Panorāma

Mazina dzīvsudrabu zobārstniecībā

Panorāma

T. Linkaits un "Latvijas dzelzceļš" atkal apmainās pārmetumiem

Elektrovilcienu iegādei – Skanstes tramvaja projekta naudu

SM rosina 49 miljonus eiro no Skanstes tramvajam plānotās ES naudas novirzīt jauno vilcienu iegādei

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Satiksmes ministrija (SM)  rosina 49 miljonus eiro no iepriekš Skanstes tramvaja projektam plānotā Eiropas Savienības (ES) finansējuma novirzīt AS "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iegādei, portālu LSM.lv informēja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāve Iveta Kancena.

ĪSUMĀ:

  • SM piedāvā Skanstes tramvajam paredzēto ES fondu naudu sadalīt:
    - 49 miljoni vilcieniem;
    - pa10 miljoniem Daugavpilij un Liepājai tramvaju infrastruktūrai.
  • Tam nepieciešams FM saskaņojums, valdības lēmums un EK akcepts.
  • FM sola nekavēties ar atzinuma sniegšanu.
  • Saskaņošana ar EK var prasīt pat vairākus mēnešus.
  • “Pasažieru vilciens” slēgs līgumu par vilcienu piegādi, kad būs zināms finansējuma avots.
  • Ieilgušā konkursa dēļ vairs nevar garantēt, ka pirmie vilcieni būs 2020.gada beigās.
  • Visi vilcieni būs jāpiegādā līdz 2023.gada beigām.   

Viņa norādīja, ka SM uzsākusi diskusijas ar Finanšu ministriju (FM) par iespējām pieejamo ES finansējumu novirzīt jaunu pasažieru elektrovilcienu iegādei. Tam rosināts novirzīt 49 miljonus eiro no iepriekš Skanstes tramvaja projektam plānotā ES fondu finansējuma. Savukārt Daugavpils un Liepājas pašvaldībām katrai rosināts novirzīt 10 miljonus eiro tramvaja infrastruktūras turpmākai attīstībai šajās pilsētās.

Lai varētu turpināt SM priekšlikuma tālāku virzību un uzsāktu argumentētas sarunas ar Eiropas Komisiju (EK), vispirms ir nepieciešamas noslēgt diskusijas ar FM un saņemt valdības konceptuālu atbalstu konkrētai rīcībai.

Tādēļ SM par finansējuma izmantošanas alternatīvām un izvēlēto risinājumu informēs Ministru kabinetu, sagatavojot un virzot izskatīšanā valdībā attiecīgu informatīvo ziņojumu. 

"SM joprojām par prioritāru uzskata "Pasažieru vilciens" jauno elektrovilcienu iegādi. Projektam ir augsta gatavības pakāpe, un tā rezultātā paredzams būtisks pienesums ES fondu programmas "Izaugsme un nodarbinātība" mērķu sasniegšanai," skaidroja ministrijas pārstāve.

“Naudas pietiek visām trim šīm aktivitātēm, un ļoti ceram uz izpratni valdībā. [..] 16.jūlijā noteikti vēl nebūs lēmums par Eiropas Savienības līdzekļu piešķiršanu, jo tur ir vēl vajadzīgs saskaņojums ar Eiropas Komisiju, bet mums ir vajadzīgs konceptuāls lēmums, kādā veidā mēs virzāmies uz priekšu,” paskaidroja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija).

Finanšu ministrijas pārstāvis Aleksis Jarockis Latvijas Radio raidījumā “Pēcpusdiena” pastāstīja, ka šobrīd šajā ES fondu programmā ir pieejami aptuveni 70 miljoni eiro. Lai naudu pārdalītu, Satiksmes ministrijai jāsagatavo ziņojums valdībai, un Finanšu ministrija nekavēsies to izskatīt un sniegt savu atzinumu.

ES fondu darbības programmu pārskatīšanas saskaņošana ar Eiropas Komisiju gan var prasīt pat vairākus mēnešus, atzina Jarockis.  

Iecerētais ES fondu finansējums ir tikai neliela daļa no 242 miljonu vērtā līguma par vilcienu iegādi, un kopumā šis līgums ietekmēs budžetu, taču šī ietekmē sadalīsies pa gadiem.

AS “Pasažieru vilciens” pārstāvis Egons Ālers raidījumam “Pēcpusdiena” atzina, ka iecere piesaistīt ES fondu naudu vilcienu iegādei ir patīkams pārsteigums, jo sākumā par to nebija runas, pērn rudenī valdība lēma, ka tam piesaistīs valsts budžeta naudu.  Tiesa, tas nebūs viens maksājums, tas būs sadalīts saskaņā ar grafiku līdz 2023.gada beigām.

“Pasažieru vilciens” vēlas noslēgt līgumu pēc iespējas ātrāk, lai varētu sākt tā izpildi, un to plānots darīt uzreiz pēc tam, kad būs zināms finansējuma avots, norādīja Ālers.
 
Viņš arī pastāstīja, ka līdz 2023.gada beigām plānots nomainīt visus elektrovilcienus. Iepriekš bija plānots, ka pirmie jaunie vilcieni parādīsies jau 2020.gada beigās, taču konkurss pārsūdzību dēļ ievilkās, un šobrīd uzņēmums nevar par 100%  garantēt, ka pirmie jaunie vilcieni sāks kursēt iecerētajā laikā.

Taču uzņēmums uz to teicas, lai jaunie vilcieni parādītos maksimāli ātri, piebilda Ālers.

Precīzi par vilcienu piegādes grafiku varēs runāt pēc valdības lēmuma par finansējum un līguma noslēgšanas.  

KONTEKSTS:

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) atļāvis "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu ar uzņēmumu "Škoda Vagonka" par 32 elektrovilcienu iegādi. "Pasažieru vilciens" gandrīz 242 miljonu eiro vērto līgumu par vilcienu piegādi varēs slēgt pēc tam, kad valdība apstiprinās iepirkuma finansējumu.

Finanšu ministrs Jānis Reirs (“Jaunā Vienotība”) iepriekš vērsa atbildīgo tiesībsargājošo iestāžu uzmanību uz iespējamiem reputācijas riskiem vilcienu iepirkumā, ja uzvarēs “Škoda Vagonka”, kura ietilpst koncernā ar uzņēmumu, kas iesaistīts korupcijas skandālā “Rīgas satiksme”. Ja iestādēm būs kāda informācija, par to informēs valdību, kad tā lems par finansējuma piešķiršanu vilcienu iegādei.

Skanstes tramvaja projekta kopējās izmaksas lēstas ap 97,4 miljoniem eiro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli. ES Kohēzijas fonda finansējums - 65,66 miljoni eiro, "Rīgas satiksmes" līdzfinansējums - 27,40 miljoni eiro un citi publiskie līdzekļi snieguma rezerves priekšfinansēšanai esot 4,33 miljoni eiro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti