Velonoma kā alternatīva sabiedriskajam transportam Rīgā?

Rīgā arvien populārāki kļūst pašapkalpošanās nomas velosipēdi - šogad tos iedzīvotāji un pilsētas viesi lieto par trešdaļu biežāk nekā pagājušajā gadā. Tādēļ velosipēdu nomas punktu uzturētājs „Sixt” plāno paplašināt savu darbību Rīgā. Tikmēr paši rīdzinieki velosipēdu nomu redz kā alternatīvu sabiedriskajam transportam.

Latvijā pašapkalpošanās ceļā velosipēdus var nomāt 28 punktos Rīgā un Jūrmalā, kur kopumā atrodas 250 velosipēdi. Reģistrējoties un iemaksājot deviņus eiro, uz telefonu atnāk izvēlētā riteņa atslēgas kods. Viens 30 minūšu brauciens maksā 90 centus.

Rīdziniece Jeļena ar nomāto riteni brauc katru dienu uz darbu: „Man blakus mājai ir tā stacija, un arī blakus darbam ir stacija. Tāpēc es praktiski 15 minūšu laikā varu tikt līdz darbam.”

„Tas man ir izdevīgāk nekā, piemēram, braukt ar kaut kādu sabiedrisko transportu,” stāsta Mārtiņš, kurš nedzīvo Rīgā. Viņš ar nomāto velosipēdu brauc apmēram trīs reizes nedēļā un uzsver - īrēt riteni ir daudz ērtāk, nekā katru dienu to vest uz Rīgu. „Tas ritenis ir vairākos punktos paņemams. Ja ir savs velosipēds, tas ir kaut kur jānoliek vienmēr. Šis ritenis visu laiku ir pieejams. Tas ir ērti vienkārši,” stāsta Mārtiņš.

Velosipēdus nomāt pašapkalpošanās ceļā var lielā daļā Eiropas lielāko pilsētu. Riteņus šādi īrēt var arī Lietuvā, bet pagaidām ne Igaunijā. Latvijā pirmie pašapkalpošanās riteņu nomu ieviesa „airBaltic” pirms pieciem gadiem, tomēr 2013.gada pavasarī no šī biznesa atteicās. Pēc pāris mēnešiem riteņu nomas punktus pārņēma „Sixt”.

„Vispieprasītākais ir Rīgas centrs, pie viesnīcas „Radisson Latvia”. Tas ir, kur ir biznesa mezgls un transporta mezgls sanāk kopā. Var redzēt, ka tas ir pieprasīts arī darba dienās, no rīta, pusdienas laikā, vakaros,” atklāj „Sixt” vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems.  Šogad „Sixt” velosipēdi ir nomāti jau septiņus tūkstošus reižu, kamēr visā pagājušajā gadā kopumā cilvēki brauca desmit tūkstoš reižu.

Tas ir pārliecinājis „Sixt” paplašināties: „Situācija ir tāda, ka mums ir 28 punkti Rīgā un Jūrmalā, un tas ir par maz, lai mēs nosegtu visu lielo pilsētu. Un, protams, mēs taisāmies paplašināties. Tikko saņēmu no Rīgas domes vēstuli, ka viņi mums atļaus vēl trijos punktos izvietot velosipēdu nomu. Tā kā ejam uz priekšu. Tas nav tik ātri. Jāsaskaņo ir gan zemes platība, zemes līgumi.”

Kā stāsta Jaudzems, tāpat kā citās Eiropas pilsētās, arī Latvijā pašapkalpošanās velosipēdus visvairāk lieto vietējie. Tikmēr citi velosipēdu nomas uzņēmumi, pie kuriem ritenis ir jānomā cilvēka klātbūtnē, norāda, ka tos visvairāk izmanto tūristi. Kompānijas tādēļ piedāvā arī vadīt ekskursijas.

Pārsvarā riteņus nomā to valstu iedzīvotāji, kur riteņbraukšana ir populāra. „Tie ir cilvēki no Rietumeiropas, no valstīm, kur jau velobraukšana ir populāra lieta, protams, Holande, Vācija, arī Skandināvijas valstis. Pa lielam vietējiem jau velosipēdi ir, tāpēc tas ir mazāk. Bet ir arī vietējie. Mēs orientējamies uz tūristiem, tāpēc arī statistiski viņu ir vairāk,” stāsta Vecrīgā esošā „Riga Explorers Club” līdzīpašnieks Atis.

Riteņu iznomātāji stāsta, ka ļoti reti velosipēdu nomnieki riteņus nozog - retāk nekā reizi gadā. Turklāt policijai riteņus vienmēr ir izdevies atrast, un zagļi tikuši sodīti.

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti