Skaitļi un fakti: Starptautiskajos tranzīta indeksos Latvija pārāk glaimojoši neizskatās

Lai arī Latvija lepojas ar to, ka ir jūras valsts un mums ir vairākas nozīmīgas ostas, starptautiskie indeksi, kuros tiek vērtēta jūras satiksme, mums neko pārāk iepriecinošu nevēsta.

Par to arī nevajadzētu brīnīties, jo pēdējos gados Latvijas ostās ir vērojama pārkrauto kravu apjomu stagnācija, bet ostu pārvaldības forma daudziem ekspertiem ir šķitusi pārāk politizēta un pašu ostu attīstību īpaši neveicinoša. Tagad tieši pēdējā jautājumā notikušas kardinālas pārmaiņas, bet joprojām atliek minēt, vai tas ko mainīs Latvijas kā jūras transporta valsts pievilcībā.

Ar Latvijas rādītājiem lepoties grūti

Skaitļi un fakti: Starptautiskajos tranzīta indeksos Latvija pārāk glaimojoši neizskatāsInguna Ukenābele, LETA, speciāli LR un LSM
    Viens no pasaulē zināmākajiem indeksiem, kurš rāda, kāda ir dažādu pasaules valstu pievilcība vai – gluži pretēji – pievilcības trūkums tranzītā, ir Pasaules Bankas (PB) veidotais Loģistikas rādītāju indekss. Tajā tiek analizētas 160 pasaules valstis, aptaujājot transporta operatorus par to, cik tā vai cita valsts dažādos ar tranzītu saistītos parametros ir bijusi to darbībai "draudzīga". Tieši tranzīta biznesa pārstāvji kā vērtētāji izvēlēti tādēļ, ka parasti tie strādā virknē valstu vienlaikus un var ļoti labi salīdzināt tās savstarpēji. Savukārt vērtēta tiek virkne parametru, sākot no muitas procedūrām un tranzīta infrastruktūras, beidzot ar punktualitāti, kādā cauri attiecīgajai valstij virzās kravas.

     

    2018. gada indeksā Latvija ir ierindojusies 70. vietā, "nošļūcot" uz leju salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu indeksiem.

    Vērtējot indeksa punktu vērtību, kas ir objektīvāks vērtējums par vietām, gan redzams, ka Latvija, tāpat kā mūsu tuvākās kaimiņvalstis, gadu no gada grozās ap 3 punktu vērtējumu. Tā kā maksimālais punktu skaits, ko var iegūt šajā PB indeksā, ir 5, tad Latvija vienmēr ir bijusi kaut kur ap vērtējumu "viduvējs". Augstāko punktu summu mums ir izdevies iegūt 2016. gadā, kad Latvijas loģistika tika novērtēta ar 3,33 punktiem, bet pērn indeksā iegūts vien 2,81 punkts.

    Nekur daudz tālāk no trīs punktu robežas nav izdevies atrauties arī Igaunijai un Lietuvai. Taču mums sliktā ziņa ir tā, ka nu jau pēdējos divos indeksos kaimiņi mūs punktu skaita ziņā apsteidz.

    Visaugstāk 2018. gada PB Loģistikas rādītāju indeksā ir novērtēta Vācija, Zviedrija un  Beļģija. Savukārt Latvija savus 2,81 punktus dala ar Keniju, Maltu, Kazahstānu un Bosniju un Hercogovinu.

    Vēl vienā indeksā, kurš raksturo valstu pieejamību tieši konteineru pārvadājumiem pa jūru, Latvijas pozīcijas ir uzlabojušās, bet mēs joprojām esam meklējami saraksta vidus daļā. ANO veidotajā Līnijsatiksmes savienojumu indeksā Latvija pērn ir ieguvusi 100. vietu. Tas ir krietni labāk nekā pirms gada iegūtā 121. vieta. Taču kopumā indeksā ir iekļautas 178 valstis, kas nozīmē, ka pie vietas, kuru raksta ar diviem cipariem, mums joprojām nav izdevies tikt. Atšķirībā no Lietuvas, kura pērn sasniedza jau 69. vietu. Tiesa arī Igaunija ir aptuveni turpat, kur mēs, - 105. vietā.

    Savukārt pirmajās vietās indeksā, kurš raksturo valstu pieejamību konteineru pārvadājumiem pa jūru, ir Āzijas valstis – Ķīna, Singapūra un Dienvidkoreja.

    Kravu apjomi krīt

    Tas, ka Latvija negozējas dažādu transporta indeksu labākajās vietās, nav arī liels pārsteigums, ja paraugāmies uz Latvijas ostu darbības kopējiem rādītājiem pēdējos gados.

    Eiropas statistikas biroja "Eurostat" dati liecina, ka  2018. gadā kopumā kravu pārkraušanas apmēri Eiropas Savienības (ES) ostās pārsniedza 4 miljardus tonnu.

    Diemžēl Latvijā pēdējos gados pārsvarā bijusi pretēja tendence – lai arī, piemēram, 2018. gadā kravu apjoms audzis, kopumā kopš 2014. gada vērojams kritums. Galvenie iemesli ir saistīti ar arvien straujāko Baltijas jūras ostu attīstību Krievijā un Krievijas politiku, kravas mērķtiecīgi novirzot uz šīm ostām.

     

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti