Dienas notikumu apskats

Pasaules Veselības organizācija brīdina Amerikas kontinenta valstis par Zika vīrusu

Dienas notikumu apskats

Atkāpjas FKTK priekšsēdētājs Kristaps Zakulis; par pēcteci vēl nelemj

Starptautiski auditori pārbaudīs «airBaltic» pusgadu; tam tērēs līdz 100 000 eiro

Starptautiski auditori pārbaudīs «airBaltic» pusgadu; tam tērēs līdz 100 000 eiro

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Satiksmes ministrijas (SM) piesaistīta auditorkompānija padziļināto izpēti nacionālajā aviokompānijā "airBaltic" veiks pusgada laikā, un šim mērķim tiks novirzīti līdz 100 000 eiro. To otrdien pavēstīja premjerministre Laimdota Straujuma ("Vienotība") pēc valdības slēgtās sēdes, kurā uzklausīts SM ziņojums par "airBaltic" darbības padziļināto izpēti un pieņemts lēmums par auditorkompānijas piesaisti "airBaltic" darbības izpētei.

Kad pagājušā gada novembrī valdība atbalstīja lēmumu piesaistīt nacionālajai lidsabiedrībai "airBaltic" finanšu investoru Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, Ministru kabinets arī lēma veikt padziļinātu kompānijas analīzi par pēdējiem četriem gadiem, lai izvērtētu kompānijas valdes un padomes darbu. Otrdien, 26.janvārī, valdība slēgtā sēdē vienojās, kurai kompānijai uzticēt "airBaltic" auditu.

"Satiksmes ministrija šajā laikā ir veikusi cenu aptauju, un ir izvēlēta viena no četrām starptautiskajām auditorkompānijām, kura veiks šo auditu. Pēc pusgada, šā gada vidū, auditorkompānija nāks [klajā] ar izvērtējumu par "airBaltic" situāciju," pēc valdības sēdes žurnālistiem teica Straujuma.

Valdība izvēlējās lētāko piedāvājumu. Straujuma gan neatklāja auditorkompāniju, kas izvēlēta nacionālās aviokompānijas izpētei. "Es nevaru precizēt, bet tā ir viena no lielā četrinieka (..)," sacīja premjerministre.

Tāpat viņa neatklāja, cik audits izmaksās. Tomēr Ministru prezidente uzsvēra, ka summa nepārsniegs 100 000 eiro. Izmaksas segs no "airBaltic", nevis valsts budžeta līdzekļiem. Auditori arī analizēs kompānijas vadības darbu investora piesaistē.

Lai gan pagājušā gada nogalē SM paredzēja, ka janvārī varētu parakstīt līgumu ar investoru Montāgu-Girmesu, tas joprojām nav noticis.

"Valsts puse ir gatava jebkurā brīdī noslēgt līgumu. Šobrīd gaidām, kad pats investors būs sakārtojas visas savas iekšējās lietas, kas viņam ir svarīgas, un attiecīgi būs gatavs parakstīt. Regulāri komunicējam, mēģinām izprast situāciju. Mazliet patraucēja šīs te brīvdienu nedēļas, kas bija Ziemassvētki un Jaunais gads, kas faktiski par kādām divām nedēļām visu šo padarīja lēnāku. Bet pagaidām mums ir informācija, ka tas viss notiks tuvākajā laikā," klāstīja SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš. 

Līgums paredz, ka Vācijas pilsonis Montāgs-Girmess aviokompānijā investēs 52 miljonus eiro, bet valsts – 80 miljonus. Kamēr Montāgs-Girmess kavējas, par iespējām investēt "airBaltic" joprojām interese ir arī AS "Ventbunkers".

"Viņi aktīvi ved sarunas ar kompāniju, ar "airBaltic". Viņi ir noslēguši konfidenciālas informācijas neizpaušanas līgumu, viņi apspriež šobrīd iespēju realizēt padziļinātas izpētes veikšanu kompānijā. Protams, tas, ko mēs no viņiem sagaidām, ir precīzu piedāvājumu, kādā veidā viņi uzskata sevi par investoriem, kas ir tas, ko viņi vēlas saņemt pretī, kas ir tā naudas summa, ko viņi ir gatavi investēt, un kādā veidā viņi redz sevi kā partneri kompānijas attīstībā," teica Ozoliņš.

Kopš Anrija Matīsa demisijas satiksmes ministra krēsls joprojām ir vakants. Visdrīzāk, jaunajā valdībā ministrijas grožus no "Vienotības" pārņems Zaļo un zemnieku savienība. 

Jau ziņots, ka SM novembra beigās sāka darbu pie starptautiskas auditoru kompānijas piesaistes. Tai būs jāizvērtē nacionālās aviokompānijas «airBaltic» valdes un padomes darbu un tas, vai investoru piesaistes process ir bijis atbilstošs valsts interesēm.

Satiksmes ministra pienākumu izpildītājs, iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis ("Vienotība") iepriekš atzina, ka piesaistītajai starptautiskajai auditoru kompānijai būs jāpaveic divi uzdevumi. Pirmkārt, jāizvērtē tas, vai “airBaltic” valdes un padomes darbs ir bijis atbilstošs komerclikumā noteiktajam, vai tās ir rīkojušas tā, kā tas būtu jādara rūpīgam un gādīgam saimniekam. Savukārt otrs uzdevums sevī ietvers investoru piesaistes procesa izvērtēšanu, nosakot, vai tas ir bijis atbilstošs valsts interesēm.

Ziņots, ka novembra sākumā valdība sēdē aiz slēgtām durvīm pēc vairāk nekā četru stundu diskusijām akceptēja finanšu konsultanta "Prudentia" atrasto investoru Latvijas nacionālajai aviokompānijai "airBaltic". Nākamajā dienā premjere Laimdota Straujuma (“Vienotība”) nolēmusi pieprasīt satiksmes ministra Anrija Matīsa (“Vienotība”) demisiju. 

Straujuma vēlāk uzdeva SM nekādus līgumus saistībā ar investora piesaisti nacionālajai aviokompānijai "airBaltic" neslēgt.Vienlaikus SM bija uzdots nākt klajā ar iespējamajiem risinājumiem – alternatīvām, kā iespējams rīkoties bez iepriekš akceptētā investora piesaistes. Bet pirmdien, 16.novembrī, atkārtoti skatot likumprojektu "Par valsts budžetu 2016.gadam", valdība atbalstīja priekšlikumu no Valsts kases aizdot nacionālajai aviokompānijai "airBaltic" 80 miljonus eiro.

Apstiprinātais investors ir Vācijas pilsonis Ralfs Dīters Montāgs-Girmess - viņš aviokompānijā ieguldīs 52 miljonus eiro, bet valsts - 80 miljonus eiro. Montāgs-Girmess jau ilgus gadus ar biznesu nodarbojas Krievijā, un viens no tiem ir saistīts ar Krievijā ražoto lidmašīnu pārdošanu. Intervijā Krievijas žurnālam „Medveģ” 2010.gadā viņš atzina, ka savulaik bijis Vācijas izlūkdienesta darbinieks, tomēr, redzot, ka aukstais karš esot beidzies, nolēmis pievērsties biznesam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti