Valsts kontrole: Kases aparātu nomaiņai nav ne izsvērta rīcības plāna, ne skaidrības par termiņu

Piecus gadus ilgstošajai kases aparātu nomaiņai nav ne izsvērta rīcības plāna, ne skaidrības par nomaiņas galīgo termiņu, secināts Valsts kontroles (VK) veiktajā likumības un lietderības revīzijā par kases aparātu reformu. Revīzijā VK konstatējusi vairākus trūkumus, kas  bremzējuši veiksmīgu reformas īstenošanu. VK revīzijā arī secinājusi: kaut gan ēnu ekonomikas ierobežošana ir bijusi valdības prioritāte kopš 2010. gada, ne Finanšu ministrijai, ne Valsts ieņēmumu dienestā (VID) nav bijusi pietiekama kapacitāte kvalitatīva normatīvā regulēja izstrādei un reformas īstenošanai.

Šī gada sākumā – piecus gadus pēc kases aparātu nomaiņas uzsākšanas – atbilstoši jaunajām tehniskajām prasībām bija nomainīti tikai 59% no visiem kases aparātiem. Lielāko nenomainīto kases aparātu daļu veido kases sistēmas un specializētās iekārtas, kuru nomaiņai ir nepieciešami individuāli risinājumi. Tā kā kases aparātu nomaiņa primāri ir informācijas tehnoloģiju ieviešana, pastāv risks, ka brīdī, kad tie būs nomainīti, informācijas tehnoloģijas jau būs novecojušas, secināts revīzijā.

Būtisks nosacījums kases aparātu nomaiņai ir to atbilstības pārbaude - atbilstības pārbaudes institūcija sniedz apliecinājumu VID, ka kases aparāta modelis atbilst noteiktajām tehniskajām prasībām. Taču pirmā institūcija, kas šādu pārbaudi varēja veikt, VID tika reģistrēta tikai 2016. gada beigās. Uzņēmējiem saskaņā ar pagarināto termiņu kases aparātu nomaiņai bija atlicis vien pusgads, bet ne visu veidu kases aparātu modeļi tirgū bija pieejami, norādīts revīzijas secinājumos.

Pamatojoties uz konstatētajām neatbilstībām sešos kases aparātu modeļos, kas iepriekš bija atzīti par prasībām atbilstošiem, 2018. gada sākumā VID bija jāpieņem lēmums par to izslēgšanu no atbilstošo kases aparātu modeļu saraksta. Uzņēmēju lietošanā šai laikā jau bija vairāk nekā 18 tūkstoši šādu modeļu; to atzīšana par tehniski nepiemērotiem vairoja uzņēmēju neuzticību izveidotajai sistēmai un veicināja nenoteiktību, plānojot uzņēmumu nākotnes attīstību, uzskata VK.

Finanšu ministrija un VID reformas ieviešanas rezultātā plānoja papildu ieņēmumus valsts budžetā: 18,5 miljonus eiro 2017. gadā un gandrīz 17 miljonus eiro 2018. gadā. Šai prognozei nav pamatojuma, jo nevienai no institūcijām nav noteiktas metodikas, ar ko varētu pārliecināties, kādu valsts budžeta ieņēmumu pieaugumu potenciāli sniegs reforma, atzinuši revizori.

Viens no iemesliem, kas ietekmē reformas ieviešanas gaitu, ir sarežģītie un pat jomas speciālistiem grūti izprotamie un piemērojamie normatīvie akti, kuros netiek lietota vienota, nozarē atzīta terminoloģija. Sākotnēji jaunās prasības paredzēja, ka uzņēmējam, sasniedzot noteiktu apgrozījumu, obligāti ir jālieto konkrēts kases aparātu veids, tomēr 2018. gada beigās Finanšu ministrija un VID atkāpās no šī nosacījuma. Līdz ar to arī pašlaik normatīvie akti nesniedz skaidrību, kādus kases aparātus uzņēmējs drīkst lietot, pausts revīzijā.

Ar jauno regulējumu tika mēģināts noteikt arī stingrākas prasības kases aparātu apkalpojošiem dienestiem. Taču revīzijā secināts, ka jaunās prasības nav skaidri definētas un ir formālas. VID nenodrošina arī pietiekamu uzraudzību pār kases aparātu apkalpojošo dienestu pienākumu izpildi. Lai gan kopumā pašreizējais regulējums ļautu VID labāk kontrolēt nodokļu nomaksu, šīs iespējas netiek pilnībā izmantotas, konstatēts revīzijā.

Pašlaik VID struktūrvienība, kuras darba lielākā daļa būtu jāvelta kases aparātu reģistrēto datu pārbaudēm, būtiskus resursus tērē nekvalitatīva normatīvā regulējuma seku novēršanai, kā arī atkārtoti veicot daļu no pārbaudēm, kuras pirms tam jau veikusi atbilstības pārbaudes institūcija. Arī VID mājaslapā ievietotā informācija par kases aparātiem nav pietiekami kvalitatīva, norāda VK.

VID ģenerāldirektores Ievas Jaunzemes padomnieks Andrejs Vaivars, komentējot revidentu secinājumus, norādīja, ka tie vispirms ir jāizvērtē.

Vaivars par kases aparātiem

    "Vispirms VID kopā ar Finanšu ministriju un atbildīgajiem jāizvērtē Valsts kontroles slēdziens par šo kases aparātu reformu, [tās] plusiem, mīnusiem un iestenošanas gaitu. Iespējami īsā laikā jātiek skaidrībā par reformas ieguvumiem, kā arī turpmākajiem risinājumiem. Iespējams, ka jānosaka strikts, konkrēts termiņš, kad viņa ir jāpabeidz. Jebkura reforma nevar būt mūžīga. Tik pat labi nevar izlsēgt iespēju, ka jādomā, jāizstrādā [cita] reforma, ja tiks konstatēts, ka prasības ir novecojušas," teica Vaivars.

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti