Dienas notikumu apskats

Ķīna nikni reaģē uz ASV draudiem bloķēt Pekinu; brīdina ar "postošu konfrontāciju" un karu

Dienas notikumu apskats

Meja: Lielbritānija izstāsies no Eiropas vienotā tirgus

''Vienotība'' neliks šķēršļus dzelzceļa elektrifikācijas projektam

«Vienotība» neliks šķēršļus dzelzceļa elektrifikācijas projektam

Valdības koalīcijas partija “Vienotība” neliks šķēršļus dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektam, pirmdien, 16.janvārī, pēc koalīcijas partiju sanāksmes teica “Vienotības” valdes priekšsēdētāja vietnieks Edvards Smiltēns. 

Elektrifikācijas projektu jau otrdien, 17.janvārī, plānots skatīt valdība. Premjers Māris Kučinskis (Zaļo un zemnieku savienība) norādīja, ka projekts ir ļoti nozīmīgs Latvijas tautsaimniecībai, taču tā nākotne ir atkarīga no tā, vai projektam būs vajadzīgs līdzfinansējums no valsts budžeta.  

Pagājušās nedēļas izskaņā koalīcijas darba grupa par Eiropas Savienības (ES) fondu jautājumiem plašā sastāvā sanāca uz tikšanos, lai lemtu par dzelzceļa elektrifikācijas projekta nākotni. Klātesot arī no pienākumu pildīšanas atstādinātajam Ventspils mēram Aivaram Lembergam, politiķi nolēma gandrīz 1,3 miljardus eiro lielo projektu sākt ar dzelzceļa līniju elektrifikāciju no Daugavpils un Rēzeknes līdz Krustpilij un no Krustpils līdz Šķirotavai Rīgas virzienā, nevis uz Ventspili, kā bija paredzēts iepriekš.

“Vienotību” pārstāvošais ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens pēc sēdes gan norādīja, ka “Vienotības” atbalsta projektam pagaidām nav, minot bažas par ietekmi uz valsts budžetu un elektrības cenām, ko varētu radīt elektrifikācijas projekts.

Tādēļ satiksmes ministrs Uldis Augulis no Zaļo un zemnieku savienības devās koalīcijas partnerus no “Vienotības” pārliecināt. Vismaz daļēji Augulim tas ir izdevies, un elektrifikācijas projektu valdība plāno apstiprināt jau otrdien.

“Vienotības” valdes priekšsēdētāja vietnieks Edvards Smiltēns norādīja, ka “Vienotība” valdības sēdē projektam šķēršļus neliks, taču bažas joprojām pastāv.

““Vienotībai” ir svarīgi, lai šis biznesa plāns būtu reāls un izpildāms,” sacīja Smiltēns.

“Otrkārt, mums ir svarīgi saprast, kāda ir ietekme uz Latvijas valsts budžetu ilgtermiņā pie dažādas situācijas modelēšanas, piemēram, ja krīt kravu apjomi, ko tas nozīmē Latvijas valsts budžetam. Un, protams, ņemot vērā, ka infrastruktūra tiek izbūvēta un ir paredzēti tajā skaitā elektrības pieslēgumi no transformatora, kas ir jāliek, kā tas gulsies uz elektroenerģijas patērētājiem, vai tur nav kaut kādas ietekmes,” partijas bažas skaidroja Smiltēns.

Premjers Kučinskis cer, ka dzelzceļa elektrifikācija dos jaunas perspektīvas laikā, kad kravu apjoms samazinās. Tomēr viņš norādīja, ka projekta nākotne ir atkarīga no tā, vai ir nepieciešams valsts līdzfinansējums.

Pirmais elektrifikācijas posms Rīgas virzienā izmaksātu 519 miljonus eiro, taču no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda elektrifikācijai Latvija var piesaistīt 347 miljonus. Tātad 172 miljoni eiro Latvijai jāmeklē pašai.

Kučinskis norādīja, ka uz valsts budžeta rēķina projektu īstenot nevar. Tagad Satiksmes ministrija un Latvijas Dzelzceļš pēta iespējas projektu līdzfinansēt no Latvijas Dzelzceļa līdzekļiem.

“Tas, protams, ir jāskata kontekstā arī ar tālāko Latvijas Dzelzceļa stratēģiju. Tas ir jāskata kontekstā gan ar pieminētajām kravām, gan arī ar atdevi. Tas arī ir šis nākamais etaps, kas mums ir jāveic kopīgi,” sacīja premjers.

“Jebkura alternatīva – atteikšanās - šobrīd ir daudz sliktāka, ņemot vērā, ka tautsaimniecībai viennozīmīgi šis projekts ir nozīmīgs,” piebilda Kučinskis.

Plānots, ka dzelzceļa elektrifikācijas projekta pieteikumu Eiropas Komisijai varētu nosūtīt augustā vai septembrī. 

Jau ziņots, ka ieceri par Latvijas dzelzceļu tīkla modernizāciju, to elektrificējot ar tīklu, kas būtu piemērots arī kravas vilcieniem, satiksmes nozares plānotāji lolo jau vairākus gadus. Tomēr lēmums par projekta uzsākšanu un tā finansēšanu valdībā ir aizkavējies jau vairāk nekā par gadu, palielinot risku, ka projektam var neizdoties piesaistīt visu pieejamo ES līdzfinansējumu.

Valdība par dzelzceļa elektrifikāciju plānoja lemt šī gada sākumā, un Satiksmes ministrija, atzīstot, ka projekts nevirzās pietiekami ātri, tomēr uzskata, ka nav risku zaudēt ES finansējumu.

Sākotnēji Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu bija paredzēts sākt, elektrificējot posmu Ventspils virzienā. Projekta pirmajā posmā no 2019. līdz 2023.gadam bija paredzēts elektrificēt līnijas Daugavpils-Krustpils, Rēzekne-Krustpils, tālāk virzienā uz Ventspili, un šo darbu kopējās izmaksas paredzētas 660 miljonu eiro apmērā.

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti