Panorāma

Tautas vēlēts prezidents – riski vai ieguvumi?

Panorāma

Baltimorā notiek Amerikas latviešu dziesmu svētki

Pārņem tēva pienākumus

Valters van Mehelens par Rīgas ostu: Tas, kā šobrīd nav, tas var notikt nākotnē

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Antverpenes osta ir otra lielākā osta Eiropā pēc Roterdamas. Bizness un rosība te nerimst 24 stundas dienā. 700 ostas uzņēmumu šeit apvienojušies asociācijā, kuras vadītājs ir advokāts Valters van Mehelens – viņš 25 gadus šeit bijis arī Latvijas goda konsuls. Viņš savulaik kopā ar Māri Gaili stāvējis pie kuģniecības “Māras līnija” šūpuļa. Tagad Latvijas goda konsula pienākumus no viņa pārņēmis dēls.

Mēs abus satiekam konsulātā Antverpenes vecpilsētā un apsēžamies uz jumta terases, kur ik pa brīdim var dzirdēt blakusesošās Antverpenes katedrāles zvanus un Valters van Mehelena stāsta, kā viss aizsācies.

Bijušais goda konsuls Valters van Mehelens: "Latvijas kuģi, kas savulaik gāja zem Krievijas karoga, ieguva Latvijas karogus. Un tāpēc starptautiskās arodbiedrības Antverpenē nobloķēja daudzus jūsu kuģus – kamēr tie bija krievu kuģi, tiem neķērās klāt politisku iemeslu dēļ, bet tajā momentā, kad tie kļuva par Latvijas kuģiem – visiem atradās iemesli kuģus bloķēt. Tad mūsu Latvijas draugi meklēja kādu, kas varētu palīdzēt Latvijas kuģiem Antverpenē, atnāca pie manis un teica – gribat mūs pārstāvēt? Tajā laikā vēl nebija Latvijas vēstnieka – pirmos divus gadus mēs vadījām lietas kā goda konsuli, bez diplomātiskā dienesta atbalsta." 

Tas nemaz nenotiek tik bieži, kad goda konsula tituls paliek ģimenē?

Valters van Mehelens: "Manuprāt Latvijai tā ir pirmā reize, bet te Antverpenē mēs redzam, ka dažreiz tēvs šos pienākumus nodod dēlam – piemēram, Norvēģija, Šveice arī. Tas nav neparasti."

Vai jūs teiktu, ka jūsu tēva vārds atver daudzas durvis te Antverpenē?

Latvijas goda konsuls Flandrijā Kristofs van Mehelens: "Es teiktu, ka Antverpenes ostā un arī Flandrijā kopumā  - jā."

Vai ir jūtams pietiekams entuziasms no Latvijas puses par biznesa iespējām šeit?

Kristofs van Mehelens: "Es domāju, ka no Latvijas puses bieži vien uzņēmēji, kas grib uzsākt kontaktus ar flāmu vai beļģu uzņēmumiem, uztver to kā pārāk pašsaprotamu – ka viņi uzdod jautājumu un automātiski nākamajā nedēļā būs biznesa iespēja.  Problēma ir, ka cilvēki šeit Flandrijā, Nīderlandē, arī Ziemeļfrancijā, kur ir līdzīga mentalitāte, augstu vērtē personiskas attiecības. Un, pirms jūs varat uzsākt darījumu, jums ir jāpazīst cilvēki, ar kuriem veidojat biznesu."

Valters van Mehelens: "Manuprāt mēs - kā beļģi, kā flāmi - vairāk esam gājuši uz jūsu reģionu, nekā jūsu uzņēmēji nāca šeit. Varbūt bija mazliet tāda kautrīga attieksme no latviešu puses, šurp nākot."

Vai Latvija ir izmantojusi visu savu potenciālu ar Antverpenes ostu?

Valters van Mehelens: "Nē, noteikti nē. Bet pasauli diktē nevis ostas, bet gan kuģniecības un potenciālā krava. Manuprāt, Rīga ir izdarījusi labu darbu, sevi prezentējot. Ja jūs aizejat uz Rīgas brīvostu – viņi labi zina, par ko runā. Tas pats arī Ventspilī, mazliet mazāk – Liepājā. Nav lielas kravas plūsmas starp Rīgu un Antverpeni, tas tiesa. Bet ir liela kravas plūsma starp Rīgu un Ģentes ostu – tur iet kūdra. Bet tas, kā šobrīd nav, – tas var notikt nākotnē."

Rīgas osta nav bijusi pārāk aktīva šeit?

Valters van Mehelens: "Es domāju, ka Rīgas brīvostas pārvaldei te ir mazliet vairāk jāparādās, šajā pasaules daļā, lai popularizētu savas priekšrocības. Tas nenotiek pietiekami ne tagad, ne pēdējos gados." 

Uz Antverpenē rīkotajiem pasākumiem Latvijas uzņēmumi un ostas ierodas. Bet, lai tas izvērstos par veiksmes stāstu, nepieciešama arī lielāka pašiniciatīva. Jo te konkurences netrūkst – katru otro dienu kāds jauns uzņēmums klauvē pie Antverpenes ostas durvīm.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti