VK: Lidosta no dotāciju lūdzēja ir kļuvusi par patstāvīgu uzņēmumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Lidosta „Rīga” no budžeta dotāciju lūdzējas un saņēmējas ir kļuvusi par uzņēmumu, kas ar saviem ieņēmumiem spēj nodrošināt gandrīz visu savu darbību, secinājusi Valsts kontrole.

Revīzijā, kurā tika pārbaudīts, kā veicas ar 2008.gadā veiktās likumības revīzijas ieteikumu ieviešanu secināts, ka sekojot Valsts kontroles (VK) norādēm, lidosta novērsusi nelietderīgas investīcijas un attiecīgās saistības 194,2 miljonu eiro apmērā. Ir apturēts jauna zemo izmaksu un pilna servisa termināļa būvniecības projekts, un tā vietā atjaunota 2007.gadā pārtrauktā esošā termināļa paplašināšana.

Lidosta „Rīga” no budžeta dotāciju lūdzējas un saņēmējas kļuvusi par uzņēmumu, kas ar saviem ieņēmumiem nodrošina gandrīz visu darbību. No 2007.gada lidosta sāka saņemt dotāciju lidlauka drošības nodrošināšanai. Sākotnēji 2 750 000 lati, 2008.gadā jau 5 704 000 lati. Ieviešot ieteikumu, noteikt tarifus, kas nodrošinātu lidostas darbības izmaksu segšanu, nepiesaistot budžeta līdzekļus, dotācijas apjoms no 2008.gada līdz 2013.gadam sarucis par 99%.

Lai arī no cerētajiem 10 miljoniem pasažieru, lidosta „Rīga” 2013.gadā apkalpojusi nepilnus 5 miljonus, ieviešot VK ieteikumus, lidosta „Rīga” ir guvusi papildu ieņēmumus – 34,6 miljoni eiro. Ļoti lielā mērā to veicinājusi attieksmes maiņa pret tarifu politiku.

Pēc VK ieteikuma, kopš 2009.gada lidostā beidzot noteikta maksa par tranzītpasažieru apkalpošanu. Šīs izmaiņas dažu gadu laikā ir devušas papildu ieņēmumus - 3,6 miljoni eiro un turpmāk aptuveni 800 000 eiro gadā papildu.

Savukārt, nosakot saprotamus un pamatotus lidlauka pamatinfrastuktūras pakalpojumu tarifus, patlaban visām aviosabiedrībām lidostā ir vienādi maksas nosacījumi, turklāt tarifi ir pat četras reizes zemāki, nekā iepriekš. Revidenti norāda, ka lidosta „Rīga” ne tikai saglabājusi konkurētspēju Ziemeļeiropas reģionā, bet arī spējusi noturēt vienus no zemākajiem tarifiem.

Lidosta ieviesusi arī ieteikumu par nomas attiecību nodibināšanas procedūru izsekojamību. Iepriekšējā revīzijā atklājās, ka iznomājot gan komercplatības, gan pārējās telpas un zemi, 88 gadījumos no 103 konkursi netika rīkoti, un nomas līgumi tika slēgti bez atklātas procedūras.

Par iespējamu korupciju liecināja fakts, ka bez konkursa rīkošanas noteiktā telpu nomas maksa vismaz vienā gadījumā bija 10 reizes zemāka, nekā nomas maksa, kas noteikta ar konkursa rīkošanu. Ieviešot VK ieteikumu un atklātā konkursā izvēloties vienu komercplatību apsaimniekošanas operatoru, ieņēmumi no šo platību nomas dubultojušies, triju gadu laikā sasniedzot papildu ieņēmumus 14,5 miljoni eiro.

Lai gan kopumā lidosta „Rīga” ieteikumus ir ieviesusi un tādējādi guvusi papildu ieņēmumus, rentabilitātes līmenis tomēr ir pazemināts. Tas saistīts ar lidostas izveidotajiem uzkrājumiem nedrošajiem parādiem. Kā jau masu informēšanas līdzekļos plaši izskanējis – lidosta Rīga ir iesaistīta tiesvedībās ar AS „Air Baltic Corporation”, SIA „Rixport” , Ryanair Ltd un bankrotējušo Lietuvas aviosabiedrību flyLAL. Prasību apjoms sniedzas miljonos.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti