Par tikpat kā apturēto darbību tūrisma kompānijās liecina tumšie logi klientu apkalpošanas centros un automātiskie zvanu atbildētāji.
Covid-19 pandēmija tieši ietekmējusi tūrisma nozari jau kopš pavasara. Piemēram, tūrisma aģentūra „Kolumbs” stāsta, ka atpūtas ceļotāju nav. Ir tikai maza daļiņa korporatīvo klientu, kuriem organizē biznesa ceļojumus galvenokārt uz Skandināviju.
Aģentūras pārdošanas nodaļas vadītāja Evija Rāviņa atklāj, ka uzņēmums nākotnei plānus nekaļ, jo valda neziņa par pandēmijas attīstību. Tomēr tūrisma aģentūra nedomā mainīt darbības virzienu, piemēram, piedāvājot vietējos ceļojumus. Evija Rāviņa skaidro, ka pakalpojumi Latvijā ir salīdzinoši dārgi, un par to cenu var piedāvāt tikpat ilgu ceļojumu, piemēram, Turcijā.
"Nebūs rentabli organizēt vietējā mēroga, piemēram, grupu braucienus. Mums ir klienti, kas ir jautājuši pēc šādiem piedāvājumiem, piemēram, uz nedēļas nogali izīrēt kemperi un aizbraukt uz četrām dienām un katru dienu kaut kāda atrakcija. Kopējās izmaksas šādam pakalpojumam veidojas virs tūkstoš eiro. Neviens latvietis nemaksās tūkstoš eiro par četrām dienām atpūšoties Latvijā," stāsta Rāviņa.
Savukārt tūrisma aģentūra „Ceļojumu bode” piedāvā gan ārzemju, gan arī vietējos ceļojumus. Piemēram, šovasar ceļojumi pa Latviju nesamazinājās. Kompānijas vadītājs Kaspars Gēgeris stāsta, ka cilvēki vēlas ceļot, un vietējais tūrisms joprojām būs pieprasīts.
"Kas mūs šajā grūtajā laikā iepriecina, mēs saņemam arī zvanus un e-pastus no cilvēkiem, kas joprojām grib ceļot un jautā, kad varēs ceļot tāpat kā agrāk. Un mēs ļoti priecājamies par šiem jautājumiem, jo tas nozīmē, ka cilvēki ceļot grib, un viņi to darīs tiklīdz tas būs iespējams," norāda Gēgeris.
Tikmēr „Latvia Tours” direktore Ieva Keiša stāsta, ka sabiedrības vēlme ceļot ir augsta. Taču būs cilvēki, kuri pēc pandēmijas joprojām būs piesardzīgi, tādēļ ceļošanas apjoms ilgi vairs neatgriezīsies iepriekšējā.
"Nav tāda prognozējamība, līdz ar to tūrisma uzņēmumiem ļoti grūti ir plānot savu darbu uz nākotni. Bet tas, kas ir pilnīgi skaidrs, ka, ņemot vērā, ka ir ļoti atšķirīgi noteikumi dažādās valstīs, tāpat arī katrai aviokompānijai ir specifiski noteikumi. Un ceļotājiem ir grūti orientēties visos šajos noteikumos, kas pierāda tikai to, ka nākotnē ceļojumu konsultantu un ceļojumu aģentūru loma tikai pieaugs," skaidro Keiša.
Tāpat tūrisma aģentūrām būs jāpārplāno ceļojumu galamērķi, jo mainīsies atpūsties gribētāju intereses. Priekšroka tiks dota ceļojumiem uz vietām, kur mazāk pulcējas cilvēki.