Graudkopības saimniecība “Meža grumuži” ir 500 hektārus liela. Saimnieks Artūrs Tjušs atklāj, ka lauksaimniekam degvielas uzglabāšana ir pašsaprotama lieta, īpaši laikā, kad notiek aktīvākie darbi.
“Degvielas uzpildes stacijas nav pa ceļam uz lauku, tāpēc mums jārisina šī problēma tādā veidā, ka degviela jātur pie sevis saimniecībā. Tās lielās ir degvielas tvertnes, kurās tiek glabāta dīzeļdegviela saimniecības mašīnu darbināšanai,” skaidro Artūrs Tjušs.
Jaunie noteikumi, kas paredz, ka ikvienam degvielas izmantotājam, kura rīcībā ir par vienu kubikmetru lielākas tvertnes, tās būs jāreģistrē VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā, lauksaimniekam rada bažas.
“Jautājums ir, kādiem mērķiem. Jā, ir skaidri norādīts mērķis – samazināt nelegālās izcelsmes degvielas aprites iespējas. Taču iepriekšējā pieredze rāda, ka ar it kā nevainīgu noteikumu un prasību pieprasīšanu nākotnē kaut kāds bizness var tikt ierobežots vai izvirzītas kādas papildu prasības. Tad mums ir bažas, ka tā var notikt arī šoreiz,” saka Tjušs.
Turklāt viņa ieskatā zemniekiem nav aktuāli izmantot kontrabandas degvielu: “Jāsaka tā, ka jau no pašiem pirmsākumiem, kā tika pieņemts akcīzes nodokli lauksaimniekiem atmaksāt - un vēlāk tas vispār vairs netika aprēķināts lauksaimniekiem izmantojamajai degvielai -, kontrabandas degviela personīgi man un - es domāju - arī lielākajai daļai zemnieku vispār nav interesanta. Veicot saimniecisko darbību, mēs ne tikai iegūstam akcīzes nodokļa atvieglojumu, bet arī PVN tiek, var teikt, atgūts atpakaļ.”
Tā kā lauksaimnieki ir vieni no tiem, uz ko jaunā norma attieksies, biedrības “Zemnieku saeimas” lauksaimniecības politikas eksperts Mārtiņš Trons satraucies gan par informācijas konfidencialitāti, gan par lauksaimniekiem paredzēto papildu administratīvo slogu.
“Sākotnējā ideja bija tāda diezgan nesaprotama. No vienas puses, VID un degvielas tirgotāji, reģistrējot tvertnes, gribēja cīnīties ar nelegālās degvielas tirdzniecību. No otras puses, mums nebija saprotams, kāpēc informācija par degvielas tvertņu vietu būtu jāzina sabiedrībai, kā tas sākotnējā projektā bija paredzēts. Vai un kāpēc tas būtu jāredz degvielas tirgotājiem?
Mēs panācām to, ka šī informācija ir jāiesniedz VID, taču tā būs pieejama tikai Valsts ieņēmuma dienestam.
Mēs uzskatījām, ka nebija korekti prasīt lauksaimniekiem tādu papildus slogu - reģistrāciju un visu pārējo, jo mums bija pieejama informācija par to, ka sākotnēji tā bija atsevišķu ārvalstu degvielas tirgotāju kompāniju lobijs, lai viņi tomēr tiktu līdz šai informācijai par degvielas pircējiem un tādā veidā palielinātu savu ietekmi degvielas vairumtirdzniecības nozarē. Mums arī bija pieejama informācija, ka tas ir arī degvielas mucu tirgotāju lobijs,” pauž Trons.
VID norāda, ka visi “Zemnieku saeimas” paustie ieteikumi ir ņemti vērā un iekļauti Ministru kabineta noteikumos.
Degvielas tvertņu īpašnieku saraksts nebūs publisks, un ar dokumentu pārmērīgu sagatavošanu nebūs jānodarbojas.
“Šīs degvielas tvertnes būs jāreģistrē no 1. janvāra. Tas būs jādara visiem degvielas lietotājiem, kuri izmanto degvielu, neskaitot gāzi, saimnieciskās darbības veikšanai. Valsts uzraudzības iestādēm būs iespēja zināt, kur atrodas degviela, lai nebūtu tādi gadījumi, kad eksistē nelegālās degvielas uzpildes stacijas, ko atrod gan Valsts policija, gan Valsts ieņēmuma dienesta nodokļu muitas policija. Pēdējā gada laikā bijuši tādi vairāki gadījumi, ka tvertnēs atrodas nelikumīgi ievesta vai nelikumīgā apritē esoša degviela,” stāsta VID Akcīzes preču aprites daļas vadītāja Baiba Šmite-Roķe.
Jaunie noteikumi stājušies spēkā no šā gada 1. janvāra, un degvielas tvertnes, kas ietilpīgākas par kubikmetru, ir jāreģistrē ne tikai lauksaimniekiem, bet arī, piemēram, autobusu parkiem, mežizstrādes uzņēmumiem, visiem, kas iepērk degvielu vairumā ar samaksātu akcīzes nodokli.