Virza tālāk grozījumus par lielāku akcīzi saldinātajiem dzērieniem

Saeima ceturtdien, 23. maijā, pēc plašām debatēm otrajā lasījumā atbalstīja Akcīzes likuma grozījumus, kas paredz palielināt akcīzes nodokli saldinātajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem. Likuma grozījumi vēl jāskata Saeimā trešajā lasījumā.

Šobrīd visiem saldinātajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem noteikta vienota nodokļu likme – 7,4 eiro par 100 litriem dzēriena. Tagad deputāti piedāvā šo nodokļa likmi dažādot – atkarībā no cukura koncentrācijas dzērienā. Saldākajiem dzērieniem nodoklis pat trīskāršotos. 

Likuma grozījumi paredz, ka bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz pieciem gramiem uz 100 mililitriem akcīzes nodoklis par 100 litriem būs 7,4 eiro, dzērieniem ar cukura saturu no pieciem līdz astoņiem gramiem uz 100 mililitriem – 10 eiro, bet dzērieniem ar cukura saturu no astoņiem gramiem uz 100 mililitriem – 30 eiro.

Priekšlikums rosināts, lai iedzīvotāji samazinātu bezalkoholisko dzērienu ar lielu cukura daudzumu ikdienas patēriņu, jo tieši neveselīgs uzturs ar augstu cukura, arī sāls un piesātināto tauku daudzumu ir viens no hronisko neinfekcijas slimību riska faktoriem.

Grozījumu autors deputāts Andris Skride ("Attīstībai/Par!") Saeimas plenārsēdē akcentēja, ka saskaņā ar grozījumiem akcīzes nodoklis saldinātajiem dzērieniem pieaugs vidēji par trim centiem, bet ļoti saldiem dzērieniem – vidēji par 20-24 centiem. 

Priekšlikums par akcīzes celšanu bezalkoholiskajiem dzērieniem gan izpelnījas Saeimas opozīcijā esošo deputātu kritiku.

Pie frakcijām nepiederošā Saeimas deputāte Jūlija Stepaņenko pauda viedokli, ka ar šiem priekšlikumiem koalīcijā esošās partijas vēlas papildināt valsts kasi. Turklāt nav skaidrs, kā akcīzes celšana saldinātajiem dzērieniem ietekmēs vietējos ražotājus. Līdzīgi izteicās pie frakcijām nepiederošais Aldis Gobzems, kurš uzskata, ka akcīze saldinātajiem dzērieniem tiek celta ārvalstu ražotāju lobija ietekmē un rezultātā cietēji būs vietējie ražotāji.

Tikmēr deputāts Ilmārs Dūrītis ("Attīstībai/Par!") noraidīja bažas par ārvalstu ražotāju lobiju, norādot, ka "Coca-Cola" dzērienos ir samērā daudz cukura un akcīzes celšana lielā mērā skartu šos dzērienus. "Stāsts ir par to, lai ražotājs domātu par sabiedrības veselību," teica deputāts.

Plānots, ka Akcīzes likuma grozījumi pēc to izsludināšanas stātos spēkā nepilnu pusgadu vēlāk, nekā plānots iepriekš, proti, 2020. gada 1. jūnijā.

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti