VID un «Altum» izglīto jaunos uzņēmējus par nodokļiem un finansējuma piesaisti

Izvērtējot to, kā uzņēmējiem veicas ar nodokļu nomaksu un kādi ir iemesli, kādēļ uzņēmumi nevar nomaksāt valstij nodokļus un paliek parādā, Valsts ieņēmumu dienests (VID) konstatēja, ka nereti uzņēmējiem, it īpaši jaunajiem, vienkārši trūkst zināšanu par to, kā saplānot uzņēmuma naudas plūsmu.

Nolūkā viest skaidrību uzņēmējdarbības pamata jautājumos otrdien, 11. februārī, pirmo reizi sapulcējušies vairāk nekā 100 uzņēmēji, kuri piedalās pirmajā VID un "Altum” rīkotajā seminārā uzņēmējiem "Praktiskais ceļvedis nodokļos un finansējuma piesaistē biznesa uzsācējiem".

ĪSUMĀ:

  • VID vadītāja: Jaunie uzņēmēji  pārāk optimistiski; bieži vien nodokļu samaksu neieplāno.
  • Uzņēmumi reti lūdz nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu; VID atsaka 10% gadījumu.
  • Uzņēmumu parādu apjoms 2019. gadā pirmo reizi kopš krīzes ir zem miljarda eiro.
  • "Altum" pētījums: 10% aptaujāto uzņēmēju atzinuši, ka prot rakstīt biznesa plānu.
  • Uzņēmējs: Tagad, sākot biznesu, rīkotos nedaudz apdomīgāk un piesardzīgāk.

VID un «Altum» izglīto jaunos uzņēmējus par nodokļiemLinda Zalāne
    "Pārāk optimistisks ir ieskats, cik cilvēku nāks un preci pirks, cik ienāks kafejnīcā. Un tad ir pienācis nodokļu nomaksas brīdis un izrādās - visam ir sanācis, bet nodokļiem nav sanācis," VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme stāstīja, ka uzņēmēji bieži vien vispār naudas plūsmā neieplāno nodokļus vai arī tos paredz pēc pārpalikuma principa.

     

    "Būtu pareizāk nākt un jau savlaicīgi prasīt nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu. Man bija diezgan liels izbrīns, ka ir nozares, kur tikai 4% no uzņēmumiem ir lūguši nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu. Tā pati ēdināšanas joma. Savukārt, kuriem ir laba izpratne, ir zemnieku saimniecības un lauksaimniecībā nodarbinātie.

    Mēs vienmēr sakām: parāds nav brālis. Mēs atsakām tikai 10% gadījumu," atzina VID vadītāja.

    Jaunzeme atklāja, ka uzņēmumu parādu apjoms 2019. gadā pirmo reizi kopš krīzes ir zem miljarda eiro, proti, 860 miljoni eiro.

    Savukārt "Altum" veicis pētījumu, kura laikā jaunajiem uzņēmējiem lūdza novērtēt savu finanšu pratību. Aptuveni tikai 10% no aptaujātajiem atzina, ka lieliski prot rakstīt biznesa plānu, izveidot peļņas un zaudējuma pārskatu. "Altum" valdes priekšsēdētājs Reinis Bērziņš stāstīja, kādas ir tipiskākās uzņēmēju kļūdas.

    "Tipisks "grābeklis" ir, ka naudas plūsmā iekļautie cipari nav balstīti ne pētījumos, ne konkurentu izpētē. Tie ir samērā teorētiski. Kā otrs grābeklis bieži naudas plūsmā ir ierēķināti maksimālie ienākumi, neņemot vērā nedz biznesa ieskriešanās periodu, nedz sezonalitāti," stāstīja "Altum" vadītājs.

    Trešais piemērs: uzņēmēji bieži aizmirst par apgrozāmajiem līdzekļiem izejvielu iegādei, algai, degvielai un citiem izdevumiem. Ceturtais klupšanas akmens - biznesu sākt ar pārāk plašu vērienu, piemēram, iegādājoties plašas telpas un jaudīgas ražošanas iekārtas, bet pēc tam tās nenoslogojot pilnībā.

    "Katram eiro, ko ieguldām biznesā, ir jābūt ieguldītam racionāli un jēgpilni," piebilda Bērziņš.

    Tāpat uzņēmēji nereti naudas plūsmā neparedz projekta aizkavēšanās risku, bet tie ir jau sākotnēji jāiekļauj biznesa plānā.

    Uzņēmums "Dabas dots", kas ražo dabīgu augu dzērienus, savu darbību sāka pirms četriem gadiem. Tā īpašnieks Rolands Briņķis neslēpa, ka šodien, sākot biznesu no sākuma, būtu rīkojies nedaudz apdomīgāk un piesardzīgāk.

    "Man sanāca diezgan laimīgi dabūt "Altum" atbalstu bez liela nodrošinājuma – 200 000 eiro iekārtu iegādei. Tad es biju priecīgs, varēju sist plaukstas un sākt uzņēmējdarbību," stāstīja Briņķis.

    Tomēr reālā dzīve sākās pēc gada, kad Rolandam vajadzēja sākt atdot aizdevumu, jo ne vienmēr viss izdodas, kā rēķināts biznesa plānā.

    "Lielākās problēmas sākās ar naudas plūsmu. Bija iekārtas, varējām saražot, bet mūsdienās svarīgākais ir preces realizēt un naudas ieņēmumu plūsmu nodrošināt, ne tikai izdevumus. Tagad apskatoties atpakaļ, varbūt es būtu ilgāk, pāris gadiņus ārpakalpojumā ražojis, nevis uzreiz pats pirktu iekārtas," atzina uzņēmējs.

    VID ģenerāldirektore teica, ka lielā interese par semināru apliecina, ka uzņēmējiem ir interese par nodokļu un finansējuma jautājumiem, līdz ar to sagaidāms, ka šādus seminārus nākotnē rīkos vēl.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti