Šogad Ventspils brīvostas kravu apjomus vairs pat nevar salīdzināt ar 2015. gadu, kad ienākumi tika gūti no nepilniem 30 miljoniem tonnu. Šogad realitāte ir uz pusi pieticīgāka.
Gada budžets jau laicīgi sastādīts, ņemot vērā piesardzību, un iemesli ir saistīti ar Eiropas Savienības (ES) sankcijām pret Krieviju, kas skar Latvijas ostas. Pēc saviem tehniskajiem parametriem un arī ostas cenu ziņā Ventspils joprojām ir konkurētspējīga, tomēr komercdarbībā brīvostas pārvalde nedrīkst iejaukties.
„Termināla pārvaldības jautājumi, termināla īpašuma jautājumi - tur mēs neko nevaram teikt un iejaukties! Ne arī tarifus noteikt. Mēs principā nezinām, kādi ir tarifi termināļos,” sacīja Ventspils brīvostas pārvaldnieks Imants Sarmulis.
Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs skaidro, ka Krievijas un Baltkrievijas uzņēmēji labprāt sadarbotos, tomēr realitātē, piemēram, „Kālija parka” terminālis šogad nav pārkrāvis nevienu tonnu:
„Tiek aizņemta stratēģiska vieta, netiek izmantota piestātne, kuģošanas kanāls, navigācijas sistēmas, zeme – tāpēc, ka neprot strādāt! Tas ir līguma pārkāpums. Jo līgumā ierakstīts - izīrēts kālija sāls pārkraušanai. Bet kālija sāls pārkraušana šogad vispār nav bijusi. Nulle,” pikts ir Lembergs.
Tranzītkravu īpatsvars Ventspilī ir vislielākais starp Baltijas jūras ostām, un brīvostas valde ir norūpējusies par kravu pārkraušanas turpmākajām perspektīvām ostā. Novembrī tiks veikta aptauja starp termināļiem un stividorkompānijām par nākamā gada prognozēm. Par kravu sūtīšanu citos virzienos, piemēram, uz Ķīnu, profesionāļi ir ļoti skeptiski:
„Nav tik vienkārši ar tirgus mainīšanu. Mēs redzam: Krievija atteicās no šprotēm, nu mēs uz citiem tirgiem sūtīsim - bet tie apjomi ir niecīgi! Tāpat ar tranzīta kravām: visi termināļi strādā uz Krievijas tranzīta kravām,” pauž Sarmulis.
Laikā, kad Krievijas kravas konsekventi tikšot transportētas, apejot Baltiju, Latvijas ostas zaudēs visvairāk - kaimiņos Klaipēdā dominē vietējās izcelsmes kravas, bet Tallinā pusi ienākumu nodrošina prāmju satiksme. Latvija joprojām ir tranzītvalsts.