Vairāk nekā divi gadi no idejas līdz realizācijai – tā īsumā var raksturot pirmā zīmolpreču izpārdošanas ciemata (jeb tā saucamā "outlet") "Via Jurmala Outlet Village" attīstīšanas ceļu. Uzņēmuma mārketinga vadītāja Anna Žigalova pastāstīja, ka projektu attīsta Latvijas uzņēmēji. Pirms biznesa uzsākšanas uzņēmēji pasūtīja tirgus pētījumu no kādas Lielbritānijas kompānijas, kas secināja, ka bizness var būt komerciāli veiksmīgs.
"Visā pasaulē, aizvien vairāk Eiropā attīstās tikai "outlet" segments mazumtirdzniecībā.
Parasta mazumtirdzniecība (tāda kā tirdzniecības centri un moli) apjoma ziņā stagnē jau pēdējos piecus gadus," norādīja Žigalova.
Labvēlīgs faktors attīstīt biznesu Latvijā ir arī tas, ka Baltijā ir tikai viens zīmolpreču izpārdošanas centrs, un tas atrodas Viļņā.
“Protams, mums nav ļoti daudz cilvēku, bet, ja tas ir pirmais koncepts, tad tam arī ir ekonomisks pamatojums," sacīja Žigalova.
Komercīpašumu pakalpojumu uzņēmuma CBRE izpilddirektore Santa Rozenkopfa uzsvēra, ka šī ir pirmā nopietnā iecere un realizācija "outlet" centram Rīgā, bet arī tuvējos reģionos ar šāda biznesa attīstīšanu nav veicies tik raiti un veiksmīgi.
"Tepat kaimiņvalstī Igaunijā arī es diezin vai varētu norādīt uz "outlet" centra esamību.
Tāpat arī Somijā pirmais "outlet" centrs tapa pirms diviem gadiem. Savukārt tepat, kaimiņvalstī Lietuvā, ir "outlet" centrs, kas ir pacietīgi attīstīts desmit gadu griezumā. Piemēri, uz kuriem es norādīju, nozīmē, ka mēs esam mazi tirgi un mazumtirgotāja vajadzība pēc "outlet" veikala ir mazāka nekā lielajos tirgos," skaidroja Rozenkopfa.
Tiesa, biznesa attīstības plāns pirms Covid-19 krīzes atšķīrās no tām iecerēm, kādas ir patlaban attiecībā uz pircēju plūsmas piesaistīšanu no ārvalstīm. Žigalova atzina, ka iepriekš cerības uz ārvalstu viesu pieplūdumu bija vērienīgākas.
“Baltija ir primārais mērķis, un arī to pētnieki no Lielbritānijas uzsvēra. Otrkārt, protams, ir tie, kuri apceļo Latviju citu iemeslu dēļ, un mēs neesam viņiem galvenais iemesls, kāpēc ierasties Latvijā, bet mēs esam viens no tiem, ko viņi gribēs redzēt, kad ir jau te," sacīja Žigalova.
Tas nozīmē, ka zīmolpreču izpārdošanas ciemata ārvalstu apmeklētāju pulks būs, visticamāk, tāds, kāda ir kopējā tūristu plūsma valstī.
Žigalova uzskaitīja potenciālos ciemata apmeklētājus no citām zemēm: "Zviedrija, Norvēģija līdz Vācijai un, protams, arī Krievijas plūsmas. Baltkrievijas, Ukrainas. Bijām plānojuši. Tagad tas viss koriģējas. Skatāmies pagaidām uz Baltiju, bet gaidām, kad situācija labosies," norādīja Žigalova.
"Via Jurmala Outlet Village" attīstītāji pirmajā ciemata kārtā investējuši 27 miljonus eiro, un patlaban izbūvēta 14,5 tūkstoši kvadrātmetru plaša nomas teritorija. Patlaban tikai 75% no tās ir aizņemta, bet prognozēts, ka līdz oktobrim visas telpas būs iznomātas. Attīstītāji iecerējuši, ka iepirkšanās ciematu darba dienās apmeklēs ap 2000 cilvēku, bet brīvdienās 5000.
Projekta attīstītājs ir SIA "Outletico", kas ir reģistrēts 2016. gada martā. Uzņēmuma īpašnieki ir "Rietumu bankas" līdzīpašnieks SIA "Esterkin Family Investments" (64,5%), Andrejs Dozorcevs (28,75%), SIA "Lehmann Investment Corporation" (2%), SIA "Freims" (2%), Jūlija Mihaiļenko (1,25%) un vēl trīs dalībnieki.