Ņemot vērā, ka 5G infrastruktūra galvenajos transporta maršrutos ir priekšnosacījums, lai nodrošinātu ilgtspējīgu mobilitāti un uzlabotu satiksmes drošību, Baltijas valstis un Polija ir deklarējušas nepieciešamos uzdevumus, kas jāpaveic savienotas un automatizētas braukšanas, inovāciju un nepieciešamo tehnoloģiju attīstībai un izvēršanai gar "Via Baltica" autoceļu, klāstīja SM.
Valstis ir vienojušās par principiem, kā plānot nepieciešamo infrastruktūru ilgtspējīgai koridora attīstībai – vienojoties gan par galvenajiem infrastruktūras elementiem, gan nepieciešamo radiofrekvenču spektra resursu pieejamību.
"Vienošanās par kopēju pieeju infrastruktūras izvēršanā ir nozīmīgs solis "Via Baltica" autoceļa digitalizācijā.
Nākamais, pie kā mums jāstrādā, ir privātā sektora un pašvaldību iesaiste šajā projektā, lai kopīgi vienotos par praktiskiem projekta īstenošanas posmiem, kā arī Eiropas Savienības un privātā finansējuma piesaisti," sacīja Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija).
Šī brīža situācijas apzināšanai tiek veikta elektronisko sakaru infrastruktūras kartēšana gar minēto transporta koridoru.
Pamatojoties uz kartēšanā iegūtajiem infrastruktūras datiem, tiks identificētas infrastruktūras nepilnības un novērtēts nepieciešamais investīciju apjoms.
Infrastruktūras pārrobežu sadarbspējas nodrošināšana ir viens no svarīgākajiem uzdevumiem koridora izveidē, tāpēc drīzumā tiks uzsākta plašāka diskusija ar attiecīgajām institūcijām un regulatīvajām iestādēm, skaidroja SM.
Starp ceļakartes uzdevumiem ir arī apņemšanās "Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta" projektā veicināt kopīgu interešu projektu izstrādi, lai koridora attīstībai piesaistītu Eiropas Savienības finansējumu.
5G koridoru izveidošana uz transporta maģistrālēm ir solis uz Eiropas Gigabitu sabiedrības mērķu sasniegšanu, kas paredz nodrošināt 5G pārklājumu uz galvenajām sauszemes maģistrālēm un lielajām pilsētām līdz 2025. gadam. SM norādīja, ka pirms gada pirmajā "5G Techritory" forumā Rīgā visu trīs Baltijas valstu ministri, parakstot kopīgu saprašanās memorandu, vienojās pakāpeniski ieviest 4G+ un 5G tīklu "Via Baltica" posmā (Tallina – Rīga – Kauņa – Lietuvas/Polijas robeža), lai veicinātu savienotas un automatizētas braukšanas koridora izveidi.