Runājot par veselības nodokli 5% apmērā, publiski izskanējuši divi varianti.
Pirmais scenārijs
Nodokļi tiktu iekasēti līdzšinējā apmērā, bet noteikts procents no tiem tiek konkrētam mērķim – veselības aprūpei. Finanšu ministrs Jānis Reirs (“Jaunā Vienotība”) Latvijas Radio to skaidroja šādi:
- 1 procentpunkts – veselības apdrošināšanai jau iepriekš paredzēti resursi speciālajā budžetā. Proti, 2018. gada sociālais nodoklis palielināts par 1% ar domu, ka attiecīgie resursi tiks novirzīti veselības aprūpes finansēšanai.
- 2 procentpunkti – no iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN). Proti, plānots pārdalīt attiecīgu pašvaldību IIN ieņēmumu daļu.
- 2 procentpunkti – daļa sociālās apdrošināšanas iemaksas, ko ieskaita speciālajā jeb sociālajā budžetā.
Pēc šī scenārija darbaspēka nodokļa slogs tiešām nemainītos ne darbiniekam, ne darba devējam, jo pārdale notiktu jau pēc iekasēšanas budžetā.
Otrais scenārijs
Savukārt, kā noskaidroja LTV, - lai panāktu līdzīgu rezultātu ar 5% veselības nodokli, politiķi apspriež iespēju 2 procentpunktus pielikt klāt sociālajam nodoklim, bet samazināt IIN no 20 līdz 18 %. Tā sociālās iemaksas pieaugtu līdz 37%, no kuriem 5 procentpunkti tiktu veselības aprūpei.
Taču būtiski - rēķinot IIN, ņem vērā neapliekamo minimumu un atvieglojumus par apgādājamajiem, bet uz sociālajām iemaksām tas neattiecas.
Šeit daži piemēri.
Alga pirms nodokļu nomaksas ir 500 eiro, darbiniekam viens bērns.
Pašlaik un pirmais scenārijs |
Otrais scenārijs |
||
Bruto alga |
500 |
500 |
Bruto alga |
Sociālais nodoklis 35,09% (darbinieka un darba devēja daļa kopā) |
175,45 |
185,45 |
Sociālais nodoklis 37,09% (darbinieka un darba devēja daļa kopā) |
Neapliekamais (minimums + par bērnu) |
550 |
550 |
Neapliekamais (minimums + par bērnu) |
IIN (20% no atlikušās summas) |
0 |
0 |
IIN (18% no atlikušās summas) |
Alga uz rokas |
445 |
435 – 445 |
Alga uz rokas |
Finanšu ministrijā neprecizēja, vai šādā scenārijā lielāku sociālā nodokļa slogu attiecinātu uz darbinieku vai darba devēju. Tā kā tas pašlaik nav zināms, var pieņemt, ka uz rokas saņemtā alga varētu nesarukt. Taču jebkurā gadījumā darbiniekam vai darba devējam kopumā nodokļos nāktos samaksāt par 10 eiro vairāk.
Līdzīga, tikai proporcionāli mazāk jūtama ietekme būtu uz lielākas algas saņēmēju (kuram vairs nepienākas neapliekamais minimums) ar vairākiem bērniem. Ja sociālā nodokļa “papildinājumu” uzņemtos darba devēji, otrajā scenārijā šādi darbinieki varētu būt pat ieguvēji. Tomēr arī šeit kopējais nodokļu slogs tik un tā pieaugtu.
Alga pirms nodokļu nomaksas ir 1200 eiro, darbiniekam ir divi bērni.
Pašlaik un pirmais scenārijs |
Otrais scenārijs |
||
Bruto alga |
1200 |
1200 |
Bruto alga |
Sociālais nodoklis 35,09% (darbinieka un darba devēja daļa kopā) |
421,08 |
445,08 |
Sociālais nodoklis 37,09% (darbinieka un darba devēja daļa kopā) |
Neapliekamais (minimums + par bērnu) |
500 |
500 |
Neapliekamais (minimums + par bērnu) |
IIN (20% no atlikušās summas) |
113,60 |
97,92 – 102,24 |
IIN (18% no atlikušās summas) |
Alga uz rokas |
954,40 |
946,08 – 965,76 |
Alga uz rokas |
Interesanti – lielākas algas saņēmēji bez apgādājamajiem no otrā scenārija būtu ieguvēji. Neraugoties uz to, arī par šiem darbiniekiem, kaut pavisam minimāli, nodokļos nāktos samaksāt vairāk.
Alga pirms nodokļu nomaksas ir 1200 eiro, bez apgādājamajiem.
Pašlaik un pirmais scenārijs |
Otrais scenārijs |
||
Bruto alga |
1200 |
1200 |
Bruto alga |
Sociālais nodoklis 35,09% (darbinieka un darba devēja daļa kopā) |
421,08 |
445,08 |
Sociālais nodoklis 37,09% (darbinieka un darba devēja daļa kopā) |
Neapliekamais (minimums + par bērnu) |
0 |
0 |
Neapliekamais (minimums + par bērnu) |
IIN (20% no atlikušās summas) |
213,60 |
187,92 – 192,24 |
IIN (18% no atlikušās summas) |
Alga uz rokas |
854,40 |
856,08 – 875,76 |
Alga uz rokas |
Tātad šajā scenārijā nevarētu teikt, ka darbaspēka nodokļu slogā nemainīsies it nekas.
Protams, vismaz publiski aizvien ir ļoti daudz nezināmo. Pirmkārt, nav zināms, kā sociālā nodokļa palielinājums sadalītos starp darba devēju un darba ņēmēju. Otrkārt, situāciju mainītu arī ar nodokli neapliekamo summu palielināšana.
Vēl viena lieta, par ko nevajadzētu aizmirst, ir pārmaksātā IIN atmaksa.
Samazinot IIN likmi, individuālie griesti pārmaksas atgūšanai attiecīgi saruktu un ik gadu par medicīnas un izglītības pakalpojumiem iedzīvotāji no VID varētu pieprasīt mazāk.