Vairāki desmiti Viļānu apkaimes iedzīvotāji pulcējas kultūras namā uz kooperatīva "VAKS" rīkoto sanāksmi. Kooperatīvs "VAKS" Viļānos pie dzelzceļa vēlas izbūvēt infrastruktūru graudu pārkraušanai vilcienos. Daļai iedzīvotāju emocijas kūsā un jautājumu daudz.
Kooperatīva "VAKS" vadītājs Indulis Jansons neslēpj – pirms pieciem gadiem ieceres kooperatīvam Viļānos bija citas. Kompleksā paredzēta ne vien graudu pārkraušana, bet arī pirmapstrāde un augu audzēšanas līdzekļu un mēslošanas materiālu novietošana. Toreiz tas raisīja rezonansi Viļānos, iedzīvotāji bija nobažījušies, ka tikai dažu simtu metru attālumā no to mājām varētu veidoties vidi apdraudošs komplekss.
Kooperatīva jaunā iecere ir veidot tikai graudu pārkraušanas punktu. Faktiski uz dzelzceļa notiks tas pats, kas jau faktiski rit visus šos pēdējos piecus gadus, kad te, uzkraujot ar transportieriem vagonos, vidēji gadā tiek iekrautas ap 20 000 tonnas graudu.
"Sākotnēji bija domāta arī graudu kalts un uzglabāšanas torņi. Bet visādu apstākļu ietekmē tagad šis projekts ir kļuvis krietni šaurāks.
Esam nonākuši pie tāda risinājuma, ka šeit mēs veicam graudu pārkraušanu, kad sagatavoto produkciju atved gan no mūsu kaltēm, gan lauksaimnieku kaltēm. Graudi tiek īslaicīgi uzglabāti, uzkrauti vagonos un tālāk aiztransportēti uz Latvijas ostām," stāstīja Jansons.
Kooperatīvs "VAKS" ir Latvijas graudkopības uzņēmums, kurā apvienojušās 580 saimniecības. Pielāgot graudu pārkraušanu tuvāk dzelzceļam ir neizbēgama vajadzība, ko diktē tirgus, uzsvēra kooperatīva "VAKS" vadītājs.
"Mūsu uzdevums ir zemnieku izaudzēto produkciju nogādāt tirgos. Mūsu pamatā ir eksporta tirgi, jo diemžēl mūsu iedzīvotāju ir skaits ir tāds, kāds tas ir, un graudi ir jāpārdod tur, kur tos pērk. Līdz ar to ir jādabū pēc iespējas efektīvāk un videi draudzīgāk uz tirgiem. Un tas ir dzelzceļš un tālāk ostas," piebilda Jansons.
Tas nav tikai kooperatīva mērķis, tas ir izdevīgi arī vietējiem graudaugu audzētājiem, kuri atbalsta šāda graudu pārkraušanas punkta izveidi Viļānos.
"Es te neredzu nekādu problēmu. Esmu 500 metru attālumā no dzelzceļa stacijas. Tagad graudus vedu 16 kilometrus uz Grozām un tad atpakaļ ved uz staciju. Man turpat būtu viss, atvestu un izkrautu.
Tā būtu ekonomija, man vismaz kādi 5 eiro uz tonnu sanāktu. Ja es kādas 600 tonnas aizvedu (..). Arī kombaini mazāk uz tīrumiem stāvētu," vērtēja ZS "Varavīksne" zemnieks Ainārs Kukars.
Pie Viļānu dzelzceļa stacijas kooperatīvam "VAKS" taps jauna infrastruktūra, par idejām tas informējis arī Rēzeknes novada domi.
"Tur paredzēti trīs uzglabāšanas torņi un blakus iekraušanas rampa, kur varētu apmēram 200 tonnas stundā iekraut vagonos. Vagonu skaits šajā dzelzceļa atzarā paredzēts 10. Protams, ka arī pašvaldībai ir jāuzņemas sava daļa atbildības par tālāko šī projekta virzību," teica domes vadītājs Monvīds Švarcs.
Iedzīvotāju satraukumam nav pamata, uzsvēra kooperatīva vadība. Lai saņemtu atļauju, tam būs jāvēršas arī vides pārvaldē, tur būs nopietns projekta izvērtējums.
Pati procedūra par graudu pārkraušanas punkta izvedi Viļānos vēl tikai sākas gan attiecībā uz būvniecības procesu, gan attiecībā uz vides jautājumiem.