Noteikumi, kas nosaka kārtību, kā tiek veikti iekšzemes pasažieru neregulārie pārvadājumi un kāda ir norēķinu kārtība par attiecīgajiem pakalpojumiem, stājās spēkā 8.jūlijā. Tad arī uzsākti atbildīgo institūciju – Autotransporta direkcijas, Rīgas pašvaldības Satiksmes departamenta kontroles dienesta un Valsts policijas (VP) – reidi.
VP pārstāvis Toms Sadovskis norāda, ka Rīgas pilsētā neregulāro pārvadātāju darbība gandrīz vairs nav novērojama, savukārt ārpus Rīgas to apjoms ir samazinājies. Kopš noteikumu grozījumiem veiktas vairāk nekā 15 pārbaudes.
"Tā aina liecina, ka pilsētā šo neregulāro pārvadātāju ar regulāro pārvadātāju pazīmēm praktiski vairs nav, bet starp pilsētām joprojām nedaudz viņu aktivitāte ir novērojama. Īpaši, ja mēs runājam par maršrutiem Rīga – Ogre, tur biežāk tiek konstatēts, un mums ir informācija, ka arī maršrutā Rīga - Olaine šie pārvadātāji joprojām ir, bet viņu skaits ir ievērojami samazinājies," saka policijas pārstāvis.
Tiesa, VP pārstāvis uzskata, ka šobrīd vēl ir par agru izdarīt secinājumus, vai panāktais situācijas uzlabojums būs paliekošs. Tomēr, pēc Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora vietnieces nodokļu jomā Daces Pelēkās prognozēm, jaunie noteikumi un institūciju aktivitātes šo jomu noteikti sakārtos. Pelēkā norāda, ka no VID puses šobrīd pārvadājumu nozarei netiek pievērsta pastiprināta uzmanība.
"Mēs neesam šo nozari pasludinājuši kā prioritāro, ar šiem nodokļu maksātājiem tiek strādāts vispārīgajā kārtībā. Tas nozīmē, ka mēs viņiem veicam gan tematiskās pārbaudes, gan, ja nostrādā attiecīgie riski, arī nodokļu auditu, veicam arī datu ticamības pārbaudes. Tās ir tās pārbaudes, kas tiek veiktas katru mēnesi, pamatojoties uz to informāciju, kas ir VID rīcībā," tā Pelēkā.
Tomēr VID pārstāve norāda, ka neregulāro pārvadājumu uzņēmumos netrūkst arī nodokļu pārkāpumu – piemēram, ir konstatētas aplokšņu algas.
"Tas, ko mēs esam konstatējuši šajos uzņēmumos, ir tie paši nepareizi aprēķinātie vai nenomaksātie nodokļi no darba algām, tas, ka netiek ievērotas grāmatvedības organizēšanas un kārtošanas prasības šajos uzņēmumos, ir arī konstatēti aplokšņu algu izmaksu gadījumi," teica Pelēkā.
Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem par braucienu nav ļauts veikt skaidras naudas norēķinus transportlīdzeklī, kā arī veikt samaksu par pakalpojumu tā nodrošināšanas brīdī un 15 minūtes pirms un pēc sniegtā pakalpojuma.