Stacijas laukumu «Rail Baltica» projektā nepārbūvēs; labiekārtošanai plāna nav

Jau šā gada beigās ap Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju parādīsies pirmie būvlaukumi, kas iezīmēs sākumu vairākus gadus ilgai un, paredzams, ļoti sarežģītai stacijas pārbūvei vērienīgajā „Rail Baltica” projektā. Taču finansiālā miglā tīta stacijas apkārtnes attīstība. Viens no neatbildētajiem jautājumiem ir – kas notiks ar visiem zināmo Stacijas laukumu, ko "Rail Baltica” projekts neskar.

Stacijas laukumu «Rail Baltica» projektā nepārbūvēs; labiekārtošanai plāna navMāra Rozenberga

    Laukums Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas priekšā pēdējoreiz nopietnas pārmaiņas piedzīvoja pirms gadiem 20, kad tika pārbūvēts stacijas pulkstenis un tapa tirdzniecības centrs „Origo”. Šodien necilo stacijas uzrakstu blakus lielveikala logo ir grūti pamanīt, laukuma priekšā joprojām ir azartspēļu ēka, un šo komplektu ir grūti nosaukt par reprezentablu Baltijas metropoles centrālās dzelzceļa stacijas seju. Taču kļūdaini domāt, ka teju pusmiljardu vērtā stacijas pārbūve „Rail Baltica” ietvaros to mainīs.

    "Mēs esam patiešām centušies rast risinājumus, cik tālu varam šo Eiropas finansējumu „izplest” un cik daudz varam ietvert šajā būvdarbu apjomā. Daudz ko arī esam sekmīgi paveikuši, bet Stacijas laukums bija tā vieta, par ko mēs ilgu diskusiju rezultātā secinājām, ka – ja mēs to ietversim būvdarbu apjomā, mēs radām būtiskus neattiecināmības riskus, kas pēc tam būtu jāsedz valsts budžetam. Un šādu lēmumu mēs nevēlējāmies pieņemt,” saka Einārs Jaunzems, Projektu ieviešanas departamenta direktors valsts uzņēmumā "Eiropas Dzelzceļa līnijas” (EDzL), kas atbild par centrālās stacijas pārbūvi „Rail Baltica” projektā.

    430 miljonus eiro vērtais projekts paredz jaunu tiltu pār Daugavu, noraktu dzelzceļa uzbērumu pilsētas centrā un daudz citu ieguldījumu, taču pašu staciju pārmaiņas pamatā skars tirgus pusē, kur ies jaunā "Rail Baltica” sliežu platuma estakāde.

    "Stacijas ziemeļu laukums atrodas krietnu gabalu no "Rail Baltica” pārbūvējamajiem sliežu ceļiem. Mūsu naudas izmantošanas mērķis ir strikti noteikts – varam tērēt naudu, lai Rīgas centrā pārbūvētu dzelzceļa infrastruktūru "Rail Baltica” ieviešanai. Bet mums nav iespējams pamatot naudas devējiem, kāpēc, lai izbūvētu Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā sliežu ceļus, mums būtu jāpārbūvē arī Stacijas laukums,” paskaidro "EDzL" pārstāvis.

    Tas nozīmē, ka nauda laukuma atjaunošanai būs jārod citur.

    Stacijas laukuma zeme pieder „Latvijas dzelzceļam”, bet daļa pie ielas – pašvaldībai. Apņemšanos labiekārtot Stacijas laukumu un piekļuvi tam jau 2018. gadā pauda "Rail Baltica" koordinācijas padome, kurā darbojas atbildīgo valsts un pašvaldības iestāžu pārstāvji. Taču arī divus gadus vēlāk, pēc nākamās padomes sēdes, tās līdzpriekšsēdētājiem – satiksmes ministram Tālim Linkaitam un Rīgas mēram Oļegam Burovam – nav skaidras atbildes, kā un par kādu naudu tas notiks.

    "Tas būs nākamo sarunu objekts, jo vēl Rīgas pilsētai nav skaidrības, ko tur varētu redzēt, un arī mums nav skaidrības, kā to varētu īstenot," atzīst Linkaits.

    "Mums par to vajadzētu runāt un visu laiku turēt roku uz pulsa, jo cilvēki, kas iziet no centrālās stacijas, šobrīd nevar atrasties [tādā]  mūsu esošajā laukumā, kā tas pašlaik izskatās. Tur obligāti vajadzētu pārdomāt sabiedriskā transporta plūsmu, tāpēc mēs to plānojam obligāti,” sola Burovs.

    Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments iecerējis, ka nākotnē sabiedriskā transporta pietura varētu būt tieši pie Stacijas laukuma, nevis krietni atstatus kā pašlaik. Taču tam nolūkam būtu jāatsavina un jānojauc privātīpašums - laimētavas "Fēnikss" ēka laukuma priekšā.

    Tai jau pirms pusotra gada tika anulēta atļauja azartspēļu organizēšanai, bet pēc likuma tā vēl piecus gadus var darboties. Šie pieci gadi būs pagājuši 2023. gada augustā, un tas būs brīdis, kad teorētiski pilsēta varētu uzsākt sarunas par šī zemesgabala atsavināšanu, lai sarkano līniju daļā, kas ieiet laukumā, izveidotu pilsētas sabiedriskā transporta mobilitātes punktu,” stāsta departamenta vadītāja pienākumu izpildītāja Ilze Purmale.

    Taču paša laukuma labiekārtošana būs valsts atbildība. Kamēr stacijas pārbūves projektēšana jau rit pilnā sparā, Stacijas laukumam nav pat skaidras vīzijas, nerunājot par finansējumu, kur valsts vēl tikai cer uz nākamā perioda Eiropas fondiem. Un tas ir kritiski, uzskata pilsētplānotājs Viesturs Celmiņš.

    "Ja mēs neiegūstam finansējumu Stacijas laukuma pārtaisīšanai, tad mums pastāv nopietns risks, ka būsim atklājuši [rekonstruēto] centrālo staciju, bet laukums nefunkcionēs ērti, droši un atbilstoši nākotnes prasībām. Un vai tā nebūtu ļoti nožēlojama situācija, ja mēs nebūsim spējuši rast kopīgu valodu, apsaimniekot zemi, radīt lokālplānojumā ietvertus risinājumus, un faktiski mūsu iedzīvotāji un pilsētas viesi nevarēs šo projektu pilnībā izmantot. (..) Tas droši vien arī zīmējas uz visa projekta raksturu, un es ceru, ka mobilizē partnerus uz to, ka būs liels kauna sārtums vaigos, ja būs jāatklāj stacijas ēka un tās frontālā daļa izskatīsies šādi," saka Celmiņš.

    Centrālās stacijas laukums būs viens no tematiem nākamajā publiskajā diskusijā par "Rail Baltica” ietekmi uz Rīgas pilsētvidi, kas notiks 27. martā.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti