«Uralhim» Rīgas ostā atklāj lielu minerālmēslu pārkraušanas termināli

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Trešdien Rīgas ostā atklāts liels minerālmēslu pārkraušanas terminālis. Līdz šim šis objekts ir raisījis bažas gan par potenciālo piesārņojumu, gan par drošību, jo minerālmēslojums satur amonija nitrātu, kas ir sprādzienbīstama viela. Daži politiķi šo termināli ir nodēvējuši pat par atombumbu. Tomēr termināļa īpašnieki un valsts amatpersonas uzsver, ka ir izmantotas modernākās tehnoloģijas, kas negadījuma risku samazina līdz minimumam.

Jaunais minerālmēslu pārkraušanas terminālis tika atklāts pompozi un ar vērienu. Tas pieder lielākajai minerālmēslu ražošanas kompānijai Krievijā - „Uralhim".

Terminālis ir milzīgs un spēj pārkraut līdz pat diviem miljoniem tonnu minerālmēslu gadā. Un tieši šis apjoms daudzus biedē, jo minerālmēsli satur sprādzienbīstamu vielu amonija nitrātu. Tomēr „Uralhim" ģenerāldirektors Dmitrijs Koņajevs apgalvo, ka risks esot minimāls, jo izmantotas modernākās tehnoloģijas.

„Vispār jau pastāv ļoti daudz bīstamu kravu. Milti ir bīstami, ogles, gāze... Būtībā, mūsdienu cilvēks nemaz nevar dzīvot, nesaskaroties ar kādām bīstamām ķīmiskām vielām. Jautājums ir par tehnoloģijām. Ir nepieciešams no paša sākuma izmantot tehnoloģijas, kas garantē bīstamu kravu pārkraušanas drošību. Tas arī viss," uzskata Koņajevs.

Terminālis būtībā sastāv no četriem milzīgiem kupoliem, kas atrodas Kundziņsalā, Daugavas krastā. Pa dzelzceļu līdz tiem tiks nogādāti Krievijas Urālu apgabalā ražotos minerālmēslojums, kas ir līdzīgs sausām granulām. Minerālmēslojums tiks uzglabāts termināļa kupolos un pārkrauts uz kuģiem.

Tieši tas, ka sprādzienbīstami minerālmēslojumi tiks transportēti pa dzelzceļu caur Šķirotavu un citām blīvi apdzīvotām Rīgas vietām, izsauca iedzīvotāju papildu satraukumu. Tomēr "Latvijas Dzelzceļa" valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis atgādina, ka bīstamās kravas jau tagad tiek ikdienā transportētas pa dzelzceļu.

„Es šeit sevišķi problēmas neredzu. Protams, vienmēr, ja kaut ko dari, tad kaut kas var notikt. Ja neko nedari, tad nekas arī nenotiek. Varam neko nedarīt, un tad nekā nebūs. Bet es domāju, ka šajā gadījumā risks ir ļoti minimāls," mierina Magone.

„Uralhim" ģenerāldirektors uzsver, ka pārkraušanas process notiks slēgtās telpās un ir pilnībā automatizēts, lai mazinātu cilvēcisko kļūdu iespējas. „Es uzskatu, ka šis terminālis var nodrošināt visas stingrās Eiropas Savienības drošības prasības," piebilst Koņajevs.

Arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieka vietnieks Kristaps Eklons saka, ka svarīgākais būs ievērot visas drošības prasības un instrukcijas, kas esot rūpīgi sastādītas. „Tiešām, nav nevienā vārdā liekuļots, ka šis objekts Eiropā ir viens no 'top' līmeņa vai visdrošākajiem savā kategorijā. Protams, zināmi riski pastāv. Un tāpēc ir izveidoti civilās aizsardzības plāni, ir izveidoti darbības plāni, ja šeit potenciāli kaut kas varētu notikt. Bet pats būtiskākais, ka šobrīd objektā ir izdarīts viss, lai pēc definīcijas nevarētu nekas notikt," atzīst Eklons.

Vēl pavasarī Rīgas Domes opozīcijā esošā partija „Vienotība" aicināja pārskatīt termināļa būvniecībai izdoto atļauju, saucot to par atombumbu Rīgas centra tuvumā. Toreiz daudzus satrauca sprādziens, kas notika minerālmēslu rūpnīcā ASV Teksasas štatā. Latvijas amatpersonas apgalvo, ka Rīgā ir uzbūvēts pavisam citas paaudzes objekts.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti