Stājušās spēkā jaunās ES energoefektivitātes marķējuma prasības

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Stājušās spēkā jaunās Eiropas Savienības (ES) energoefektivitātes marķējuma prasības. Jaunais marķējums būs atrodams uz ledusskapjiem un saldētavām, veļas mazgājamajām mašīnām, televizoriem un citām elektroierīcēm. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) gan vērsa uzmanību, ka līdz šim īpaši tiešsaistes tirdzniecībā šo informāciju tirgotāji bieži neuzrāda atbilstoši prasībām.

Stājušās spēkā jaunās ES energoefektivitātes marķējuma prasības
00:00 / 03:44
Lejuplādēt

No 1. marta visos veikalos un tiešsaistes tirdzniecības vietās daļai elektropreču jābūt marķētai pēc jaunas energoefektivitātes sistēmas. Eiropas Komisija (EK) 2019. gadā vienojās atjaunot koncepciju, kurā ierīces pēc to energoefektivitātes iedalīja no A līdz G klasēs, skaidroja PTAC speciāliste Agnese Černaja.

"Līdz ar jauno sistēmu un jaunu augstākā līmeņa apzīmējumu ražotāji vairāk ir motivēti strādāt pie jaunām inovācijām, jo visa A grupa ir rezervēta jaunām tehnoloģijām, savukārt tās, kas šobrīd ir energoefektīvākās, būs B un C klasē. Preču grupas, kurām mainās marķējums, ir ledusskapji, saldētavas, veļas mazgāšanas mašīnas, trauku mazgājamās mašīnas, žāvēšanas mašīnas un arī televizori. Līdz šim precēm ir marķējums, kas ietver A++ un pat A+++ klases, bet, mainoties klasifikācijai, A atkal apzīmē efektīvāko produktu un kopējā skala būs no A līdz G," skaidroja Černaja.

Tāpat energomarķējumā ir ieviests QR kods, kas nodrošinās tiešu saikni ar Eiropas Komisijas marķējuma datubāzi, kur ir informācija par šo produktu energoefektivitāti.

Jaunajam marķējumam jābūt labi ieraugāmam uz preces gan veikalos, gan interneta veikalos. Tiesa gan, tiešsaistes tirdzniecībā šo informāciju tirgotāji neuzrāda atbilstoši visām prasībām. Pērn 95% pārbaužu bijušas neatbilstības.

"Diemžēl interneta veikalos ne visur energomarķējumu var atrast. Neatbilstību īpatsvars ir augsts, un šai informācijai jābūt norādītai ļoti tuvu cenai un viegli pieejamai patērētājam, lai viņš varētu izdarīt izvēli, arī pamatojoties uz energoefektivitātes rādītājiem," skaidroja PTAC speciāliste

Energomarķējums patērētājam dod iespēju salīdzināt dažādu ražotāju un modeļu ierīču elektroenerģijas un ūdens patēriņu, skaņas līmeni, ietilpību un citus būtiskākos parametrus.

"Elektrum" Energoefektivitātes centra speciāliste Rūta Liepniece vērtēja, ka līdzšinējā sistēma kļuva patērētājiem mulsinoša, jo daudzajām plus zīmēm ražotāji sāka pievienot vēl papildu enerģijas ietaupījuma rādītājus. Savukārt par jaunā marķējuma uztveramību jārūpējas arī tirgotājiem.

Patērētājiem gan jāņem vērā, ka līdz 18. martam veikalos un tiešsaistes tirdzniecības vietās vēl būs iespējams atrast arī veco energomarķējumu, jo šajā laikā norisināsies pārejas periods. Savukārt gaismekļiem un spuldzēm marķējums mainīsies no 1. septembra.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti