Labrīt

Tukuma novada domē radušās aizdomas par problēmām kādā iepirkumā

Labrīt

Gruzijas un Krievijas militārais konflikts turpinās kā «lienošā okupācija»

"Apple" vērtība sasniedz 1 triljonu ASV dolāru

Triljona dolāru vērtību pēc «Apple» varētu sasniegt «Amazon»

ASV kompānija "Apple" kļuvusi par pirmo amerikāņu kompāniju, kuras tirgus vērtība sasniegusi vienu triljonu ASV dolāru. Šādi panākumi saistīti ar veiksmīgi īstenoto kompānijas vadības politiku, lieliskajiem finanšu rādītājiem, kā arī ilgtermiņa nākotnes plāniem. Vienlaicīgi izskan minējumi par to, kuras no pasaules lielākajām kompānijām viena triljona robežu varētu sasniegt nākamās. Tās varētu būt "Amazon", "Aplhabet" un "Microsoft".

Vadītāja faktors

Kompāniju "Apple Computer" 1977.gadā nodibināja Stīvs Džobss un Stīvs Vozņiaks un toreiz tika uzskatīts, ka tās vērtība ir 5309 ASV dolāri. Nedaudz vairāk kā 40 gadus vēlāk kompānija "Apple" ir kļuvusi par vēsturē pirmo amerikāņu kompāniju, kuras vērtība sasniegusi vienu triljonu ASV dolāru.

Šādu rezultātu kompānijai izdevies sasniegt pēc tam, kad tika publiskoti trešā ceturkšņa finanšu rādītāji, kas apsteiguši gan paša uzņēmuma, gan arī finanšu analītiķu prognozes.

"Apple" trešajā ceturksnī nopelnījis 53,3 miljardus dolāru, kas ir par vienu miljardu vairāk, nekā prognozēts. Arī kompānijas ražotā "iPhone" viedtālruņa vidējā cena izrādījusies par aptuveni 30 dolāriem augstāka, nekā prognozējuši analītiķi. Šādi rādītāji sasniegti par spīti tam, ka ir samazinājusies patērētāju interese par "iPhone" iegādi, taču tas skaidrojams ar rudenī gaidāmo jaunā "iPhone" modeļa prezentāciju. Tieši tāpēc tiek uzskatīts, ka arī nākamā ceturkšņa finanšu rādītāji "Apple" būs tikpat iepriecinoši.

Par ļoti lielu panākumu atslēgu tiek uzskatīts arī "Apple" vadītājs Tims Kuks, kurš 2011.gadā pārņēma kompānijas vadību pēc tās vadītāja Stīva Džobsa nāves. Tobrīd kompānijas vērtība bija 346 miljardi dolāru un izskanēja pamatotas bažas par to, vai Kuka vadībā tiks saglabāti Džobsa laikā aizsāktās izaugsmes tempi. Skeptiķu bažām nebija pamata, jo kopš tā brīža kompānijas akciju cenas ir pieaugušas gandrīz par 300%.

Kuka vadības laikā ir ieviesti daudzi jauni produkti, kā viedie pulksteņi, bezvadu austiņas un skaļruņi, turklāt akciju īpašniekiem dividendēs vien ir izmaksāti gandrīz 300 miljardi dolāru.

Mainās produkti

Kā norāda finanšu analītiķi, gadu gaitā ir ievērojami mainījušies tie produkti, kuri kompānijai nes vislielāko peļņu. Piemēram, 2005.gadā vairāk nekā pusi no peļņas nesa planšetdatori "iPad", kamēr tagad to tirgus daļa ir mērāma vien ap 1%. Turpretī "iPhone" viedtālruņi pašlaik nodrošina 60% ienākumu, un visā pasaulē ir pārdoti vairāk nekā viens miljards šī modeļa tālruņu.

Lielu daļu panākumu nodrošina arī pieaugošais pakalpojumu bizness. Kā norāda "Bloomberg" analītiķis Marks Ganmens, tieši ar šo pakalpojumu sfēru saistās kompānijas lielākie nākotnes plāni.

"Viņi plāno izmantot esošo miljardu lielo lietotāju bāzi, pārdodot tiem dažādus pakalpojumus, lietotnes, mūziku, video saturu, ziņas un daudz ko citu. Kā norāda paši "Apple" pārstāvji, tieši šajā segmentā viņi 2020.vai 2021.gadā ik gadu nopelnīs aptuveni 50 miljardus dolāru. Ir arī daudzi citi iesāktie projekti un darbi, piemēram, tehnoloģijas pašbraucošajām automašīnām. Šī būs pilnīgi jauna arēna dažās turpmākajās desmitgadēs, un šajā jomā cenšas ielauzties arī citas kompānijas, kā "Uber" un "GM". Viņiem tiešām ir plāns nākamajām desmitgadēm," lēsa Ganmens.

Atsevišķi tirgus analītiķi prognozē, ka pēc strauja akciju cenu kāpuma ir gaidāms līdz pat 10% "Apple" akciju vērtības kritums, līdzīgi kā tas regulāri noticis pēdējos pāris gados. Taču kompānijas "BK Assets Management" izpilddirektors Boriss Šlosbergs ir pārliecināts, ka, par spīti šādam kritumam, "Apple" ir izveidojusi stabilus pamatus, kas liek domāt par garantētiem ienākumiem nākotnē.

"Jums ir jādomā par "Apple" kā par operētājsistēmas ekosistēmu ar ļoti, ļoti "lipīgiem" klientiem. Šāda uzticīgā klienta dzīvescikls pašlaik ir aptuveni 10 gadi.

Tas izskaidrojams ar to, ka pāriešana uz šo sistēmu ir diezgan dārga un cilvēki izlemj palikt tajā uz mūžu. Un kompānija ir sākusi no tā patiesi gūt labumu. Pat ja šī kompānija neturpinās augt tik straujos tempos, fakts, ka tai ir šāda peļņu nodrošinoša ekosistēma, liek domāt par "Apple" akciju pirkšanu," vērtēja Šlosbergs.

Kas nākamais?

Kompānija "Apple" nebūt nav pirmā kompānija vēsturē, kas ir sasniegusi viena triljona robežu. 2007.gadā uz īsu brīdi šo robežšķirtni sasniedza arī naftas kompānija "Petrol China", kura gan krītošo naftas cenu un globālās finanšu krīzes dēļ strauji piedzīvoja lejupslīdi un gada laikā tās tirgus vērtība samazinājās gandrīz četras reizes. Taču tagad ir jautājums par to, kura kompānija viena triljona dolāru robežu varētu sasniegt nākamā?

Visreālākais pretendents uz šo godu ir kompānija "Amazon", kuras pašreizējā vērtība ir ap 850 miljardiem dolāru, un triljona sasniegšanai tās akciju vērtībai ir jāceļas vien par 12%.

"Amazon" seko vēl viens interneta gigants "Aplhabet", tālu neatpaliekot arī "Microsoft". Savukārt sociālais tikls "Facebook" pēc piedzīvotā vēsturē lielākā akciju cenu krituma dienas laikā tagad ir vien 540 miljardu dolāru vērts.

Televīzijas sabiedrības CNBC komentētājs Dominiks Ču norāda, ka akciju tirgotāji un akciju portfeļu menedžeri parasti skatās uz kompāniju izaugsmes ilgtermiņa līknēm, un tās liecina par labu tieši kompānijai "Amazon".

"Ja jūs salīdzināt "Apple" un "Amazon", tās jau gandrīz desmit gadus ir bijušas vienas no veiksmīgākajām akciju izaugsmes kompānijām. Taču pēdējo piecu vai sešu gadu laikā tieši "Amazon" izaugsmes rādītāji ir ievērojami apsteiguši daudzas citas vadošās kompānijas. Tieši tāpēc,

izvērtējot relatīvo spēku īsā termiņā, ir iespējams, ka "Amazon" sasniegs triljona robežu, turklāt izdarīs to relatīvi ātrāk, nekā to paveica "Apple".

Un, ja tā šajā līmenī paliks, tas būs pierādījums, ka šajās mega kompānijās ir atsevišķi sektori, kas šādu izaugsmi nodrošina," sprieda CNBC komentētājs.

Par "Apple", visticamāk, no jauna dzirdēs jau šajā rudenī. Baumas liecina, ka varētu tikt paziņota līdz pat triju jaunu "iPhone" modeļu nākšana klajā, tāpat klienti cer sagaidīt jaunu "iPad PRO" planšetdatora versiju, kā arī jauna dizaina "Apple Watch" viedo pulksteni.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti