Tukuma pastnieces Rasmas rīts sākas plkst. 6, kad jāierodas pasta nodaļā un jāsaprot, kur šodien būs jābrauc un kādi sūtījumi jāpiegādā. Tā ik dienu jau 10 gadus Rasma dodas vairāk nekā 100 kilometru garā maršrutā.
Lielākās problēmas sagādā bojātas, nederīgas pastkastītes, kā arī pastkastītes bez precīzām adresēm. Tāpat lielākā daļa iedzīvotāju savas pastkastītes neslēdz, kas rada draudus, ka kāds var nozagt sūtījumu.
Bieži vien sanāk orientēties pēc veciem adrešu numuriem, kas ir nosvītroti un pārlaboti ar roku. Tas sarežģī darbu, jo ne vienmēr ir skaidrs, kur īsti atstāt sūtījumu. Pastnieka ikdienā grūtības sagādā ne tikai cilvēku paviršība vai vienaldzība.
"Slikti ir, kad sakož suns. Pēc tam tev jāņem slimības lapa, jo es nevaru strādāt. Ja pastkastītes nav sakārtotas, tad vēstules netiek iemestas pareizi; varbūt nepareizā kastītē ielikts ir, un nesaņem laicīgi iedzīvotāji savas bankas kartes," skaidroja Tukuma novada pastniece Rasma.
Tukuma novadā pastniekiem sūtījumi jāpiegādā 29 510 adresēs, bet aptuveni 1660 pastkastīšu ir bojātas, neatbilstošas vai vispār nav uzstādītas.
"Es, labu gribēdama, pārsvītroju [nepareizo adresi]. To jauno atstāju, uzrakstīju jauno mājas nosaukumu, jo viņiem bija vecais.
Es gāju atvaļinājumā, [uzrakstīju] lai pastniece zinātu. Tad klients bija sūdzējies, ka saķēpāju pastkastīti," pieredzē dalījās pastniece Rasma.
AS "Latvijas pasts" pārstāve Inita Fedko apstiprināja, ka no apkalpotajiem 1,27 miljoniem adrešu aptuveni 90 000 gadījumu uzstādītas sūtījumiem nedrošas un nepiemērotas pastkastītes.
Pastkastītēm jābūt noslēgtām, pasargātām no nokrišņu iekļūšanas, kas ir īpaši aktuāli rudenī un ziemā. Vēl svarīgi, lai pastkastīte ir pastniekam zināmā un pieejamā vietā. Lai mudinātu iedzīvotājus sakārtot savas pastkastītes, Aizkraukles novadā organizēta īpaša akcija. Tomēr, kā uzsvēra "Latvijas pasts", atbildība par pastkastītes stāvokli vienmēr gulstas uz tās īpašnieku.
Šobrīd vienīgās sankcijas, ko iedzīvotāji saņem par nesakārtotu pastkastīti, ir nepiegādāts sūtījums.