Eiro fokusā

Liepājas lidosta jebkurā mirklī gatava nodrošināt regulāros avioreisus

Eiro fokusā

Nīcgalē plānota jauna kūdras produktu ražotne

Sarūk kravu apjoms. Tas ietekmē lielos uzņēmumus un Latvijas ekonomiku kopumā

Sarūkot kravu apjomam, «Latvijas dzelzceļam» nāksies turpināt atlaist darbiniekus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs Latvijā šāgada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar tādu pašu laiku pērn, ir samazinājies par 47% un bija ap astoņiem miljoniem tonnu. Tā rāda Satiksmes ministrijas (SM) apkopotie dati. Cietējs šādā situācijā ir ne tikai "Latvijas dzelzceļš" kā pārvadājumu nodrošinātājs, bet virkne saistīto nozaru. Tajā skaitā ostas, kur kravas līdz šim nonāca, un kompānijas, kas nodarbojās ar kravu uzglabāšanu un sūtīšanu tālāk.

SM apkopotā informācija liecina, ka no starptautiskajiem dzelzceļa kravu pārvadājumiem tranzīta kravu apmērs bija 6,3 miljoni tonnu, kas ir samazinājums par 53% salīdzinājumā ar 2019. gada pirmajiem četriem mēnešiem. Kā stāstīja Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš, lielākais kravu kritums saistīts ar ogļu pārvadājumiem – to apjoms gada laikā sarucis trīs reizes.

"Nevar teikt, ka to nav, ogļu kravas joprojām kustās – ienāk gan pa dzelzceļu, gan ar kuģiem, bet tie apjomi ir ievērojami mazāki. (..) Tas nozīmē to, ka mēs šogad esam pārplānojuši šogad savu ieņēmumu un izdevumu struktūru. Saistībā ar ārkārtējo situāciju dažādas ietekmes ir arī uz citām ostu kravu kategorijām.

Mēs esam izveidojuši tādu zināmu drošības spilvenu – pieturējuši daļu no plānotajām investīcijām," klāstīja Zeltiņš. 

Būtiskākais projekts – Tvaika ielas pārvads kā savienojums ar Kundziņsalu-, ko īsteno par Kohēzijas fonda naudu, gan turpinās, bet piebremzēts ar iekšējās infrastruktūras atjaunošanu, piestātņu rekonstrukciju un padziļināšanas darbiem. Tie pārlikti uz nākamo gadu.

"Stividorkompānijas, tām, kam ir būtiskas kravu apgrozījuma izmaiņas vai kritums, viņi, protams, maina gan savu darbinieku skaitu, gan arī darbošanās režīmu. Ja iepriekš bija maiņas [režīmā] 24/7, tad šobrīd nekas vairs pa nakti nenotiek. (..) Savukārt tie, kam viss ir kārtībā un nekas nav mainījies, strādā ikdienas režīmā," sacīja Rīgas brīvostas pārvaldnieks.

Ikdienas režīmā jau labu laiku nestrādā valsts kompānija "Latvijas dzelzceļš". Kravu krituma dēļ nākas atlaist darbiniekus un prasīt valstij zaudējumu kompensāciju. Turklāt, kā atzina satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija), tas jau bijis sagaidāms, jo pērn darbu pēc rekonstrukcijas atsāka Krievijas ostas, ogļu pārvadājumus novirzot uz savām ostām. Zemo cenu dēļ arī naftas produktu tranzīts krities.

"Ja mēs rēķinam darbinieku skaitu uz pārvestajām tonnām, tad gan Igaunijā, gan Lietuvā efektivitātes rādītājs ir daudz labāks. Līdz ar to jārēķinās, ka vēl tiks samazināts darbinieku skaits "Latvijas dzelzceļā". Protams, ka "Latvijas dzelzceļš" strādā arī pie jaunu kravu piesaistīšanas. Tas ir gan Kaļiņingradas virziens, gan virziens no Ukrainas un Baltkrievijas uz Skandināvijas valstīm, atsevišķu kravu veidu tranzīts caur Latviju no Polijas uz Igauniju. Bet, protams, ka jaunas kravas nekādā apjomā nevar aizstāt akmeņogļu pārvadājumus vai naftas produktu pārvadājumus. Mēs redzam, ka "Latvijas dzelzceļš" pagājušajā gadā strādāja ar 9,3 miljonu eiro zaudējumiem, un mēs rēķināmies, ka arī šajā gadā strādās ar zaudējumiem. Neskatoties uz to, ka tie samazinātas izmaksas, valdībai būs jālemj arī par finanšu līdzsvara nodrošināšanu "Latvijas dzelzceļa" darbībā," atzina ministrs. 

Latvijas Bankas ekonomiste Anete Migale vērtēja, ka transporta nozare, kurā ietilpst arī dzelzceļa pārvadājumi, ar 7% ietekmi uz iekšzemes kopproduktu ne tuvu vairs nav tik nozīmīga tautsaimniecībā, kā bija deviņdesmitajos gados ar 12%. Turklāt kritums pārvadājumiem pa sliežu ceļiem bija gaidāms un turpināsies.

"Es teiktu, ka tie ir tādi ilgtermiņa iemesli, piemēram, virzība prom no fosilajiem kurināmajiem un arī Krievijas mērķtiecīgs darbs uz pie ogļu kravu pārvirzīšanu uz savām ostām, kas jau tika prognozēta iepriekš. Protams, jāņem vērā arī zināmu īslaicīgu faktoru ietekme, piemēram, tas, ka šogad bija samērā silta ziema, kā rezultātā mazinājās pieprasījums pēc ogļu kravām, kas arī patiesībā ietekmēja šo kritumu, padarot to vēl dziļāku. Bet, domāju, ka šeit tomēr būtu svarīgi domāt par to, ar ko mēs šīs kravas varētu aizvietot.

Būtu svarīgi domāt par jauniem sadarbības partneriem, un, iespējams, ka citām preču grupām," sacīja ekonomiste.

Ministrs Linkaits atgādināja, ka Eiropas regulējums dalībvalstīm liek dzelzceļa infrastruktūru uzturēt noteiktā līmenī, un, ja to nespēj pats pārvadātājs, talkā jādodas valstij. Tāpēc SM nu gatavojot priekšlikumus valdībai par to, kā nodrošināt finanšu līdzsvaru, lai infrastruktūru uzturētu pasažieru un kravu pārvadājumiem. 

KONTEKSTS:

"Latvijas dzelzceļš" šā gada sākumā paziņoja, ka līdz šā gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem. Tas skaidrots ar kravu pārvadājumu negatīvajām tendencēm un nepieciešamību būtiski paaugstināt "Latvijas dzelzceļa" saimnieciskās darbības efektivitāti, tādējādi stabilizējot uzņēmumu. 

"Latvijas dzelzceļš" pēc valsts atbalsta aptuveni 40 miljonu eiro apmērā vērsās jau marta vidū. Tas gan bija saistīts ar kravu kritumu vēl pirms vīrusa izplatības.

"Latvijas dzelzceļš" ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDZ ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDZ apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDZ loģistika".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti