Euranet Plus

Īens Bonds par "Brexit" sarunu gaitu un gaidāmajiem izaicinājumiem

Euranet Plus

Ministri vienojušies par nākamā gada nozvejas kvotām

Ziemassvētki nāk ar tirdzniecības bumu

Ziemassvētki nāk ar tirdzniecības bumu. Skaitļi un fakti

Tradīcija apdāvināt tuvos cilvēkus un sagaidīt Ziemassvētkus un Jauno gadu pie bagātīgi klāta galda, ir padarījusi decembri par ienesīgāko mēnesi tirdzniecībā. Ir tikai dažas preču kategorijas, kuras neietekmē Ziemassvētku iepirkšanās bums, taču lielākajai daļai tirgotāju decembris ir īstākais pļaujas laiks.Tradīcija apdāvināt tuvos cilvēkus un sagaidīt Ziemassvētkus un Jauno gadu pie bagātīgi klāta galda, ir padarījusi decembri par ienesīgāko mēnesi tirdzniecībā. Ir tikai dažas preču kategorijas, kuras neietekmē Ziemassvētku iepirkšanās bums, taču lielākajai daļai tirgotāju decembris ir īstākais pļaujas laiks.

Vairumā Eiropas valstu decembra pārdošanas rādītāji mazumtirdzniecībā pārsniedz janvāra datus par aptuveni 30 - 40 procentiem. Latvija šajā ziņā ne ar ko neatšķiras. Pērn decembrī mazumtirdzniecības apgrozījums (bez auto degvielas tirdzniecības) Latvijā sasniedza 556 miljonus eiro, kas ir par 33% vairāk nekā pērnā gada janvārī.

Mums pagaidām atliek minēt, vai mazumtirdzniecības apgrozījums šogad decembrī pārspēs līdzšinējo Latvijas jaunāko laiku vēstures rekordu. Proti, „trekno gadu” augstākajā punktā – 2007.gadā – Latvijas mazumtirgotāji decembrī ietirgoja 574 miljonus eiro. Krīzes laikā – 2009. un 2010.gadā – bija redzams būtisks kritums arī decembra mazumtirdzniecības rādītājos, bet pēc tam gadu no gada decembrī Latvijas cilvēki ir iepirkušies arvien vairāk.

Interesanti, ka visus pēdējos gadus pārtikas tirdzniecībā apgrozījums decembrī svārstās starp 250 un 260 miljoniem eiro, kas nozīmē, ka svētku galdu bagātīguma ziņā ir sasniegts zināms „status quo”. Savukārt nepārtikas preču tirdzniecībā gadu no gada decembrī ir redzams pieaugums, pērn jau pietuvojoties 300 miljonu robežai. Kaut arī apjomi vēl ir salīdzinoši nelieli, bet decembrī arvien būtiskāku lomu sāk spēlēt arī preču iegāde internetā un katalogos ar piegādi pa pastu. Pērn decembrī šādā veidā bija iegādātas preces jau gandrīz 28 miljonu eiro vērtībā.

Kas tad ir iecienītākās dāvanas, kuras iegādājas? Par to ir veiktas neskaitāmas aptaujas. Taču tādēļ, ka visbiežāk šo aptauju pasūtītāji ir paši tirgotāji, to rezultāti var krietni atšķirties atkarībā no tā, ko nu katrs tirgo un cenšas pareklamēt arī šādā veidā. Tādēļ šoreiz mēģināsim analizēt daudz bezkaislīgākos statistikas datus.

No sākuma par to, kas tad decembrī ir vispārdotākās preces. Līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos, tie ir medikamenti, apģērbi un apavi. Taču tādēļ, ka decembrī, salīdzinot ar novembri, šo preču grupā pārdošanas apmēri pieaug vien par 5-6%, nākas secināt, ka vitamīni un jaunas kurpes zem eglītes negaida pārāk daudzus Latvijas iedzīvotājus.

Taču ir preces, kuru tirdzniecības apmēri tieši decembrī pieaug ļoti būtiski. Pirmkārt ir jāmin mājsaimniecības elektropreces. Pērn decembrī tās tika pārdotas gandrīz 20 miljonu eiro vērtībā, kas ir par 83% vairāk nekā novembrī.

Ar gandrīz 60% pieaugumu gada pēdējā mēnesī sekoja kosmētikas un tualetes piederumi, kā arī grāmatas, kancelejas piederumi un audio un video ieraksti. Tāpat teju uz pusi viena mēneša laikā pieaug informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iekārtu, pulksteņu un juvelierizstrādājumu, kā arī sporta preču un spēļu tirdzniecības apmēri.

Praktiski vienīgā preču grupa, kuras tirdzniecībā decembrī nav vērojams kāpums, ir lietotas preces.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti