Patērētāji PTAC 88 gadījumos sūdzējušies par parādu atgūšanu, 70 gadījumos par kreditēšanas jomu, 18 gadījumos par apdrošināšanas jomu, savukārt 54 gadījumos par citiem finanšu pakalpojumiem.
Centrā informēja, ka 2017. gadā, salīdzinot ar 2016. gadu, bija ievērojami palielinājies patērētāju iesniegto sūdzību skaits par visām jomām – 197 sūdzības 2016. gadā un 284 sūdzības 2017. gadā. Savukārt 2018. gadā salīdzinājumā ar 2017. gadu sūdzību skaits ir palielinājies tikai par citiem finanšu pakalpojumiem (+20,00%), kamēr samazinājies tas ir par parādu atgūšanu (-36,23%), apdrošināšanu (-29,00%) kā arī par kreditēšanu (-7,89%). Kopumā no patērētājiem saņemto sūdzību kopējais skaits 2018.gadā salīdzinājumā ar 2017.gadu ir samazinājies par 19,01%.
Pērn patērētāji attiecībā uz kredītiestādēm visvairāk ir sūdzējušies par "Swedbank" AS. Sūdzību skaits par "Swedbank AS 2018. gadā ir dubultojies - 7 sūdzības 2017.gadā un 15 sūdzības 2018.gadā. Tāpat sūdzību skaits 2018.gadā salīdzinājumā ar 2017.gadu ir pieaudzis arī par "Luminor Bank" AS (10 sūdzības 2017. gadā un 13 sūdzības 2018. gadā). Savukārt par "Bigbank" AS Latvijas filiāli sūdzību skaits ir pieaudzis no 3 līdz 5 sūdzībām, "PNB bank" AS (bijusī "Norvik bank" AS) pieaugums no 1 līdz 4 sūdzībām un "SEB banka" AS no 2 līdz 3 sūdzībām. Tajā pat laikā sūdzību skaits salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir samazinājies "Citadele banka" AS no 4 līdz 2. Gan 2017.gadā, gan 2018.gadā patērētāji nemainīgi – 2 reizes sūdzējušies par "Ferratum Bank" p.l.c.
Visvairāk patērētāju sūdzības tika saņemtas par parādu piedziņu, maksājumu novirzīšanas kārtību, kļūdaini veiktu maksājumu neatmaksāšanu, par savlaicīgu nebrīdināšanu, kā arī par kredītiestāžu īstenoto negodīgo komercpraksi un netaisnīgiem līguma noteikumiem.
Attiecībā uz nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, pērn visvairāk patērētāji sūdzējušies par SIA “Latvijas Hipotēka” (9 reizes). Aizvadītajā gadā dubultojies saņemto sūdzību skaits par "mogo" AS un SIA “IPF Digital Latvia” – par katru saņemtas 8 sūdzības. Savukārt par SIA “Vivus” tāpat kā pagājušajā gadā saņemtas 5 sūdzības.
Pērn par vienu sūdzību vairāk nekā 2017.gadā jeb 4 sūdzības PTAC saņēma par SIA “Aizdevums.lv” un nemainīgs sūdzību skaits – 3 abos gados saņemts par SIA “Inbank Latvia” (iepriekš SIA “Inbank līzings”). Savukārt uz pusi samazinājies sūdzību skaits par SIA “Extra Credit” (4 sūdzības 2017.gadā un 2 sūdzības 2018.gadā). 2017.gadā PTAC uzsāka reģistrēt kredītu starpniekus, tādēļ 2018.gadā patērētāji iesnieguši sūdzības arī par šīs nozares tirgus dalībniekiem SIA “Altero” un SIA “Sefinance” - par katru saņemta viena sūdzība. Lielākoties patērētāji ir sūdzējušies par parāda pamatotību, procentu apmēru, parādu piedziņu, līguma pirmstermiņa laušanu, saistību dzēšanu, kā arī par neatbilstošu maksātspējas izvērtēšanu, kredītu kopējo izmaksu aprobežojumu, maldinošas informācijas sniegšanu un netaisnīgiem līguma noteikumiem, informē PTAC.
Starp parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem līderis patērētāju sūdzību skaita ziņā 2018.gadā bija SIA “Gelvora” – 17 sūdzības, kas ir par 70% vairāk nekā 2017.gadā. Otrajā vietā tāpat kā pagājušā gadā ierindojas SIA “Julianus Inkasso Latvija" ar 16 sūdzībām, trešajā vietā atstājot SIA "Paus Konsults" ar 13 sūdzībām. Vairākums patērētāju ir vērsušies PTAC par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojuma sniedzēja atbildes nesniegšanu, piemērotajām parādu piedziņas izmaksām, piedzenamā parāda aprēķinu, par informācijas ievietošanu datu bāzēs, kā arī par nesamērīgu līgumsodu, parāda pamatotību un agresīvu komercpraksi.
Vēl 2018. gadā no patērētājiem sūdzības tika saņemtas kopumā par 9 dažādiem apdrošinātājiem. Visvairāk - 4 patērētāju sūdzības - saņemtas par "Balta" AA" un "BTA Baltic Insurance Company AAS". Pērn salīdzinājumā ar 2017.gadu sūdzību skaits samazinājās par "Baltijas Apdrošināšanas Nams" AAS (3 sūdzības 2017.gadā un 2 sūdzības 2018.gadā), savukārt pieaudzis par "Ergo Insurance SE Latvija" (2 sūdzības 2017.gadā un 3 sūdzības 2018.gadā). Attiecībā uz apdrošinātāju darbību, patērētāji visvairāk ir griezušies PTAC pēc palīdzības par apdrošināšanas atlīdzības izmaksas lielumu, līguma noteikumiem, līgumu noteikumu neizskaidrošanu, parādu piedziņu kā arī par apdrošināšanas atlīdzības izmaksas atteikumu.
Izskatot patērētāju sūdzības, tiem sniegta palīdzība strīda risināšanā ar komersantu, kā arī sniegti skaidrojumi, un 21 gadījumā strīdus situāciju izdevies atrisināt par labu patērētājiem. PTAC norāda, ka saņemtie iesniegumi nenorāda, ka saņemtās sūdzības ir pamatotas, kā arī to, ka, analizējot saņemto sūdzību skaitu par kādu konkrēto pakalpojumu sniedzēju, ir jāņem vērā to sniegto pakalpojumu klāsts, tirgus daļas lielums un fakts, ka ir novērojama saistība starp saņemto sūdzību skaitu un pakalpojumu sniedzēja klientu (patērētāju) skaitu. Vienlaikus saņemtās sūdzības PTAC ļauj uzzināt un konstatēt potenciālus patērētāju tiesību pārkāpumus.