Eiro fokusā

Ko 2020. gada budžets sola darba ņēmējiem?

Eiro fokusā

Eiropieši arvien pozitīvāk vērtē starptautisko tirdzniecību

Valsts pēc diviem gadiem vairākus pasažieru pārvadājumu maršrutus atvērs brīvam tirgum

Valsts pēc diviem gadiem vairākus pasažieru pārvadājumu maršrutus atvērs brīvajam tirgum

Ar 2021. gadu būtiskas izmaiņas gaidāmas pasažieru pārvadājumu jomā. Ja vien valsts rīkotie iepirkumi strīdu dēļ nekavēsies, pasažieru pārvadājumu tirgus tiks pārdalīts, būs virkne stingrāku prasību pēc braucamo kvalitātes un komforta pasažieriem. Tāpat plānots daļu maršrutu atvērt tā sauktajam brīvajam tirgum, kur valsts vairs nepiedalīsies ar dotācijām. Tādējādi varētu legalizēt, piemēram, kompānijas "Lux Express" jau ieviesto strīdīgo praksi, ka pasažierus no Rīgas uz Daugavpili un atpakaļ ved caur Lietuvu, piedāvājot zemākas cenas nekā valsts nolīgtais pārvadātājs.

Pašlaik ceļš no Rīgas līdz Daugavpilij ar Autotransporta direkcijas nolīgto kompāniju "Nordeka" izmaksā gandrīz deviņus eiro. Tikmēr jau kādu laiku uz Daugavpili piedāvā aizvest arī starptautiskais pasažieru pārvadātājs uzņēmums "Lux Express". Tas par braucienu prasa septiņus eiro, ceļā ir jāpavada par desmit minūtēm mazāk, taču ceļš ved cauri Lietuvas pilsētai Biržiem. Braukt tikai pa Latvijas teritoriju nebūtu īsti likumīgi, jo tad "Lux Express" konkurētu ar valsts nodrošinātajiem pārvadājumiem. Tomēr no 2021. gada arī Daugavpils maršruts būs viens no tiem, ko atvērs brīvajam tirgum.

Tā nupat intervijā Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" atzina satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija). "Es esmu brīvā tirgus piekritējs un, ja vien tas ir iespējams un tam ir ekonomisks pamats, to var darīt. Mēs arī tagad no 2021. gada, kad mainās sistēma, ieviešam komercpārvadājumus, kas pēc būtības ir tirgus atvēršana. Ekonomiski un loģiski skatoties, lielākais pasažieru skaits ir Pierīgas maršrutos, tāpēc mēs atveram maršrutus Rīga-Jūrmala, Rīga-Jelgava, Sigulda, Ogre un Daugavpils. Bet es neizslēdzu, ka nākotnē, piemēram, Rīgas-Liepājas virzienā, ja mums ir kvalitatīva vilcienu satiksme, arī autobusu tirgu varētu atvērt. Tiešām uz to Eiropas Savienības valstis iet."

Doma par pasažieru pārvadājumu komercializāciju nav nekas jauns, un jau kopš gada sākuma izsludinātajos pasažieru pārvadājumu iepirkumos virknes maršrutu vairs nav, jo tos plānots nodot brīvajam tirgum, skaidroja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristians Godiņš.

Kārtība brīvajam tirgum patlaban topot un gatava tiek solīta nākamā gada pavasarī.  Tā ierobežos pārvadātājus, liekot stingri ievērot maršrutus, lai nebūtu tā, ka pasažieri tiek savākti peļņu nesošākajās līnijās.

Godiņš apstiprināja ministra teikto par maršrutiem, kur komercreisus ieviesīs vispirms.

"(..) Nākotnē paturam iespēju, ka tas komercijai nododamo līniju apjoms varētu pieaugt, bet skatāmies, vai tur tiek nodrošināta pienācīga vilcienu intensitāte un kustība. Lai nesanāk tā, ka cilvēks ir spiests izvēlēties tikai to piedāvājumu, ko piedāvā komercpārvadātājs," klāstīja Godiņš.

"Lux Express" rīcības dēļ, kad pasažierus uz Daugavpili ved lētāk, bet caur Lietuvu, ir krities braucēju skaits valsts nodrošinātajos maršrutos. Tādēļ nākamā gada sākumā Autotransporta direkcija sola lēmumu samazināt reisu skaitu. Tā dēļ cietēji būs nevis tie, kas brauc visu ceļu, bet pasažieri, kas grib izkāpt kaut kur pirms Daugavpils. Bet no 2021. gada arī šis maršruts būs atdots brīvajam tirgum, un "Lux Express" pārstāvis Latvijā Toms Purgailis šo ieceri uzteic.

Autotransporta direkcija sola, ka pasažieri, kam jānokļūst vietās starp lielajām pilsētām, bez braucamajiem nepaliks, jo arī turpmāk tiks nodrošināti reģionālie pārvadājumu ar tuvākiem savienojumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti