Panorāma

Filmai par iebrukumu Latvijā pretrunīgas emocijas

Panorāma

Ornitloģijas vecmeistaram J. Lipsbergam – grāmata

Latvijas mode "Pure London" izstādē

SPECIĀLI no Londonas: Latvijas dizaineri modes izstādē «Pure London»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Latvijā joprojām nav īsti nodefinēts tas, vai mode ir bizness vai kultūra. Un modes dizaineri uzskata, ka tas arī kavē šai nozarei kļūt par ienesīgu un atpazīstamu. Vietēji pircēji saka, ka pašmāju dizaina apģērbi ir dārgi, bet tikt starptautiskajos tirgos kavē valsts atbalsta trūkums. Šonedēļ Londonā notika viena no lielākajām modes uzpircēju izstādēm “Pure London”. Dalība tajā ir dārga un konkurence milzīga, taču arī Latvijas pārstāvji tajā bija sastopami.

“Pure London” ir viena no nozīmīgākajām modes izstādēm Eiropā, kur iepircēji no visas pasaules meklē modes preces nākamajām sezonām – apģērbus, apavus, dažādus aksesuārus. Izstādes dalībnieku galvenais mērķis ir noslēgt pēc iespējas vairāk līgumu ar tā sauktajiem modes aģentiem, kuri pēc tam preces izplata tālāk veikaliem.

Kaut arī dalības maksa starptautiskajā modes izstādē ir ļoti augsta, šogad izstādē piedalās arī latviešu ražotāji. Valsts  atbalstu eksportam un dalībai starptautiskajās izstādēs gan esot gandrīz neiespējami iegūt.

Pazīstamā modes māksliniece Žanete Auziņa uzsver, ka valsts institūcijas īsti neizprot, ka modes industrija atšķiras no parastas ražošanas: “Mums visiem ir vajadzīga palīdzība pirms mēs sākam kaut ko darīt, nevis kaut kad pēc. Mums ir jārada kolekcijas, mums ir jāapmaksā darbaspēks, telpas, nodokļi, transporti, izstāžu stendu īres un tā tālāk. Un tad, kad tev ir jāiegulda no sava maciņa šī nauda, modes māksliniekiem Latvijā tie ir pietiekami lieli nopietni līdzekļi.”

Tieši to pašu saka arī Latvijas apģērbu ražotāju kompānijas “Artum” pārstāve Jeļena Gundarina. Līdz ar rubļa vērtības krišanos veiksmīgais eksports uz Krieviju ir apstājies, un nu nepieciešams steidzami meklēt jaunus noieta tirgus. “Nav laika staigāt turpu šurpu ar visiem šiem papīriem, mums ir laiks tikai ražot. Tāpēc mēs divreiz samazinājām cilvēku skaitu savai firmai līdz ar to, ka mēs zaudējām to tirgu. Un katrs no mums zina, ko viņam jādara katru dienu, un viņam nav lieka laika,” saka Gundarina.

Lai arī britu modes industrija un Lielbritānijas tirgus ir milzīgs, tomēr tajā ielauzties nav viegli. Britu dizainere Arzu Kara, kuras kompānija darbojas jau desmit gadus, apgalvo, ka konkurence visās radošajās jomās ir ārkārtīgi liela. “Tikai ļoti mazs procents, maza daļiņa var nopelnīt ar to daudz naudas. Tev ir jāizlauž ceļš industrijā, ir ļoti smagi jāstrādā. Ja tu to paveic, tad vari dzīvot tikai no tā,” saka dizainere.

Latvijas pārstāvjiem izstāde ir noslēgusies diezgan veiksmīgi, jo, par spīti gandrīz 700 zīmolu konkurencei, ir izdevies piesaistīt iepircēju uzmanību. Ir arī noslēgti vairāki sadarbības līgumi. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti