Krustpunktā

Krustpunktā - Brīvais mikrofons ar Tomu Brici

Krustpunktā

Svarīgākais lauksaimniecībā un mežkopībā. Studijā zemkopības ministrs Kaspars Gerhards

Krustpunktā - Eiropas Parlamenta deputāts Roberts Zīle

Zīle: Baltijas valstīm līdz maijam «jātiek galā» ar «Rail Baltica» pārvaldību

Baltijas valstīm dzelzceļa projekta "Rail Baltica" pārvaldība ir jāuzlabo līdz šā gada maijam, pretējā gadījumā var būt problēmas gan ar 2014.-2020. gada Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžetā šim projektam paredzētās naudas piesaisti, gan arī plānojot finansējumu projektam nākamajā ES daudzgadu budžetā, intervijā Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" sacīja Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Roberts Zīle (Nacionālā apvienība).

Viņš stāstīja, ka ES līmenī "Rail Baltica" projektu arvien uzskata par prioritāru – tas ir starp sešiem prioritārajiem projektiem ES transporta politikā. Eiropas Komisijai (EK) ir zināmas problēmas saistībā ar smagnējo "Rail Baltica" pārvaldes sistēmu. Par šo jautājumu martā paredzēta atkārtota Baltijas valstu premjeru tikšanās. Jo EK uzstādījums bijis, ka Baltijas valstīm līdz maijam "jātiek galā" – jābūt lēmumiem par vienotu sistēmu "Rail Baltica" projekta pārvaldībai.

"Tas nozīmē: ja martā trīs Baltijas valstis atgriežas pie šī jautājuma, ir jābūt ātram lēmumam, lai no maija būtu visi lēmumi pieņemti, ka kopuzņēmums "RB Rail" šeit Rīgā ir tas, kas vada šos projektus. Visas pārējās ieviešanas institūcijas ir integrētas tajā ar vienu budžetu un padomi.

Par "RB Rail"

  • "RB Rail" ir 2014.gada oktobrī dibināts trīs Baltijas valstu kopuzņēmums. "RB Rail" vienlīdzīgi akcionāri ir SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" no Latvijas, "Rail Baltica Statyba" no Lietuvas un "Rail Baltic Estonia" no Igaunijas.
  • "RB Rail" ir "Rail Baltica" projekta centrālais koordinators. Projekts paredz ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūvi no Tallinas līdz Lietuvas-Polijas robežai. "Rail Baltica" būs elektrificēta pasažieru dzelzceļa līnija.

Avots: "RB Rail"

Un, ja tas notiek, tad projekts iet uz priekšu un Eiropas Komisija finansē projektu vēl no šīs finanšu perspektīvas," klāstīja Zīle.

 

Viņš atzīmēja, ka šā gada nogalē paredzēts vēl viens konkurss uz ES finansējumu transporta projektiem. Gadījumā, ja Baltijas valstis līdz maijam nesakārtos "Rail Baltica" pārvaldības jautājumus, tām nav cerību saņemt 2014.-2020. gadu ES budžetā pēdējo pārrobežu projektiem paredzēto finansējumu, kas tikšot sadalīts "tenderī".

"Eiropas Komisijas ierēdniecība ir pateikusi: ja jūs to neizdarāt, tad nedz Latvijai, ne Lietuvai, ne Igaunijai šim projektam naudas nebūs. (..) Tā būs zīme, ka projekts piebremzējas diezgan stingri," teica Zīle, norādot, ka problēmas varētu būt arī ar finansējumu nākamajā ES daudzgadu budžetā, par ko pašlaik notiek sarunas.

 

KONTEKSTS:

"Krustpunktā" podkāstā:

 

 

 

  • Savā lietotnē raksti - Krustpunktā

 

Jauna epizode katru darba dienu, garums - 52 min.

Pērn novembra beigās Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" toreizējais vadītājs Timo Rīhimeki prezentācijā galveno projekta finansētāju – Eiropas Komisiju – informēja par "Rail Baltica" projekta kavēšanās iemesliem, secinot, ka Baltijas valstis nekad neuzbūvēs šo ātrvilciena līniju, ja lietas turpināsies tā, kā šobrīd. Viņš norādīja – šāda mēroga projektu nav iespējams virzīt, ja visi lēmumi ir atkarīgi no kvorumiem, veto tiesībām un vienprātīgas saskaņošanas ar visām pusēm. Pēc šīs uzstāšanās viņš darbā vairs neatgriezās, atstājot amatu dažas nedēļas agrāk, nekā bija plānots. 

 

2019. gada rudenī 62 "RB Rail" darbinieki parakstīja atklātu vēstuli, kurā sūdzējās par uzņēmuma padomes interešu konfliktu, perspektīvas trūkumu, nepietiekamo finansējumu un birokrātiju. 

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) īsi pēc stāšanās amatā sacīja, ka projekts jau ir iekavējies par diviem, divarpus gadiem. Kad projektu izdosies pabeigt, neviens nezina. "RB Rail" ir modelējusi vairākus scenārijus, no kuriem sliktākajā variantā paredzēts, ka projekts noslēdzas 2030. gada martā, ja saskaras ar naudas grūtībām. Publiski gan visi joprojām pieturas pie 2026. gada.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti