrētu un ērtu sabiedrisko transportu un ko 2019. gadā valdība pieņēma konceptuālajā ziņojumā.
Tiesa, jau iepriekš izskanēja bažas, ka bezmaksas autobusi nedos būtisku labumu attālākajās vietās dzīvojošajiem un darba devējiem, jo aizsniegs tikai dažus iedzīvotājus. Turklāt valsts nedomā šo ideju vērst plašumā.