Valsts kontrole: Rīgas stāvvietu cenu politika neveicina centra atbrīvošanu no automašīnām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Par spīti tam, ka Rīgas pašvaldība ir noteikusi mērķi samazināt automašīnu skaitu pilsētas centrā, transporta plūsmas radītās problēmas pēc būtības netiek risinātas, revīzijā secinājusi Valsts kontrole. Rīgas domei nav vienotas pieejas autostāvvietu jautājumā, pilsētas centra ielas ir ilgstoši pārslogotas, kā arī pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits.

Revīzijā konstatēts, ka jaunu stāvvietu ierīkošana nepalielina iespējas novietot automašīnu, bet maksas stāvvietu cenu politika neveicina pilsētas centra atbrīvošanu no automašīnām. Pašlaik vienīgais "Park&Ride" stāvlaukums faktiski netiek izmantots, secinājusi Valsts kontrole. Savukārt par maksas stāvvietām iekasētās naudas izlietojums vairāk nekā 9 miljonu eiro apmērā nonāk SIA “Rīgas satiksme” kopējā budžetā un grāmatvedībā nav izsekojams.

Pašvaldība apgalvo, ka pieprasījums pēc maksas autostāvvietām Rīgas centrā par 10% līdz 15% pārsniedz piedāvājumu, bet maksa noteikta ar mērķi samazināt automašīnu daudzumu pilsētas centrā. Maksas apmērs ir noteikts bez jebkāda autostāvvietu uzturēšanas un pārvaldīšanas izmaksu aprēķina, secinājusi Valsts kontrole. Revizori arī norāda, ka A, B un R tarifu zonās maksas autostāvvietu lietojums pieaug. Piemēram, R tarifa zonā Vecrīgā, salīdzinot 2015. gadu ar 2017. gadu, autostāvvietu izmantošanas reižu skaits palielinājies par 41%.

Valsts kontrole norāda, ka stāvvietu problēmu risināšanai mikrorajonos tiek veidotas bezmaksas autostāvvietas. Trīs gadu laikā desmit šādu autonovietņu izveidei pašvaldība izlietojusi vairāk nekā vienu miljonu eiro. Šādas stāvvietas lielākoties tika izveidotas vietās, kur jau iepriekš bija iespēja novietot automašīnas. Valsts kontrole aplēsusi, ka 84% mikrorajonos izbūvēto bezmaksas autonovietņu skaits nepalielina iespējas novietot mašīnu stāvēšanai. Kaut arī ir uzlabotas auto novietošanas vietas, tas nav palīdzējis risināt pilsētnieku problēmas ar auto novietošanu.

Revīzijā Valsts kontrole secinājusi, ka autostāvvietu lietotāji, kuri stāvvietas apmaksai izmanto īsziņas vai mobilo aplikāciju, trīs gadu laikā samaksājuši ap 165 tūkstošiem eiro par stāvvietas lietošanas laiku līdz 5 minūtēm, lai gan Rīgas dome noteikusi, ka līdz 5 minūtēm to atļauts lietot bez maksas. Pašvaldībai kopā ar SIA “Rīgas satiksme” ir jāprecizē maksas piemērošanas kārtība, lai autostāvvietu lietotāji varētu ērti izmantot paredzēto iespēju maksas autostāvvietas īslaicīgi lietot bez maksas, uzsver Valsts kontrole.

Revidenti uzsver - pētījumi un rekomendācijas rāda, ka stāvparku izveide ārpus pilsētas centra var mazināt autotransporta plūsmu dziļāk pilsētā, taču līdz šim “novieto un brauc” jeb "Park&Ride" sistēma galvaspilsētā nav attīstīta. Rīgas vienīgais stāvparks Ulbrokas ielā 13 četru gadu laikā “novieto un brauc” režīmā ir izmantots vien 28 reizes, un tajā automašīnas galvenokārt novieto tuvējo ēku iedzīvotāji. Nokļūšanai centrā no stāvparka nav izveidota ērta sabiedriskā transporta plūsma, kas būtu izdevīgāka par privāto transportu un varētu ar to konkurēt.

Valsts kontrole arī akcentē, ka 2016. un 2017. gadā pašvaldības autostāvvietu apsaimniekotāja SIA “Rīgas satiksme” ieņēmumi no maksas stāvvietām bijuši vairāk nekā 23 miljoni eiro. Šie līdzekļi saskaņā ar pašvaldības deleģējumu ir izlietojami autostāvvietu attīstībai. Taču tā kā SIA “Rīgas satiksme” visi ieņēmumi no maksas autostāvvietām nonāk kapitālsabiedrības kopējā budžetā, tad nenodalītās grāmatvedības uzskaites dēļ revidenti nevarēja pārliecināties, vai vairāk nekā 9 miljoni eiro patiešām izlietoti paredzētajam mērķim – stāvvietu attīstīšanai.

Valsts kontroliere Elita Krūmiņa žurnālistiem trešdien atzina - pēc iepriekšējiem ar Rīgas domi (RD) saistītiem ziņojumiem nesekoja gaidītā reakcija, bet gan faktu noliegšana un aizbildināšanās ar politisko pasūtījumu.

KONTEKSTS:

Rīgas pašvaldība, attīstot pilsētas transporta infrastruktūru, rīkojusies neefektīvi, neekonomiski un neatbilstoši normatīvo aktu prasībām. Trūkst mērķtiecīgu risinājumu sen zināmām problēmām, savukārt esošo projektu īstenošana ir notikusi haotiski un necaurskatāmi. Šādi rīkojoties, satiksmes dalībnieku – gājēju, velobraucēju un autovadītāju – vajadzības un intereses netiek risinātas ne īstermiņā, ne ilgtermiņā, revīzijā secinājusi Valsts kontrole.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti