Uziet iespējamos pārkāpumus uztura bagātinātāju un kosmētikas reklāmās sociālajos tīklos

Izpētot 52 “Facebook” lapas un profilus, Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) konstatēja iespējamus pārkāpumus uztura bagātinātāju un dažādu kosmētikas līdzekļu reklāmās. Iespējamie pārkāpumi ir attālinātās jeb distances tirdzniecības jomā.

Saistībā ar maldinošu komercpraksi kosmētikas līdzekļu jomā PTAC visbiežāk konstatēja

neatbilstošu informāciju, kas sniegta par reklamēto produktu īpašībām un to iedarbību,

2018.gadā PTAC veica pētījumu par reklāmām, īpaši uztura bagātinātāju un kosmētikas līdzekļu reklāmām sociālajos tīklos, sevišķi pievēršot uzmanību “Facebook” lapām un lietotāju profilu publikācijām.

Pētījumā aplūkotas 52 “Facebook” lapas un profili.

kā arī gadījumus, kad patērētājiem attiecīgā būtiskā informāciju par produktu tiek noklusēta.

Savukārt saistībā ar pārkāpumiem uztura bagātinātāju jomā PTAC konstatēja neatļautu veselīguma norāžu izmantošanu, kā arī tādu produktu reklamēšanu, kas nav reģistrēti Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) uztura bagātinātāju reģistrā.

Saistībā ar distances tirdzniecības jomu PTAC konstatēja, ka sociālo tīklu vidē patērētājiem bieži netiek sniegta informācija par distances līguma noteikumiem, tai skaitā informācija par atteikuma tiesībām un atteikuma tiesību veidlapu.

Vienlaikus konstatēti gadījumi, kad patērētājiem tiek sniegta maldinoša informācija par atteikuma tiesībām un to ierobežojumiem.

Tāpat konstatēti pārkāpumi, kuri saistīti ar to, ka patērētājiem nav nodrošināta iespēja saglabāt un saņemt līguma noteikumus pastāvīgā informācijas nesējā, kā arī ir noklusēta informācija par sūdzību izskatīšanas kārtību un ārpustiesas sūdzību izskatīšanas un atlīdzības iespējām un veidu, kā tām piekļūt.

Pētījumā izstrādāti ieteikumi patērētājiem:

  • Kritiski vērtēt, vai reklamētajiem kosmētikas līdzekļiem un uztura bagātinātājiem piemīt vai var piemist tādas  īpašības, kādas tiek norādītas produkta reklāmā vai piedāvājumā.
  • Pirms iegādāšanās vai šaubu gadījumā pārbaudīt, vai uztura bagātinātāju produkti iekļauti PVD reģistrā.
  • Nepaļaujaties uz acīmredzami pārspīlētām produktu īpašībām. Parasti šāda informācija ir nepatiesa un vērsta uz neuzmanīgu un lētticīgu pircēju piesaistīšanu.
  • Izvērtēt, vai, atsaucoties aicinājumam iepirkties, ir nodrošināta skaidra un pietiekama informācija, kas  nepieciešama, lai pieņemtu patērētāja interesēm atbilstošu un uz informāciju balstītu lēmumu veikt darījumu.
  • Pārliecināties, vai tiek sniegta nepieciešamā informācija par produkta pārdevēja nosaukumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi, ja pārdevējs ir komersants, vai arī pārdevēja vārdu, uzvārdu un adresi, ja pārdevējs ir fiziska persona.
  • Pirms pasūtījuma veikšanas iespēju robežās būtu vēlams painteresēties par citu patērētāju pieredzi un atsauksmēm saistībā ar attiecīgo produktu iegādi vai sadarbību ar konkrēto pārdevēju.
  • Ņemt vērā, ka, iegādājoties produktu distances līguma veidā (interneta vietnē, izmantojot elektronisko pastu, "WhatsApp", "Facebook Messenger", tālruni vai citus distances saziņas līdzekļus), patērētājiem ir atteikuma tiesības, kuru noteikumiem un atteikuma veidlapai jābūt nodrošinātai ne vēlāk kā preces piegādes brīdī uz pastāvīgā informācijas nesēja;
  • Izmantojot atteikuma tiesības, ņemt vērā - ja kosmētikas līdzekļa vai uztura bagātinātāja produkta iepakojums ir atvērts, var rasties situācija, kurā atteikuma tiesības nav izmantojamas, piemēram, higiēnas un veselīguma apsvērumu dēļ.
  • Atteikuma tiesības ir izmantojamas 14 dienu laikā no preces saņemšanas, bet, ja informācija par atteikuma tiesībām jums nav sniegta, tad šis termiņš var sasniegt laika posmu līdz pat vienam gadam un 14 dienām.

PTAC 2019. gadā plāno turpināt uzraudzības aktivitātes sociālajos tīklos.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti