Valsts neplāno iejaukties degvielas cenu samazināšanai

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Visticamāk, arī turpmāk ir sagaidāms degvielas cenu kāpums, un patērētājiem par to nāksies maksāt tik, cik prasa degvielas uzpildes stacijas. Tā izriet no dažādu līmeņu sanāksmju secinājumiem.

Meklējot iespējas iesaistīsies degvielas cenu samazināšanā vai vismaz ne tik straujā kāpšanā, valsts ir secinājusi, ka nodokļus mazināt tā nav gatava, tāpat arī neatteiksimies no biodegvielas piedevas, kas kopš aprīļa tiek pievienota degvielai un draud ar vēl padsmit centu sadārdzinājumu.

Valsts neplāno iejaukties degvielas cenu samazināšanā
00:00 / 05:05
Lejuplādēt

ĪSUMĀ

Pagājušajā nedēļā degvielas cenas Eiropā ir sarukušas, bet biopiejaukuma dēļ gaidāms to kāpums

Naftas cenas pasaulē un degvielas cenas Eiropā pagājušajā nedēļā ir sarukušas, norādīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis. Tas noticis vairāku iemeslu dēļ.

Pirmkārt, arvien notiekošo miera sarunu dēļ, bet, otrkārt, tāpēc, ka Naftas eksportētājvalstu organizācijas dalībnieces paziņoja par plāniem palielināt naftas ieguves apjomus, turklāt ASV nāca klajā ar ziņu par rezervju atbrīvošanu.

“Līdz ar to mazinājušās arī dīzeļdegvielas cenas biržā un uzpildes stacijās Latvijā. Otra lieta – no otrā datuma ir sācies biopiejaukums, bet tā ietekme būs pamazām, skatīsimies no dienas uz dienu, kāda būs šī izmaiņa biržas cenās gan biokomponentiem, gan dīzeļdegvielai, tad arī patērētāji varēs to ieraudzīt,” skaidroja Karčevskis.

Pašlaik degvielas cenas Latvijā nemainās, bet pircēji tiek brīdināti par biodegvielas piedevas diktētu cenu kāpumu pat līdz 12 centu apmērā uz litru.

Šā iemesla dēļ saausījās gan nozare, gan lielākie patērētāji un arī politiķi, kas apņēmās meklēt risinājumus degvielas cenu samazināšanai. Pircējiem jūtamākie būtu pievienotās vērtības nodokļa likmes samazināšana vai akcīzes nodokļa atcelšana.

Politiķi: svarīgi saglabāt fiskālo disciplīnu un valsts kredītreitingu; biokomponentes jautājums nav atliekams

Taču finanšu ministrs Jānis Reirs (“Jaunā Vienotība”) jau drīz vien paziņoja, ka nekādas nodokļu atlaides mūsu valsts nevar atļauties. Iemeslus tam min arī Saeimas Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Krišjānis Feldmans (“Konservatīvie”).

“Ja kādreiz mēs varējām runāt par to, ka Latvija var aizņemties ārējos tirgos ar negatīvām procentu likmēm, tad šobrīd šī situācija ir strauji mainījusies, ņemot vērā arī mūsu ģeogrāfisko atrašanās vietu, un šobrīd jau jebkura ārējā parāda palielināšana vai esošā parāda līdzfinansēšana notiek par pozitīvām, nevis negatīvām procentu likmēm, līdz ar to, kas attiecas uz fiskālo disciplīnu,

šis jautājums kļūst aizvien būtiskāks – saglabāt fiskālo disciplīnu un arī valsts kredītreitingu,”

skaidroja Krišjānis Feldmans.

Būtībā ar to tiek atzīts, ka mūsu valsts budžeta iespējas pašlaik ir ļoti ierobežotas, turklāt ar bažām tiek gaidīta gada otra puse, kad daļa ekspertu brīdina par ekonomikas recesiju.

Trešais variants paredzēja iespēju atteikties no biodegvielas piedevas vai to samazināt. Degvielas tirgotāji iebilda uzreiz, jo esot jau sen noslēgti piegāžu līgumi.

Savukārt atbildīgie valsts institūcijās atgaiņājās, ka tā ir visas Eiropas Savienības politika, ko Latvija nemaz tā ietekmēt nevar. Deputātam Feldmanam bija vēl viens arguments, kas pirmdien izkristalizējies Ekonomikas ministrijas koordinētajā Enerģētikas drošības darba grupā.

“Ir jāsaglabā “status quo”, respektīvi, ka nav jāatliek biokomponentu jautājumi, jo tas ir saistīts ar vispārējo naftas produktu, tai skaitā draudošo dīzeļdegvielas deficītu Eiropā, un līdz ar to jebkurš biokomponentes samazinājums ražošanas procesā nozīmē, ka tas būtu jāaizstāj ar fosilo produktu, kurš šobrīd tirgū ir, maigi izsakoties, diezgan ierobežotā apjomā nopērkams. Līdz ar to izskatās, ka varētu tik saglabāts “status quo”,” norādīja Feldmans.

Finanšu ministrija noraida domu par akcīzes nodokļa vēl lielāku samazinājumu vai tā nepiemērošanu lauksaimniekiem

Satraukušies par degvielas cenu kāpumu ir arī lauksaimnieki, kam turklāt pienākas samazināta akcīzes nodokļa likme un līdz ar to pieejama lētāka degviela. Biedrības “Zemnieku saeima” valdes loceklis Mārtiņš Trons pastāstīja, ka vēl gaida augstāko amatpersonu atbildes uz vēstuli.

“Patērētājs – parastais – droši vien mēneša laikā var nobraukt, nu cik? Bāku – bākā ir kādi 70 litri. Mums tomēr lauksaimniecībā tas degvielas patēriņš ir krietni lielāks – ja tā ir lopkopības saimniecība, tad dienā jau tur aiziet vairāki simti litru degvielas, bet ziemas, pavasara periodā, tiklīdz sākas lauku darbi, tā tur aiziet arī 50, 60, 70 litri uz hektāru pavasara periodā, arī tāds var būt,” skaidroja Trons.

Lauksaimnieki gribētu panākt vēl mazāku akcīzes nodokli vai pat vispār zemniekiem to nepiemērot.

Taču par spīti vēlēšanu tuvumam Finanšu ministrija tādu domu vismaz pagaidām noraida.

Palīdzības ideja ir Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājam Karčevskim, taču zemniekiem tā nez vai palīdzētu. Viņš piedāvā mērķētu atbalstu.

Viņš pastāstīja, ka caur pašvaldībām varētu atbalstīt autobraucējus, kuri pašvaldību var sasniegt tikai ar vieglajām automašīnām un rosināja veidot mērķētu atbalstu noteiktām sociālām grupām. Karčevskis uzskata, ka tas neesot utopiski, jo jau tagad pensionāriem skaitot 20 eiro par elektrību, līdz ar to varētu mērķētu atbalstu skaitīt arī par degvielu.

Tādējādi secināms, ka valsts vismaz tuvākajā laikā neplāno iejaukties degvielas cenu tirgū, bet dažādu līmeņu sanāksmes un darba grupas gan vēl turpinās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti