Panorāma

Nedēļa Panorāmas arhīvos

Panorāma

Pasaules kausu ieguvusi Francija

Tirdzniecības kara dēļ var sarukt Latvijas izaugsme

Tirdzniecības kara dēļ var sarukt Latvijas ekonomikas izaugsme

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

ASV sāktais tirdzniecības karš tiešā veidā pagaidām Latviju nav skāris. Ekonomisti gan brīdina – gulēt mierīgi nevaram, jo sekas būs jūtamas. Īpašas bažas raisa ASV prezidenta Donalda Trampa draudi par ievedmuitas palielināšanu Eiropas automašīnām. Kaut Latvija tās neražo, šejienes uzņēmēji apkalpo lielu daļu Eiropas vadošo autoražotāju.

ĪSUMĀ:

 

  • Ekonomisti neparedz, ka ASV, ES vai Ķīna šajā tirdzniecības karā varētu piekāpties.
  • Latvija pērn audzējusi eksportu uz ASV, galvenokārt – mašīnas un mehānismi.
  • Tiešā veidā karš Latviju neskar – mašīnbūve ir vien 4% no IKP.
  • Taču netieši tas var skart Latvijas detaļu ražotājus Eiropas autoražotājiem un tranzīta nozari.
  • Tirdzniecības karš palēnina izaugsmi.

 

Šā gada marta sākumā Trampa lēmums par 25% ievedmuitu tēraudam un 10% tarifu alumīnijam aizsāka starptautisko tirdzniecības karu. Atbilde ilgi nebija jāgaida. Eiropas Savienība un citas valstis ātri paziņoja par pretpasākumiem. Uz to Tramps jūnija beigās reaģēja, piedraudot noteikt 20% ievedmuitu visām Eiropā ražotajām automašīnām.

“Ja tie pirmie soļi jau ir sperti un diemžēl tā tirdzniecības kara loģika ir, ka uz katru soli otra puse ir spiesta reaģēt, tad šobrīd es neredzu, kas būtu tā otra puse un kas būtu tie soļi, kas būtu gatavi panākt kaut kādu deeskalāciju,” atzina bankas “Citadele” ekonomists Mārtiņš Āboliņš.

“Eiropai vai Ķīnai būtu jāpiekāpjas ASV, bet neizskatās, ka tas varētu notikt, un arī no ASV iekšējā biznesa interesēm neizskatās, ka kaut kas notiks, lai eskalāciju apturētu,” sacīja Āboliņš.

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes informācijas Latvija pēdējā gada laikā ievērojami audzējusi eksportu uz ASV. Vēl 2016. gadā eksporta apjoms bija 151 miljons eiro, bet pērn - jau 283 miljoni eiro, ierindojot ASV lielāko tirdzniecības partneru desmitniekā.

Vairāk nekā 60% eksportpreču ir dažādas mašīnas un mehānismi. Nule publicētajā “Swedbank” pētījumā mierina – Latvija tiešā veidā ciest nevar, jo metālapstrāde un mašīnbūve veido tikai 4% no iekšzemes kopprodukta (IKP), taču negatīvi efekti būs, ja sekos ievedmuitas kāpums Eiropā ražotām mašīnām.

“Lai gan mēs paši neko neražojam, mūsu uzņēmēji ražo detaļas, kas tiek izmantotas dažādu automašīnu ražošanā, līdz ar to tas mums trāpītu,” skaidroja  “Swedbank” galvenais ekonomists Mārtiņš Kazāks.

“Bet ir vēl viena lieta – ja pasaulē ir ierobežojumi tirdzniecībai, tās tempi ir lēnāki un tas var trāpīt mūsu tranzīta sektoram,” norādīja Kazāks.

Pērn Latvijā ražoto auto daļu eksports uz Vāciju vien sasniedza nepilnus 50 miljonus  eiro, savukārt uz Zviedriju - vairāk nekā 24 miljonus eiro.

“Šobrīd tas racionāls scenārijs būtu, ka nākamgad izaugsme palēninās. Tas varētu būt līdz procentpunktam no IKP,” atzina “SEB bankas” ekonomists Dainis Gašpuitis.

“Tomēr tās eskalācijas robežas nav nosakāmas. Tas var ietekmēt investīciju plānus uzņēmējiem, kas plānoja eksportēt vai attīstīties,” piebilda Gašpuitis.

Eksperti brīdina - ja tirdzniecības karš pieņemsies spēkā, muitas tarifi līdz ar lēnāku ekonomikas izaugsmi varētu veicināt cenu kāpumu. Tas savukārt apstākļos, kad gūt peļņu eksporta tirgos kļūs apgrūtinoši, varētu novest pie krietni lēnāka sabiedrības labklājības kāpuma.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti