Tuvojoties iespējamajai eiro ieviešanai, cenas nav pieaugušas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Kopš gada sākuma aptuveni 80% produktu cenas nav mainījušās. Tiesa, izmaiņas vairāk ir saistāmas ar preču un produktu sezonalitāti un atlaižu akcijām, liecina Ekonomikas ministrijas veiktais cenu monitorings. To veic, lai analizētu, vai uzņēmēji neilgi pirms iespējamās eiro ieviešanas neceļ cenas.

Par cenu stabilitāti liecina arī gada inflācija, kas martā bija tikai 0,3% - vismazākā visā Eiropas Savienībā (ES). Mēneša laikā cenas bija pieaugušas tikai par 0,5%. Pagaidām aprīļa patēriņa cenu izmaiņas nav zināmas, bet prognozējams, ka inflācija saglabāsies ļoti zema.

Ļoti iespējams, ka cenu stabilitāti ietekmē arī cenu monitorings. To kopš janvāra veic Ekonomikas ministrija (EM), lielākajās pilsētās apsekojot populārāko produktu cenas lielveikalos. EM pārstāve Linda Duntava stāsta, ka pagaidām nekādus pārsteigumus cenu monitorings neatklāj. "Cenu izmaiņas ir, bet ļoti nelielas. No apsekotajām precēm tikai 6% ir mainījušās cenas," saka ministrijas pārstāve Linda Duntava.

Secināts, ka par 26% kāpušas paprikas cenas, par 11% dārgāki kļuvuši āboli un brauciens taksometrā. Savukārt par ceturto daļu cena kritusies sieviešu matu griezumam, bet burkānu un apelsīnu cenas samazinājušās par 12-13%. Nedaudz lētāka kļuvusi degviela. Šos datus var aplūkot EM mājas lapā īpaši izveidotā analītiskā tabulā, kas ļauj atlasīt gan reģionu, kuru īpaši vēlas izskatīt, gan produktus.

Ministrija prognozē, ka lielāku interesi cenu monitoringa rezultāti izraisīs, kad tie būs veikti jau piecus, sešus mēnešus un varēs runāt par tendencēm. Tomēr pirmie mēneši parāda, ka veikalos cenas ir gana atšķirīgas un nenotiek vienlaicīga cenu celšana kādam produktam.

Savukārt Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs atzīst, ka valūtas maiņa var būt kārdinājums celt cenas, lai gūtu lielāku peļņu. "Mēs esam redzējuši citās valstīs uzņēmējiem ir bijis kārdinājums mainīt cenas no 31.decembra līdz 1.janvārim (..) Svarīgi, lai mūsu valstī būtu konkurence. Ja kāds paceļ cenas, lai paliek kāda alternatīva," norāda Rimšēvičs, uzsverot, ka svarīgākais aspekts, lai pircējam būtu iespējas izvēlēties gadījumā, ja kāds pārdevējs savu pakalpojumu vai preci ir sadārdzinājis.

Tomēr, lai nedotu iespēju uzņēmējiem nepamatoti vienoties par cenu palielināšanu, ir izveidots cenu monitorings. Cenas uzrauga arī nevalstiskās organizācijas un mediji.

Cenu monitorings ir viens no Latvijas Nacionālā eiro ieviešanas plānā iekļautajiem pasākumiem. Līdz septembrim cenu monitoringu veiks reizi mēnesī, bet no oktobra līdz gada beigām - četras reizes mēnesī. Cenu monitoringu plānots veikt arī 2014.gadā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti